Nooni Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 (endret) Jeg er ingen gjerrigknark, jeg har heller ikke dårlig råd, men jeg finner likevel en tilfredsstillelse i å ikke sløse, forsøke å bruke opp det jeg har før jeg kjøper nytt. Jeg kan for eksempel bli litt stresset hvis jeg har mye besøk over flere uker og kjøleskapet flyter over av nytt og rester, og hvor folk ønsker seg noe «nytt» til middag hver dag (altså rester ikke er tema). Jeg kan tenke meg å få innspill på hvordan dere sparer/økonomiserer. Det er sikkert mange flere, men her er hva jeg gjør: Organisering. Jeg bruker litt tid på å organisere og finne ut hva jeg egentlig har, for det gjør meg veldig bevisst på hva jeg IKKE trenger å kjøpe (selv om jeg trodde det). Det gjelder både klær, sminke, pyntegjenstander, bad/kjøkken og så videre. Jeg jobber med meg selv og har som regel at jeg jeg beholder ikke ting KUN fordi jeg har fått det i gave. Jeg storhandler matvarer en gang i uken og når det går mot ukeslutt ser jeg på det som sport å finne «rare» kombinasjoner når jeg lager mat i stedet for å irritere meg over det jeg mangler. Jeg forsøker å bli bedre på å snakke med besøk over mange dager/uker. Det er kanskje kjedelig, men vi må spise opp det som ble laget i går eller forgårs, så det ikke blir ødelagt. Jeg liker IKKE å kaste mat. Det er mange år siden jeg sluttet å ha 1000 forskjellige vaskemidler. Eddik + bikarbonat erstatter minst 80% av det jeg brukte tidligere Jeg har jevnlig kontakt (en gang i året) med banker og forsikringsselskaper for å se om det er noe å hente på å flytte, evt forhandle. Hva er ditt beste tips? Endret 30. september 2021 av Nooni 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #2 Skrevet 30. september 2021 Mange av mine tips gjør godt både for miljøet og lommeboka. 1) Kjøper ofte datovarer. 2) Følger med i tilbudsaviser. Kjøper holdbare varer som mel og bønner når disse er på tilbud. 3) Sparer strøm: slår av lys i rom vi ikke oppholder oss i, varmer bare det som er nødvendig, fyller oppvaskmaskinen og vaskemaskinen før de startes. 4) Har "bare" en bil, selv om vi bor på landet. Går og sykler endel. 5) Bruker ganske mye linser og bønner i matlagingen. Selv om det er fordi det smaker godt og er sunt, er det også billigere enn de fleste andre proteinkilder. 6) Har bare abonnementet på tjenester som vi virkelig bruker. Utnytter familieabonnement ved å dele Netflix-konto etc. 7) Drar omtrent aldri på shopping uten et klart mål om å kjøpe en spesiell ting som vi behøver. Unngår med andre ord unødvendige impulskjøp. 8. Mannen er flink til å reparere ting som har gått i stykker. 9) Sjekker tilbud før vi kjøper større ting 10) Utnytter kundeprogram som Coop og Æ. Sammenligner priser 11) Planlegger middager for ca. ei uke om gangen. Unngår impulskjøp og matvarer som blir dårlige. Anonymkode: 4276a...a53 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #3 Skrevet 30. september 2021 Har veldig billig middag noen ganger i uken. For eksempel havregrøt, speilegg, lapskaus uten kjøtt, pizza på pitabrød, fiskepinner med potetstappe og gulerot. Middag til meg og mine barn for 50-100 kr. I helgene bruker jeg mer penger på middager da. Drikker bare vann hjemme. Ungene foretrekker det for de er vant til det. Prismatcer strømmen ofte. Deler Sumo, Spotify, Viaplay, HEYO og Netflix med storfamilien. Jeg betaler dermed bare 160 for tilgang til alle disse. Kjøper smågodt på Europris med ungene hver lørdag. Er ivrig medlem av byttegrupper på Facebook. Flipper varer på Finn. Luksusting jeg gjør: Bestiller Peppes ca en gang i måneden. Lager meget gode matpakker. Kjøper kvaltet til barna når det kommer til sko og yttertøy. Anonymkode: f138b...a87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå