AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 Håper noen kan hjelpe meg med dette, har prøvd å lese side opp og ned inne på nav.no men jeg forstår ikke så mye🤯 jeg tjener over 550000 i året og har derfor ikke rett på bidragsforskudd. har barnet mitt rett på vanlig bidrag fra far i det hele tatt da? Far gidder ikke betale så jeg har fylt ut en søknad om at bidraget skal fastsettes gjennom nav. Er det bare bidragsforskudd jeg ikke får? Blir det mindre i bidrag? Fikk beskjed av nav damen å trykke på at jeg skulle trykke på bidragsforskudd og fastsettelse gjennom dag. Far har barnet tre netter per måned. Anonymkode: 0d0b4...83e
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #2 Skrevet 30. september 2021 Barnet har rett på barnebidrag, jo. Pga at du har barnet så mye og far så lite. Du tjener ganske godt, men skjevheten i samværet skulle jo likevel veie opp for det? Hva sier bidragskalkulatoren? Anonymkode: bef79...823 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #3 Skrevet 30. september 2021 (meg over her. Vet ikke hva bidragsforskudd er, så jeg svarte nok ikke på det du spurte om) Anonymkode: bef79...823
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #4 Skrevet 30. september 2021 Bidrag fastsettes ut i fra både mor og fars inntekt, og om han tjener mindre enn deg er det ikke sikkert det blir så mye bidrag. https://www.nav.no/barnebidrag Anonymkode: 0aca9...f64 1
Duff Skrevet 30. september 2021 #5 Skrevet 30. september 2021 Du har krav på bidrag men hvor stort det blir kommer an på mange faktorer. Send inn søknad du, så innhenter nav det de trenger av opplysninger. Når nav har fastsatt bidraget sender de ut regning hver mnd (så sant du har bedt om at de skal gjøre det). Hvis han da unnlater å betale kan du be innkrevingssentralen kreve det direkte fra lønn evt stønader han har 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #6 Skrevet 30. september 2021 Jeg har rundt 570000, far har vel rundt 400000 tror jeg. I følge bidragskalkulatoren ble det 2800 per måned. Så bidrag via innkreving og bidragsforskudd er ikke det samme? 🙈🙃 ts Anonymkode: 0d0b4...83e
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #7 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så bidrag via innkreving og bidragsforskudd er ikke det samme? 🙈🙃 Nei, bidragsforskudd er en sum nav betaler hvis du tjener lite og eksen ikke betaler. Dette forskuddet krever nav så tilbakebetalt fra eks senere. Bidrag er en sum eks betaler for å forsørge egne barn, og skal betales uansett JF barneloven. Mange bidragsbetalere er idioter og tror pengene går til luksus til mor, men ignorer det og krev det du skal ha. Anonymkode: 993b2...677 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #8 Skrevet 30. september 2021 Takk for svar. Ja har innsett det nå. Selvom jeg tjener mere enn far så har han et ansvar for å forsørge han også. Har forsøkt i flere år nå med privat avtale der han skal bidra når jeg spør. Han har ikke spandert på et par votter engang😑 ts Anonymkode: 0d0b4...83e 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #9 Skrevet 30. september 2021 Hvis barnefar ikke betaler barnebidrag utbetaler NAV en minstesats som bidragsforskudd. Dette er vel fordi at du skal kunne regne med at det blir stabile utbetalinger uansett om han betaler barnebidrag en måned eller ikke. Det NAV betaler deg i bidragsforskudd vil de kreve inn fra ham. Dette er jo penger han skylder deg/barnet, NAV bare betaler det på hans vegne og krever ham for dem senere. Hvis han unnlater å betale over lang tid vil alle disse pengene du mottar i bidragsforskudd samle seg opp som bidragsgjeld for ham. Heldigvis har man rettigheter som den som faktisk tar seg av barnet, og heldigvis finnes det en instanse som NAV som sørger for at du får bidrag, og han må betale. Bidragsgjeld kan fort balle på seg og bli på mange, mange tusen. Ikke hyggelig å skylde mange tusen til NAV, de er ikke nådige i innkrevingen. Anonymkode: 5e095...5d4 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #10 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ikke hyggelig å skylde mange tusen til NAV, de er ikke nådige i innkrevingen Jeg håper du har rett. Min eks skylder meg over 60.000. Anonymkode: 993b2...677
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #11 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvis barnefar ikke betaler barnebidrag utbetaler NAV en minstesats som bidragsforskudd. Dette er vel fordi at du skal kunne regne med at det blir stabile utbetalinger uansett om han betaler barnebidrag en måned eller ikke. Det NAV betaler deg i bidragsforskudd vil de kreve inn fra ham. Dette er jo penger han skylder deg/barnet, NAV bare betaler det på hans vegne og krever ham for dem senere. Hvis han unnlater å betale over lang tid vil alle disse pengene du mottar i bidragsforskudd samle seg opp som bidragsgjeld for ham. Heldigvis har man rettigheter som den som faktisk tar seg av barnet, og heldigvis finnes det en instanse som NAV som sørger for at du får bidrag, og han må betale. Bidragsgjeld kan fort balle på seg og bli på mange, mange tusen. Ikke hyggelig å skylde mange tusen til NAV, de er ikke nådige i innkrevingen. Anonymkode: 5e095...5d4 Men det er jo litt teit at man skal måtte nøye seg med minstesats fordi far ikke gidder å betale? Et annet sted meste jeg at man kunne få innkrevning via jobb? At lønnen blir trukket før den kommer på konto? Anonymkode: 0d0b4...83e
Gjest Blondie65 Skrevet 30. september 2021 #12 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det er jo litt teit at man skal måtte nøye seg med minstesats fordi far ikke gidder å betale? Et annet sted meste jeg at man kunne få innkrevning via jobb? At lønnen blir trukket før den kommer på konto? Anonymkode: 0d0b4...83e Dette er nok den veien NAV går når den bidragspliktige ikke betaler bidragsgjelden som er opparbeidet gjennom bidragsforskudd. Det vil si at NAV går til namsmannen og får godkjent lønnstrekk.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #13 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men det er jo litt teit at man skal måtte nøye seg med minstesats fordi far ikke gidder å betale? Et annet sted meste jeg at man kunne få innkrevning via jobb? At lønnen blir trukket før den kommer på konto? Anonymkode: 0d0b4...83e Teit å nøye seg med minstesats? 🤣 huffa meg... Anonymkode: 61296...875
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #14 Skrevet 30. september 2021 Blondie65 skrev (4 timer siden): Dette er nok den veien NAV går når den bidragspliktige ikke betaler bidragsgjelden som er opparbeidet gjennom bidragsforskudd. Det vil si at NAV går til namsmannen og får godkjent lønnstrekk. Det er ikke namsmannen de går til men innkrevningssetralen i Brønnøysund. Jeg har ringt dem selv og bedt de effektuere tvangstrekk. I mange år fikk jeg ikke bidrag, ikke en gave til jul eller bursdag engang. Han sneik seg unna ved å jobbe svart. Så fort jeg fikk høre at han hadde fått ordinær jobb krevde jeg innkreving. Saksbehandleren på innkrevningssetralen sa at hun hadde lett etter arbeidsgiver lenge og takket for at jeg ringte. En mnd etterpå begynte de å trekke bidrag, da banet 13 år. Anonymkode: 7badc...2a0 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #15 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar. Ja har innsett det nå. Selvom jeg tjener mere enn far så har han et ansvar for å forsørge han også. Har forsøkt i flere år nå med privat avtale der han skal bidra når jeg spør. Han har ikke spandert på et par votter engang😑 ts Anonymkode: 0d0b4...83e Da søker du gjennom nav også søker du fra den dagen dere gikk fra hverandre. Vær så god, og bare hyggelig☺️👍🏻 Anonymkode: 1e388...563
Gjest Blondie65 Skrevet 1. oktober 2021 #16 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er ikke namsmannen de går til men innkrevningssetralen i Brønnøysund. Jeg har ringt dem selv og bedt de effektuere tvangstrekk. I mange år fikk jeg ikke bidrag, ikke en gave til jul eller bursdag engang. Han sneik seg unna ved å jobbe svart. Så fort jeg fikk høre at han hadde fått ordinær jobb krevde jeg innkreving. Saksbehandleren på innkrevningssetralen sa at hun hadde lett etter arbeidsgiver lenge og takket for at jeg ringte. En mnd etterpå begynte de å trekke bidrag, da banet 13 år. Anonymkode: 7badc...2a0 OK - takk for korreksjon.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #17 Skrevet 1. oktober 2021 Så hvis far ikke betaler bidrag så ringer man til nav innkreving og gir beskjed slik at det blir utført tvangstrekk? Og da får man vanlig bidrag? Anonymkode: 0d0b4...83e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #18 Skrevet 1. oktober 2021 De tar vel bare 3 mnd tilbake i tid? Får ikke etterbetalt bidrag for flere år? Anonymkode: 3430d...52b 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #19 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så hvis far ikke betaler bidrag så ringer man til nav innkreving og gir beskjed slik at det blir utført tvangstrekk? Og da får man vanlig bidrag? Anonymkode: 0d0b4...83e Ja dersom bidraget er fastsatt og kreves inn av nav så kan du ringe og be om tvangstrekk. Med privat avtale tror jeg ikke det går, skal ikke si det helt sikkert men uansett så er folkene på innkrevkingssentralen motiverte for å få inn pengene og de er veldig behjelpelige, 0 problem å ringe dem og spørre. Anonymkode: 7badc...2a0
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #20 Skrevet 2. oktober 2021 Bidragsgjeld kan også utbetales direkte til barnet, etter fylt 18 år.. PS gjelden er rentefri Anonymkode: 76d2b...11d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå