Gå til innhold

Innekattene våre skal bli utekatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag skal de to kattene våre flytte til sitt nye hjem. Vi er nødt til å omplassere de pga at sønnen vår er blitt allergisk.

Her hos oss har de vært innekatter hele tiden. Vi har ikke lov til å ha utekatter i borettslaget.

Hos den nye eieren skal de få være ute. Men for at de skal skjønne hvor de hører hjemme fremover, hvor lenge må den nye eieren holde de inne før de slippes ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En måned er ikke for lenge å holde dem inne før de slippes ut. Når de så slippes ut, bør de vennes til dette sammen med eier. Innekatter kan i begynnelsen være litt redd for alle lydene og ev trafikk, så da er det trygt for dem å vende seg til den nye tilværelsen sammen med matmor.

Ikke vits å ta sjanser mht til å slippe dem ut for tidlig synes nå jeg :)

Skrevet

Helt enig med den over. Hver gang vi har flyttet har jeg holdt kattene inne hvertfall en måned. Har hørt om mange katter som har blitt sluppet ut for tidlig... Jeg hadde mine katter som innekatter i halvannent år før jeg begynte å slippe de ut. Det gjorde jeg gradvis. Første gangen bar jeg de ut i en pappeske, slik at de hadde trygge vegger rundt seg.. De vendte seg fort til utetilværelsen da :)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Når de både skal bytte eier og bosted ville jeg ventet lengre enn man vanligvis gjør når man flytter. Når kattene også er innekatter vil de ikke bli utålmodige etter å komme ut heller. Minst en måned ville jeg sagt, så må nesten de nye eierne bedømme hvorvidt katten virker trygg og sikker på sitt nye hjem og eiere.

Skrevet

Når de begynner å være ute er det viktig at eier er ute med dem i begynnelsen. Vi fikk for en del år siden en katt som hadde vært innekatt. Hun kom til oss om vinteren og fortsatte å være inne. Da det ble vår i lufta, ville pus ut. Vi var ute sammen med henne og hadde henne bare ute en liten stund i begynnelsen. Det gikk helt fint. Etter hvert utvidet vi turene ut. Ikke lurt å ha katter som ikke er vant til det ute om natta, ellers går det helt sikkert fint. Flott at dere har funnet nytt hjem til kattene deres. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...