AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 For noen år siden så lånte jeg en person ca 70k, jeg fortalte vedkommende at tilbakebetalingen ville være rentefri for 5 år, og at personen kunne betale det ned her og litt der, men at etter 5 år, så ble det å løpe renter på beløpet. Personen var enig i dette. Og personen har utført noen betalinger. Har også tekst ifra messenger hvor vedkommende anerkjenner gjelden og planen om 5 år rentefritt tilbakebetalingstid. Jeg har også dokumenter som viser at vedkommende har betalt ned noe på gjelden. Så, hva kan jeg gjøre når de 5 årene er ute? Hvordan beregner man renter? Hvordan kreve dette inn? Anonymkode: 90957...f60
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #2 Skrevet 30. september 2021 Dette skulle du kanskje tenkt på FØR du lånte ut 70.000...? Anonymkode: 3cb1e...018 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 Kan man kontakte ett inkassobyrå og få dem til å kreve det inn på mine vegner? Anonymkode: 90957...f60
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 Hvor lang nedbetalingstid skulle vedkommende ha? Var det 5 år som også var rentefritt? Hvor høy rente har dere avtalt? Anonymkode: 7621b...534
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvor lang nedbetalingstid skulle vedkommende ha? Var det 5 år som også var rentefritt? Hvor høy rente har dere avtalt? Anonymkode: 7621b...534 Vel, rammen på første avtale var at det skulle nedbetales innen 5 år. Og hvis det gikk lengre tid enn det, så ble det krevd renter. Ingen av oss trodde at det kom til å ta mer enn 5 år. Det har ikke blitt avtalt noe mer enn det. Anonymkode: 90957...f60
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, rammen på første avtale var at det skulle nedbetales innen 5 år. Og hvis det gikk lengre tid enn det, så ble det krevd renter. Ingen av oss trodde at det kom til å ta mer enn 5 år. Det har ikke blitt avtalt noe mer enn det. Anonymkode: 90957...f60 Hvor lenge siden er det du har krevd inn penger fra vedkommende? Og har de 5 årene gått? Ble dere enige om rentesats? Du kan selvfølgelig ringe inkassoselskap å forhøre deg om de tar slike oppdrag, det har jeg ingen personlig erfaring med når det gjelder avtale mellom privatpersoner. Har bare erfaring om inkassosaker gjennom jobben, og det blir litt annet. Anonymkode: 7621b...534
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvor lenge siden er det du har krevd inn penger fra vedkommende? Og har de 5 årene gått? Ble dere enige om rentesats? Du kan selvfølgelig ringe inkassoselskap å forhøre deg om de tar slike oppdrag, det har jeg ingen personlig erfaring med når det gjelder avtale mellom privatpersoner. Har bare erfaring om inkassosaker gjennom jobben, og det blir litt annet. Anonymkode: 7621b...534 3 måneder siden betalte vedkommende inn sist. De 5 årene har ikke gått enda, men det begynner jo å nærme seg. Så i en annen post her om at folk som skyldte utestående beløp kunne risikere å måtte betale rente på slikt, så ett sted må dem jo finne renter som dem bruker i slike situasjoner. Anonymkode: 90957...f60
nomore82 Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 Har dere ikke blitt enige om hvilken rente som gjelder?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 33 minutter siden, nomore82 said: Har dere ikke blitt enige om hvilken rente som gjelder? Nei, har ikke det. Men hvordan håndterer for eksempel utleiere det når folk ikke betaler? Er jo ikke slikt at dem har avtalt renten på forhånd, fordi man går jo ikke ut ifra at det blir å gå til det steget. Anonymkode: 90957...f60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå