Gå til innhold

Får ikke lønnstillegg for helg/kveld?🧐

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i en butikk i tre mnd og vet at bedriften har tariff lønn. Det vil jo si at jeg skal ha tillegg for helg og kveld. Men jeg regner sammen timene mine og ser at det er kun det jeg får utbetalt, ikke noe tillegg der i gården…

Noen som vet ?? Har du tariff lønn og ser dette på lønnsslippen?

Anonymkode: 53485...a65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lest tariffavtalen? Hva står det der?

Anonymkode: 5fb92...c2b

• Liker 2
Skrevet

Det spørs hvor mye du jobber ellers, om du ikke har jobbet nok timer i uken så kan det hende du ikke har rett på tillegg. 

Anonymkode: fb49d...65a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det spørs hvor mye du jobber ellers, om du ikke har jobbet nok timer i uken så kan det hende du ikke har rett på tillegg. 

Hæ? Det er vel ikke rett?

Skrevet

Du må jobbe et vist antall for å ha rett til tillegg. Hvertfall sånn hos kiwi, spar og meny.

Sjekk arbeidskontrakter din. Det skal stå der.

Anonymkode: 31f0f...aed

• Liker 3
Skrevet
Pappi skrev (5 minutter siden):

For å få UB tillegg så må man jobb ett visst antall timer minimum.

Anonymkode: 13063...82e

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Pappi said:

Det er iallfall vanlig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

For å få UB tillegg så må man jobb ett visst antall timer minimum.

Anonymkode: 13063...82e

Har jobbet der i 3 mnd og jobbet 6-8 timer hver dag, variert litt. Er ikke det nok for å få tillegg eller er jeg såpass «ny» at jeg ikke har rett på tillegg enda?

Skrevet

Du må lese tariff avtalen for din arbeidsplass. Det er varierende hva man får utbetalt og for hvilket klokkeslett. Det er tariffavtalen som styrer dette.

Anonymkode: c907a...e7b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har jobbet der i 3 mnd og jobbet 6-8 timer hver dag, variert litt. Er ikke det nok for å få tillegg eller er jeg såpass «ny» at jeg ikke har rett på tillegg enda?

Du får ikke tillegg om du i snitt arbeider mindre enn det som kommer frem i stillingsbrøken din. På min og mange andre arbeidsplasser tilsvarer en 100% stilling 37,5 timer i uka, og hvis vi jobber utover dette, får vi tillegg for overtid. Det samme gjelder nok uansett hvilken stillingsbrøk man har, men dette skal være spesifisert i arbeidskontrakten din og i tariffavtalen for bedriften du jobber for. Har ikke noe å si hvor ny du er i jobben, med mindre dette er avtalt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du må lese tariff avtalen for din arbeidsplass. Det er varierende hva man får utbetalt og for hvilket klokkeslett. Det er tariffavtalen som styrer dette.

Anonymkode: c907a...e7b

Det står på plakaten på pauserommet at man får tillegg for kveld og helg , og at jobber man mer enn et visst antall timer pr uke så får man tillegg for det også.

Syns det er litt rart at jeg ikke får helgetillegg bare fordi jeg evt ikke jobber 100%. Tror jeg jobber 80%.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får ikke tillegg om du i snitt arbeider mindre enn det som kommer frem i stillingsbrøken din. På min og mange andre arbeidsplasser tilsvarer en 100% stilling 37,5 timer i uka, og hvis vi jobber utover dette, får vi tillegg for overtid. Det samme gjelder nok uansett hvilken stillingsbrøk man har, men dette skal være spesifisert i arbeidskontrakten din og i tariffavtalen for bedriften du jobber for. Har ikke noe å si hvor ny du er i jobben, med mindre dette er avtalt.

Så om jeg jobber 80%, så har jeg ikke krav på tillegg for alle sene lørdagene jeg står på jobb? Det er så rart.

Skrevet

Snakk med tillitsvalgt på jobb.

Anonymkode: 37d3f...0b5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så om jeg jobber 80%, så har jeg ikke krav på tillegg for alle sene lørdagene jeg står på jobb? Det er så rart.

Jo det skal du ha. I coop er vel kravet 12 timer i uka for å ha krav på ub tillegg ( var det da jeg jobbet der i hvertfall)

Anonymkode: 8792d...b4a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men overtidstillegg og tillegg for ubekvem arbeidstid (kvelds- natte- og helgevakter) er to ulike ting.

Anonymkode: eeaa1...d36

• Liker 2
Skrevet

Har du 80 % stilling skal du ha tillegg. Snakk med sjefen din.

Anonymkode: 31f0f...aed

• Liker 1
Skrevet
Batteri skrev (17 minutter siden):

Er du organisert?

Det er vel bedriften som er omfattet av tariff avtalen og da skal vel ansatte automatisk få tillegg? Må jeg organisere meg individuelt altså?

Skrevet

Hvordan ser lønnslippen din ut?

Anonymkode: 5fe87...c16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...