Gå til innhold

Hvordan får man hjelp fra NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg sliter psykisk og har store hull i CVen. Jeg trenger derfor hjelp fra NAV for å komme i jobb. Hvordan får jeg en saksbehandler som kan hjelpe meg? Møter jeg kun opp på mitt lokale NAV-kontor og venter. Eller er det mulig å reservere en time gjennom nav.no? Har vært på nav.no, men fant ingen mulighet til å reservere time. 

Anonymkode: ce98b...8ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du på AAP? For da ordner saksbehandleren din det sammen med deg. Hvis du ikke er i systemet så kan du ringe til NAV, eller bare møte opp på kontoret og spørre hva du skal gjøre.

Anonymkode: 9ad1e...7e1

Skrevet

Takk, jeg går på DPS. Men det er vel NAV som skal hjelpe meg med å komme inn i arbeidslivet? Jeg sliter såpass at jeg aldri kommer til å bli ansatt om jeg søker selv. I tillegg er jeg heller ikke i stand til å ha en full stilling, jeg vil nok måtte ha en tilrettelagt stilling. 

TS

Skrevet

Er du minst 50% arbeidsufør så kan du søke om aap. Da trenger du en legeerklæring fra legen. 

Anonymkode: 877a8...b25

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk, jeg går på DPS. Men det er vel NAV som skal hjelpe meg med å komme inn i arbeidslivet? Jeg sliter såpass at jeg aldri kommer til å bli ansatt om jeg søker selv. I tillegg er jeg heller ikke i stand til å ha en full stilling, jeg vil nok måtte ha en tilrettelagt stilling. 

TS

Litt sånn jeg har det. Jeg har også AAP og var innom DPS og så husker jeg ikke ... jeg tror det var legen som hjalp meg med søknad til NAV om AAP. 

Det er skjemaer på nav.no, så du trenger ikke dra på NAV selv. Send en melding til din kontaktperson i NAV via nav.no og din side der. 

Anonymkode: 4d0a4...345

Skrevet

DPS skaffer vanligvis ikke jobb til folk.

Anonymkode: fc8c3...bac

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Går du på AAP? For da ordner saksbehandleren din det sammen med deg. Hvis du ikke er i systemet så kan du ringe til NAV, eller bare møte opp på kontoret og spørre hva du skal gjøre.

Jeg går ikke på AAP. Skal ta kontakt med NAV for første gang.  Ser at det er for sent å ringe dem i dag, så skal prøve å ringe dem i morgen.

TS

• Liker 1
Skrevet

Du kan ringe inn og høre, eller eventuelt be behandleren din om å kontakte NAV for deg om du synes det er vanskelig å gjøre det selv. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er du minst 50% arbeidsufør så kan du søke om aap. Da trenger du en legeerklæring fra legen. 

Anonymkode: 877a8...b25

Nei, jeg er ikke erklært arbeidsufør. Jeg har bare surret rundt de siste 10 årene og ikke turt å kontakte hverken lege eller nav. Men nå er jeg hos DPS. 

Just now, AnonymBruker said:

Litt sånn jeg har det. Jeg har også AAP og var innom DPS og så husker jeg ikke ... jeg tror det var legen som hjalp meg med søknad til NAV om AAP. 

Det er skjemaer på nav.no, så du trenger ikke dra på NAV selv. Send en melding til din kontaktperson i NAV via nav.no og din side der. 

Anonymkode: 4d0a4...345

Takk. Jeg har ikke AAP og har ikke fått en kontaktperson. 

TS

Skrevet
Just now, Miranda Bailey said:

Du kan ringe inn og høre, eller eventuelt be behandleren din om å kontakte NAV for deg om du synes det er vanskelig å gjøre det selv. 

Takk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg går ikke på AAP. Skal ta kontakt med NAV for første gang.  Ser at det er for sent å ringe dem i dag, så skal prøve å ringe dem i morgen.

TS

Lykke til! Håper det ordner seg for deg.

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke legen som må ta kontakt med nav for å søke aap? Dette er jo ikke bare noe man velger og bestiller time for. 

Anonymkode: f681c...311

• Liker 1
Skrevet

Hallo. Dere svarer ikke på TS sitt spørsmål.

Du må melde deg som arbeidssøker inne på NAV sine sider, så får du tildelt en veileder. Dermed har dere et møte sammen, der du snakker om din bakgrunn og hva du trenger hjelp med. Etterhvert setter dere opp en aktivitetsplan sammen. Behandling på DPS kan være et tiltak, om behandlingen er det som får deg ut i jobb på langssikt.

Anonymkode: 71d63...b95

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke legen som må ta kontakt med nav for å søke aap? Dette er jo ikke bare noe man velger og bestiller time for. 

Det er ikke et spørsmål egentlig. Det er sånn det er. Skal du søke aap og gå på det så blir det mange legetimer fremover, men aller først en for å søke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå var det ikke arbeidsavklaringspenger TS trengte hjelp til, men å komme seg ut i jobb. Ellers søker man som regel selv jo, det ligger skjema på nettsidene til NAV. Jeg søkte selv, også tok saksbehandleren min kontakt med psykolog og fastlege for å hente inn nødvendig dokumentasjon. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Jeg svarer på den, men det står jeg må være "aktiv jobbsøker". Jeg har ikke søkt jobb. Jeg trenger hjelp til å søke jobb. Er Skal jeg fortsatt sende inn skjemaet?

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk. Jeg svarer på den, men det står jeg må være "aktiv jobbsøker". Jeg har ikke søkt jobb. Jeg trenger hjelp til å søke jobb. Er Skal jeg fortsatt sende inn skjemaet?

TS 

Du må ikke være aktiv jobbsøker om du er syk. Men dette er noe du må prate med veilederen du får om. Det avhenger av hvorfor du søker om å komme ut i jobb. Jeg søkte aldri på jobber, fordi de ønsket å avklare min arbeidsevne først. Dermed var det arbeidspraksis som var første pri.

Jeg kom inn i NAV systemet i desember i fjor. Fikk tildelt en veileder, og hadde møte over video. Hun søkte meg inn på et arbeidstiltak, tok to mnd før jeg fikk plass. Da kunne jeg søke om tiltakspenger. Siden jeg er kronisk syk, og at arbeidsevnen min alltid har vært under 50% - så fant jeg ut at jeg kunne søke om AAP. Fikk innvilget det i Juli. Nå har jeg avsluttet arbeidstiltaket fordi jeg har blitt dårligere, og jeg har kommet innpå DPS. 

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Lykke til! Håper det ordner seg for deg.

Takk!

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må ikke være aktiv jobbsøker om du er syk. Men dette er noe du må prate med veilederen du får om. Det avhenger av hvorfor du søker om å komme ut i jobb. Jeg søkte aldri på jobber, fordi de ønsket å avklare min arbeidsevne først. Dermed var det arbeidspraksis som var første pri.

Jeg kom inn i NAV systemet i desember i fjor. Fikk tildelt en veileder, og hadde møte over video. Hun søkte meg inn på et arbeidstiltak, tok to mnd før jeg fikk plass. Da kunne jeg søke om tiltakspenger. Siden jeg er kronisk syk, og at arbeidsevnen min alltid har vært under 50% - så fant jeg ut at jeg kunne søke om AAP. Fikk innvilget det i Juli. Nå har jeg avsluttet arbeidstiltaket fordi jeg har blitt dårligere, og jeg har kommet innpå DPS. 

Takk!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...