Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har vært i en bisettelse i pinsemenighet for et par år siden, og i morgen skal jeg det igjen. Jeg er ikke pinsevenn, og det var helt nytt og "merkelig" for meg. Selv er jeg protestant. Lutheraner da. Er vant til varighet på opp mot tre kvarter avhengig av om det er bisettelse eller begravelse. 

Den forrige bisettelsen jeg var i til en pinsevenn tok én time og tjue minutter. Det var selvsagt fordi den ene tingen etter den andre ble gjentatt x antall ganger. Det jeg lurer på er hvorfor det er sånn. Hvorfor skal ting gjentas så mange ganger? 

Kun seriøse svar. Sjokk, sorg og savn her de siste dagene :cry3:

Endret av Millimani
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høymesser i kirken tar gjerne halvannen time, så det er da ikke spesielt lenge for en begravelse.

Anonymkode: 646d7...958

• Liker 2
Skrevet
Millimani skrev (11 timer siden):

Kun seriøse svar. Sjokk, sorg og savn her de siste dagene :cry3:

Kondolerer

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Høymesser i kirken tar gjerne halvannen time, så det er da ikke spesielt lenge for en begravelse.

I den protestantiske kirke er begravelse over på rundt tre kvarter. I pinsemenighet tar den dobbelt så lang tid. Der gjentas den ene tingen etter den andre x antall ganger. Dermed blir begravelsen så lang. Men hvorfor gjentas ting så mange ganger i begravelse i pinsemenighet? Det er det jeg spør om. 

Spar deg for å blande inn noe annet. Høymesse og begravelse er to vidt forskjellige ting 

Skrevet
Millimani skrev (1 minutt siden):

I den protestantiske kirke er begravelse over på rundt tre kvarter. I pinsemenighet tar den dobbelt så lang tid. Der gjentas den ene tingen etter den andre x antall ganger. Dermed blir begravelsen så lang. Men hvorfor gjentas ting så mange ganger i begravelse i pinsemenighet? Det er det jeg spør om. 

Spar deg for å blande inn noe annet. Høymesse og begravelse er to vidt forskjellige ting 

Fordi det skal sørges for at beskjeden kommer inn. Så enkelt. 

Kondolerer med tapet. 

Anonymkode: 6702c...5b9

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 1.10.2021 den 11.45):

Kondolerer med tapet. 

Takk.

På siste side i programmet sto det en salme med ett vers som skulle synges ved jordpåkastelsen og ett vers etter. Men jeg kan ikke huske at det var noen jordpåkastelse. Bare salme og bønn. Ett vers før kista ble senket og ett vers etterpå.

Endret av Millimani
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det skal sørges for at beskjeden kommer inn... Til den som er død, eller til himmelen? :flau:

Pinsemenigheten er kjent for å bruke "mye lengre tid på det meste" - visstnok, - i forhold til at jeg er vant med noe helt annet... Er alt dette også for å sørge for at beskjeden kommer inn?

Skrevet
Millimani skrev (På 30.9.2021 den 15.22):

Jeg er ikke pinsevenn, og det var helt nytt og "merkelig" for meg. Selv er jeg protestant.

Pinsevennene er også protestanter. Er du lutheraner?

Skrevet (endret)
CAPS LOCK skrev (2 timer siden):

Pinsevennene er også protestanter. Er du lutheraner?

Ja da. Gikk litt fort for meg i min tilstand i det skrivende øyeblikk

Endret av Millimani

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...