AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 Jeg er ufør og vært det i flere år. Flere ganger har jeg opplevd at til og med venner spør om hva jeg kunne tenke meg å jobbe med, og om ikke jeg kunne prøvd en jobb. Tror dem det er så enkelt? En med ufør vil ikke få noe jobb som lenge de har trygden sin. Da må uføretrygden først vekk fra NAV. Så må man søke på alle slags jobber, uten hell fordi ingen arbeidsgivere vil ansette deg. Så er det den lille arbeidsevnen man har. Ingen vil ansette deg da heller nei… Til dere som kjenner en som er ufør. VÆR SÅ SNILL OG SLUTT Å SPØR DEM OM JOBB OG UTDANNING!! Du aner ikke hvor vondt det gjør for oss innvendig. Jeg får rett og slett lyst å gråte fordi da blir det bare en påminnelse om at jeg ikke er normal og at selv vennenene mine ikke forstår hvorfor jeg har trygd! Dagens rant. Så forbanna Anonymkode: c019b...baf 16
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #2 Skrevet 30. september 2021 Problemet er når det er folk fra før av som vet jeg har uføretrygd som skal begynne å stille slike spørsmål og forventninger til meg. Selv venner…. TS Anonymkode: c019b...baf 8
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #3 Skrevet 30. september 2021 Uføre kan da jobbe. Anonymkode: 18106...c84 15
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #4 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uføre kan da jobbe. Anonymkode: 18106...c84 Da hadde dem ikke hatt uføretrygd. Troll Anonymkode: c019b...baf 12
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #5 Skrevet 30. september 2021 Du er åpenbart feilinformert, for det er lov å jobbe selv om man har trygd! Om du har lyst til å gjøre noe så bli frivillig da! Anonymkode: 1c47a...b44 26
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #6 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da hadde dem ikke hatt uføretrygd. Troll Anonymkode: c019b...baf Du er åpenbart et troll! Anonymkode: 1c47a...b44 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #7 Skrevet 30. september 2021 Mulig de mener hva du kunne tenke deg å jobbe med om du ikke var ufør? Anonymkode: 71a26...36c 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #8 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da hadde dem ikke hatt uføretrygd. Troll Anonymkode: c019b...baf Du kan jobbe. Husker ikke grensen, men uføre kan jobbe. Anonymkode: 18106...c84 7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #9 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er åpenbart et troll! Anonymkode: 1c47a...b44 Det er jeg ikke. Opprettet denne tråden nå fordi jeg ble så lei meg og irritert når en venninne nå nettopp skrev på en snap fordi hun så jeg snappet fra sengen min. Hun bare «Get a job»… Og så forsvarte jeg meg. Anonymkode: c019b...baf
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #10 Skrevet 30. september 2021 Du kan jobbe ved siden av når du er ufør, opptil et visst beløp i året, uten å miste noe trygd. Du kan aldri miste trygden din, du kan i prinsippet jobbe så mye du vil, men da blir trygdebeløpet satt ned midlertidig. Det går an å jobbe som tilkallingsvikar på gode dager, jeg gjør det. Tror du må sette deg inn i de nye reglene. Anonymkode: 6f810...f39 17
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #11 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jeg ikke. Opprettet denne tråden nå fordi jeg ble så lei meg og irritert når en venninne nå nettopp skrev på en snap fordi hun så jeg snappet fra sengen min. Hun bare «Get a job»… Og så forsvarte jeg meg. Anonymkode: c019b...baf Men så slutt å kalle folk for troll når de skriver at du kan jobbe selv om du har uføretrygd da! Anonymkode: 1c47a...b44 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #12 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan jobbe ved siden av når du er ufør, opptil et visst beløp i året, uten å miste noe trygd. Du kan aldri miste trygden din, du kan i prinsippet jobbe så mye du vil, men da blir trygdebeløpet satt ned midlertidig. Det går an å jobbe som tilkallingsvikar på gode dager, jeg gjør det. Tror du må sette deg inn i de nye reglene. Anonymkode: 6f810...f39 Men igjen hvem vil ansette en som meg? Ingen….. Anonymkode: c019b...baf 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #13 Skrevet 30. september 2021 Folk vet ikke hva de skal snakke om og gjør tafatte forsøk på smalltalk. For spør hverandre om de teiteste ting uten å egentlig ha hørt noe av hva den andre personen har sagt. Anonymkode: 8d43c...e19 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #14 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men igjen hvem vil ansette en som meg? Ingen….. Anonymkode: c019b...baf Joda! Du kan få jobb i en tilrettelagt bedrift f.eks.! Du kan bli støttekontakt! Du kan bli freelancer og skrive eller ta bilder for aviser eller magasiner! Anonymkode: 1c47a...b44 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #15 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda! Du kan få jobb i en tilrettelagt bedrift f.eks.! Du kan bli støttekontakt! Du kan bli freelancer og skrive eller ta bilder for aviser eller magasiner! Anonymkode: 1c47a...b44 Etter å ha jobbet i en vernet bedrift kan jeg bare si en ting: ALDRI IGJEN! Jeg er da ikke psykisk utviklingshemmet Anonymkode: c019b...baf 7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #16 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er ufør og vært det i flere år. Flere ganger har jeg opplevd at til og med venner spør om hva jeg kunne tenke meg å jobbe med, og om ikke jeg kunne prøvd en jobb. Tror dem det er så enkelt? En med ufør vil ikke få noe jobb som lenge de har trygden sin. Da må uføretrygden først vekk fra NAV. Så må man søke på alle slags jobber, uten hell fordi ingen arbeidsgivere vil ansette deg. Så er det den lille arbeidsevnen man har. Ingen vil ansette deg da heller nei… Til dere som kjenner en som er ufør. VÆR SÅ SNILL OG SLUTT Å SPØR DEM OM JOBB OG UTDANNING!! Du aner ikke hvor vondt det gjør for oss innvendig. Jeg får rett og slett lyst å gråte fordi da blir det bare en påminnelse om at jeg ikke er normal og at selv vennenene mine ikke forstår hvorfor jeg har trygd! Dagens rant. Så forbanna Anonymkode: c019b...baf Ikke helt riktig det du skriver. Du kan fint jobbe selv om du mottar uføretrygd. Du kan tjene inntil 0,4 g ekstra før du evnt får avkorting på trygden. Avkorting er pr arb år. Og ikke noe permanent. Jobber nå ca 5%ila året. Og det går helt fint. Anonymkode: ecdbf...ca1 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #17 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Etter å ha jobbet i en vernet bedrift kan jeg bare si en ting: ALDRI IGJEN! Jeg er da ikke psykisk utviklingshemmet Anonymkode: c019b...baf Ok, det var bare forslag siden du syter sånn... Anonymkode: 1c47a...b44 9
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #18 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Joda! Du kan få jobb i en tilrettelagt bedrift f.eks.! Du kan bli støttekontakt! Du kan bli freelancer og skrive eller ta bilder for aviser eller magasiner! Anonymkode: 1c47a..m Anonymkode: c019b...baf 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #19 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok, det var bare forslag siden du syter sånn... Anonymkode: 1c47a...b44 Om du oppfatter det som syting så får du bare synes det. For meg er dette drit jeg må finne meg i daglig. Daglig leser man tråder om folk som synser om uføre og sier hva vi kunne gjort osv. Anonymkode: c019b...baf 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #20 Skrevet 30. september 2021 Jeg ser mange her sier at med uføretrygd kan man jobbe litt. Det er ikke poenget med min tråd. Poenget er at jeg vil at folk skal slutte å «hjelpe» eller tipse meg til hva jeg kunne tenkt meg å jobbe med. Eller når de spør «skal du aldri få en jobb?». Nei, jeg er ufør. Du vet ikke min grunn til hvorfor jeg er uføretrygdet. Jeg blir utslitt av å jobbe. Etter å ha prøvd arbeidsutprøving ble det jo konkludert slik at jeg må ha trygd… Folk har så mye fordommer mot usynlige sykdommer - TS Anonymkode: c019b...baf 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå