AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 Jeg skal delta på mitt aller første foreldremøte om to uker og jeg kjenner jeg gruer meg allerede. Jeg kaldsvetter bare tanken på å møte nye mennesker og mange av dem samtidig. Tips til hvordan jeg kommer meg gjennom foreldremøte? Kan jeg unngå å snakke om meg selv? Man må vel snakke om hvem man er og hva man driver med og det er da jeg vil slite. Anonymkode: 48038...d34
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #2 Skrevet 30. september 2021 Vi har kun presentert oss med navn og hvem vi er foreldre til. Ikke noe mer. Det er kun det som er relevant. Utenom det har det vært valgfritt å snakke. Det skal velges fau- og klasserepresentanter. De som ønsker det, melder seg frivillig. Anonymkode: 433b9...38a 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #3 Skrevet 30. september 2021 Du går inn, setter deg ned, hører på hva som blir sagt, ser i gulvet når de etterspør klassekontakter/FAU-representanter og går hjem. Anonymkode: dd4e7...d0c 20
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #4 Skrevet 30. september 2021 Er det felles foreldremøte i barnehage eller skole er det vanlig å presentere seg og si hvem en er forelder til. Ellers er det mest info fra lærer/personale. Noen ganger litt kort gruppearbeid. Du trenger ikke å si så mye, og du trenger ikke å gi noe særlig info av privat karakter. Det er ganske kjedelig, men oftest fort unnagjort. Du må sannsynligvis drikke kaffe eller te. Anonymkode: b6361...0cb 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #5 Skrevet 30. september 2021 Spørs om det er barnehage eller skole, men som regel må du ikke snakke. Læreren/pedagog/styrer forteller om kommende år. Noen steder går man gruppevis og diskuterer, men absolutt ikke noe man må. Som mor har jeg vært på utallige møter, og som pedagog har jeg deltatt, aldri har noen foreldre måtte snakke Send en epost i forkant til lærer/styrer og forklar hvis du er nervøs. Anonymkode: 79fe8...ddb 1
A-hunter Skrevet 30. september 2021 #6 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du går inn, setter deg ned, hører på hva som blir sagt, ser i gulvet når de etterspør klassekontakter/FAU-representanter og går hjem. Anonymkode: dd4e7...d0c Det er akkurat sånt som gjør at jeg alltid ender opp med å bli klassekontakt, FAU-representant eller begge deler samtidig. Hadde jeg ikke stilt hadde antagelig foreldremøtet vart like lenge som skoleåret. Sikkert en treningssak å tie andre til valg... 4
solmåneogstjerner Skrevet 30. september 2021 #7 Skrevet 30. september 2021 (endret) - presentasjon: jeg heter Anne og er mamma til Lisa - en times foredrag om forvaltningsloven og retten til å klage til statsforvalteren (i skolen) (gjentas hvert bidige år, informasjonen ligger uansett på nett) - kanskje litt diskusjon om vennegrupper/bursdagsregler/klassetur (hvor resultatet er gitt på forhånd) (skole) - info om hvordan de jobber (det meste sier seg selv) - forventninger til foreldre: ta med skiftetøy/utetøy (går gjerne gjennom en lang liste som vi uansett har fått før), fremsnakk skolen, jobb godt med lekser og lesing. (Siste del, kun skole. Dette sier jo seg selv. ) - valg av foreldrekontakter - enkelte steder er de også så kreative at de har case-diskusjoner i grupper (hva gjør du når barnet ditt ikke vil legge seg/spise/får trassanfall) - og det verste jeg har vært borti: foreldrene skal danse og/eller synge, gjerne til babyshark (sjelden) - gjerne 'mingling' etterpå, men ikke alltid - kort sagt: har enda ikke vært på et foreldremøte som har vært nødvendig eller komfortabelt å være på (har vært på mange!) Endret 30. september 2021 av solmåneogstjerner 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #8 Skrevet 30. september 2021 Ja, altså de foreldremøtene er ikke mye verdt, det er bare tull og svada. Foreldre som vil ha felles regler for noe vi ikke trenger osv. Anonymkode: 1a7b4...c5b 7
Kenelz Skrevet 30. september 2021 #9 Skrevet 30. september 2021 (endret) Baksnakker barna over en ondskapsfull varm kaffe. Endret 30. september 2021 av Kenelz 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #10 Skrevet 30. september 2021 På foreldremøte sitter man stille og ser i gulvet av frykt for å bli valgt til et verv. Ellers sier man minst mulig, av frykt for å si noe som en teit mor eller far forteller videre til sitt barn. "veeet du hva moren til Preben sa?" Hold lav profil, så går det greit. Anonymkode: 9bfd0...502 7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #11 Skrevet 30. september 2021 Og til slutt når man tror møtet er ferdig er det å irritere seg over at noen (alltid de samme) som bare måå ta opp en eller annen liten filleting som kun de har interesse av 😡 Anonymkode: 2ac9e...9ed 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #12 Skrevet 30. september 2021 Kritiserer den inkompetente læreren som underviser sønnen din. Anonymkode: ed1b9...2fc
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #13 Skrevet 30. september 2021 Takk for svar alle sammen. Dette gjorde meg mindre nervøs☺️ Anonymkode: 48038...d34 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #14 Skrevet 30. september 2021 Hvis du må presentere deg, sier du: «Jeg heter Kjersti, og er moren til Leo.» Smil og se på nestemann. Anonymkode: 27008...695 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #15 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du må presentere deg, sier du: «Jeg heter Kjersti, og er moren til Leo.» Smil og se på nestemann. Anonymkode: 27008...695 Hva om hun ikke heter Kjersti eller sønnen Leo? Anonymkode: 876fe...6a8 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #16 Skrevet 30. september 2021 Tror nok du kan slappe av 🙂 Jeg er heller ikke noe glad i å snakke i forsamlinger og er glad når jeg slipper unna med å høre på andre. På foreldremøtene i barnehagen her, er det først en fellesdel der styrer snakker og foreldre lytter. Etterpå er det avdelingsvise møter der de fleste sier fint lite og en eller to som liker å snakke, snakker. Presentasjon: "Jeg heter Gerda og og er mor til Tulla." Har aldri i løpet av mine fire år på møter i barnehagen fått spørsmål om hva jeg jobber med, og vet heller ikke så mye om hva de andre jobber med. Tviler på at man presenterer seg med yrke på møter på skolen. Det er ikke så relevant. Anonymkode: e8d02...f62
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #17 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du går inn, setter deg ned, hører på hva som blir sagt, ser i gulvet når de etterspør klassekontakter/FAU-representanter og går hjem. Anonymkode: dd4e7...d0c Akkurat sånn det gjøres her også😊 Anonymkode: c79fd...c6a
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #18 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hva om hun ikke heter Kjersti eller sønnen Leo? Anonymkode: 876fe...6a8 Spiller vel ingen rolle det vel? Det er jo ingen som husker en drit av hva de andre heter uansett. Alle er jo mest opptatt av å komme seg hjem likevel. Anonymkode: 9bfd0...502 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #19 Skrevet 30. september 2021 Som de over sier.. Vanvittig kjedelige og lite informative greier, men ikke noe å være redd for. Du kan fint komme deg under radaren. Anonymkode: 7a818...7f6 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #20 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spiller vel ingen rolle det vel? Det er jo ingen som husker en drit av hva de andre heter uansett. Alle er jo mest opptatt av å komme seg hjem likevel. Anonymkode: 9bfd0...502 Sant det. Jeg hører ikke hva de andre sier. Er mest opptatt av hva jeg skal si selv. Det er jo alltid en eller annen som blander sitt eget og sitt barns navn og blir flau heh Anonymkode: e8d02...f62 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå