Gå til innhold

Blitt klaget inn til Husleietvistutvalget

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg flyttet aldri inn. 

Anonymkode: c148b...04e

Du skrev vel under en kontrakt på så og så lang oppsigelsestid. Da spiller det ingen rolle om du flyttet inn eller ikke. Fikk huseier inn en person før oppsigelsen gikk ut kan han vel ikke kreve deg for penger den mnd ny leietaker bor der. 

Anonymkode: 6bcb3...732

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

5 år på å betale en regning på 15 000? Selv jeg på AAP hadde klart å få den ned på noen måneder. Du må slutte å legge frata deg alt ansvar. Det er en dårlig egenskap. Betal, og bli ferdig med det.

Anonymkode: 499e6...446

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

5 år på å betale en regning på 15 000? Selv jeg på AAP hadde klart å få den ned på noen måneder. Du må slutte å legge frata deg alt ansvar. Det er en dårlig egenskap. Betal, og bli ferdig med det.

Skriveleif. Du må slutte å frata deg alt ansvar*

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har dessverre hatt dårlig økonomi i flere år og derfor ikke hatt mulighet å betale hele løpet.

Du har så dårlig råd, at du ikke har kunnet avse 250 kroner i mnd? Enten så har du ufattelig og usannsynlig lav inntekt, eller så prioriterer du helt feil.

Fem år på 15000. Det er lang tid! Om dette stemmer, så håper jeg ikke du sitter med en iphone eller annen dyr telefon og skriver her.

Uff, så mye ansvarsfraskrivelse, jeg blir flau over argumentasjonen som at "han har jo så mye penger, så han burde i praksis gi meg tusenvis av kroner". Jeg og kan i et og annet øyeblikk tenke slikt, når jeg ser noen vinne titalls millioner i lotto, men det blir med det. Hvem er jeg, som skulle fortjene såpass spesiell behandling, liksom? Nei, verden fungerer ikke slik.

Anonymkode: 5909b...c6c

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg HADDE ikke penger å betale med og viste bevis og han snakket også med den tida saksbehandler. Er ikke slik at jeg har ignorert han.

Men hva er det du ikke skjønner??? Din økonomiske situasjon er ikke utøeiers problem. Det er du som ikke skulle skrevet under kontrakten hvis du ikke har penger til leien!!!

Utleier tapte penger på at du latet som du skulle leie og forsinket prosessen med å finne ny leietaker, derfor skal du betale de to mnd og tap. 

Anonymkode: dabf6...abb

• Liker 10
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Han fikk inn nye utlevere mars samme år. 

Han virker kravstor. Skjønner ikke hvorfor han skal Kreve noe mer fra deg om han allerede har fått seg leietagere hva er probleme hans liksom? Ja du gjorde en tabbe men og Kreve betaling fra deg og I tillegg fra de nye leietagere? Har han lov til det da? Om du betaler så skal du jo disponere boligen blir jo feil at han får dobbeltbetalt?! Håper du har lært og ikke bare skriver under neste gang men jeg syns utleier var smålig også.

Anonymkode: 9e807...66d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Utleier tapte penger

Har du lest hele HI? Han fikk nye leietagere men fortsette og Kreve betaling fra ts selvom noen andre bodde der?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Han virker kravstor. Skjønner ikke hvorfor han skal Kreve noe mer fra deg om han allerede har fått seg leietagere hva er probleme hans liksom? Ja du gjorde en tabbe men og Kreve betaling fra deg og I tillegg fra de nye leietagere? Har han lov til det da? Om du betaler så skal du jo disponere boligen blir jo feil at han får dobbeltbetalt?! Håper du har lært og ikke bare skriver under neste gang men jeg syns utleier var smålig også.

Det sier seg jo selv, og det står i tråden? Han krever leie for to mnd, hvor leiligheten sto tom.

I tillegg er det vanlig med tre måneders oppsigelse, TS må betale for to. Huseier virker til å ha vært snill med TS, som også ikke har kjørt hardere på innkreving.

• Liker 17
Skrevet

Har du lest hele HI? Han fikk nye leietagere men fortsette og Kreve betaling fra ts selvom noen andre bodde der?

Har du lest tråden? Det er ikke riktig.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er det ny info, du skal ikke betale om han fant ny leietaker disse to mnd. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

8 hours ago, AnonymBruker said:

Huseieren krevde husleige for to mnd likevel. For januar og februar det året. Totalt 15000,-.  Han fikk inn nye utlevere mars samme år. b...04e

For å oversette litt, januar og februar skal TS betale for. Huseier fikk nye leietakere i mars. Januar+februar=2 mnd (med tom leilighet).

Har du lest hele HI?

• Liker 20
Skrevet

For å oversette litt, januar og februar skal TS betale for. Huseier fikk nye leietakere i mars. Januar+februar=2 mnd (med tom leilighet).

Har du lest hele HI?

Han har til og med satt ned litt, for i tråden står det at leie skulle være 7900. 15000 er under to mnd. husleie. Huseier har vært snill her.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utleieren mistet jo leieinntekter i oppsigelsesperioden!.

Det er ikke sånn at utleieren har leid ut til noen andre mens han hadde kontrakt med TS, de nye leietagerne kom jo ikke før etter oppsigelsesperioden til TS var over. Det er altså ikke snakk om at utleieren har fått dobbelt husleie.

Selv om TS aldri hentet nøkkelen så er kontrakten gyldig og TS hadde disponeringsrett på boligen, hadde utleieren holdt igjen nøkkelen så hadde det vært en annen sak.

Anonymkode: d99f6...105

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er det ny info, du skal ikke betale om han fant ny leietaker disse to mnd. 

Du siterte ikke TS, du siterte en som ikke evnet helt å lese HI, og som tok feil.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har min far som går i retten for meg om det går så langt.

Åh så tøff i trynet. 

Du mangler tydeligvis ikke privat bank, så her er det bare å bla opp

• Liker 8
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Han SKAL faktisk ha sendt en faktura med det resterende skyldige beløpet og om jeg da ikke betalte det,ta det videre. 

Jeg har min far som går i retten for meg om det går så langt. Håper det ikk gjør det. Jeg har dessverre hatt dårlig økonomi i flere år og derfor ikke hatt mulighet å betale hele løpet. Ferdig snakka! Men skal få solgt aksjer og betale ham fra det! 

Slutt med den negative og nedlatende tonen. Helt sjukt så bitchete og frekke folk er her inne. Tror vi er flere som registrerer det. 

Jeg som svarte over deg. Antar at kommentaren din var rettet mot meg og <de andre som prøver å fortelle deg sannheten>? Lest meg gjennom hele tråden og den eneste <bitchy frekke> jeg legger merke til er deg med den holdningen din. <får du faen gi deg> for eksempel som du svarte en som fremla fakta.

Du spør om hjelp, hjelpen er ikke enig med deg, derfor <bitchy og frekke>? De aller fleste har forklart deg at en kontrakt er bindende. Om du bodde der betyr nix. Han ga deg ikke nøkler fordi du betalte ikke... Du har signert på en bindende kontrakt. Det skal ikke være lett å bryte en kontrakt uten å måtte betale det selger eller utleier i ditt tilfelle har krav på. Loven er sånn for at begge parter skal ha en garanti. Utleier skal ha garanti for at du er en seriøs betalende leietaker og du ikke skulle for eksempel ikke bli kastet ut på dagen. Du lar være å svare på noen av mine spørsmål. Om NAV ga deg skriftlig at de skulle betale deler av eller hele husleien, for så å trekke det tilbake så burde du i 2017 kontaktet NAV og vist til at du har skriftlig bevis på at de skulle betale? Eller skrev du under før NAV ga deg klarsignal og brev om hvor mye de var villig til å dekke?? Da sitter du i saksa!

Depositum er noe alle leietakere må betale, hvorfor tok ikke utleier resterende beløp derfra? Lot han deg leie uten å kreve dep? Da har han strekt seg langt for å hjelpe deg vil jeg si. Og ikke minst tålmodig og forståelsesfull siden han etter 5 år ikke ennå har fått pengene sine. 

5 år er lang tid og som en annen bruker før har nevnt så kunne du blitt kvitt gjelden din ved å betale noen hundrelapper i måneden. For meg virker det som at du har bestemt deg for at du ikke vil betale utleier mer enn du har. Selvom du fortsatt står i gjeld til han? 

Det er en grunn til at man skal lese gjennom hele kontrakten før man signerer. Så du vet hva du skriver under på og vet konsekvensen av det å ombestemme seg. Forstår godt at utleier vil ha igjen hver eneste krone, også renter når du står på ditt selvom du tar feil. Ville gjort det samme hvis jeg var utleier. Han kunne nok fjernet deler av beløpet hvis du var ydmyk, i møtekommende og ønsket å fikse opp. Men det frister ikke for han å <hjelpe deg økonomisk ved å ta vekk en del av summen> når du forventer at han blir å glemme pengene bare du utsetter å betale lenge nok. 

Din far har råd til å ta det rettens vei på dine vegne, men han kunne ikke låne eller betale siste rest av det du skylder? Det gir ingen mening. Du har ikke sjans til å vinne en eventuell rettsak. Utleier har kontrakt på leieforhold, og laget en skriftlig nedbetalingplan for deg som du ikke har fulgt. Rettsaken vil koste mange tusen mer enn du skylder. Sorry men du må betale for deg og ta lærdom av denne episoden. Jo lenger du venter jo større kan sluttsummen bli må du ha i bakhodet. 

Anonymkode: e9af1...e35

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg flyttet aldri inn. 

Og poenget ditt er? 

Anonymkode: b684c...8cd

• Liker 2
Skrevet

Jeg bestilte en ny mobil, og ba om faktura. Men jeg siden jeg aldri brukte mobilen, så gadd jeg ikke betale fakturaen.

Det var fra Telenor, og de tjener mange, mange millioner i året, mens jeg er uføretrygdet, så det er ikke synd på dem. Jeg mener jeg burde slippe å betale, siden jeg tjener så lite.

Dette blir bortimot sammenlignbart, mulig det blir enklere å se hvor feil det blir når man fremstiller det på denne måten?

• Liker 26
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bestilte en ny mobil, og ba om faktura. Men jeg siden jeg aldri brukte mobilen, så gadd jeg ikke betale fakturaen.

Det var fra Telenor, og de tjener mange, mange millioner i året, mens jeg er uføretrygdet, så det er ikke synd på dem. Jeg mener jeg burde slippe å betale, siden jeg tjener så lite.

Dette blir bortimot sammenlignbart, mulig det blir enklere å se hvor feil det blir når man fremstiller det på denne måten?

🤣🤣🤣🤣

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du leverte den tilbake til Telenor så hadde du sikkert sluppet å betale, litt som at TS "leverte tilbake" boligen.

Anonymkode: f244e...bc0

Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
  • Opprett ny...