Gå til innhold

Blitt klaget inn til Husleietvistutvalget

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 23.01):

Håper du ikke skal leie bolig etter du har vært i forliksrådet pga ubetalt husleie. Utleiere har egen svarteliste seg imellom. Ingen vil leie ut til dumme vriompeiser, Referanse kreves før kontraktskriving alltid når nav folk. . Sverta for livet på utleiemarkedet iallefall.  

Anonymkode: 58747...a4c

For noe piss. Nei, det er ikke noen svartelister mellom utleiere, og nei, alle utleiere kjenner ikke hverandre. Så slutt med å spre løgner.

Anonymkode: b6a83...896

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg bor i en leilighet jeg kjøpte i sommer. 

Alle kan ha grunn til å måtte trekke seg fra ting i blant.

Anonymkode: c148b...04e

Kjære - alle har som regel en grunn for å trekke seg fra ting i blant ja - men likevel så er en kontrakt bindene og det nytter ikke HVOR urettferdig du synes det er, så er det nå engang fakta!!

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

. Slektningen og min far vil argumentere for dårlig inntekt,at utleier ikke har fulgt alle regler osv.  Min far går i retten for meg om han må. Og slektningen blir sikkert også med om denne utleieren ikke gir seg. 

Hvordan tenker du det skal gå for seg når din far "går i retten for deg"?

• Liker 7
Skrevet

Min slektning som tidligere jobbet i forliksrådet driver å hjelper meg å skrive tilsvar.

Jeg skal ikke i noen rettssak. Jeg har sagt at jeg kan selge aksjer å betale beløpet og bli ferdig en gang for alle. Har ikke råd med min inntekt nå og betale 7800 kr. Har jobb men har ikke nok midler. Slektningen og min far vil argumentere for dårlig inntekt,at utleier ikke har fulgt alle regler osv.  Min far går i retten for meg om han må. Og slektningen blir sikkert også med om denne utleieren ikke gir seg. 

Dårlig inntekt er ingen argumentasjon som Husleietvistutvalget tar hensyn til, denne slektningen din har tydeligvis ikke så mye kunnskap om hva Husleietvistutvalget og det er ikke det samme som konfliktrådet.

Husleietvistutvalget legger mye mer vekt på husleieloven og lovverket ellers, ikke sånn som konfliktrådet som prøver å komme til enighet mellom to parter med mekling.

Hvis du mener at utleieren ikke har fulgt loven så må du kunne bevise dette. Hvilket punkt i Husleieloven er det du mener at utleieren har brutt?.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bor i en leilighet jeg kjøpte i sommer. 

Alle kan ha grunn til å måtte trekke seg fra ting i blant.

Alle kan ha en grunn for å trekke seg, men alle får også problemer hvis de bryter juridisk gyldig kontrakt.

Anonymkode: d99f6...105

• Liker 10
Skrevet
minister-mio skrev (36 minutter siden):

Hvordan tenker du det skal gå for seg når din far "går i retten for deg"?

Du får ringe han å spør🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får ringe han å spør🙄

:scorpis:

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner godt at TS synes dette er et ork og oppleves som veldig unødvendig å bruke tid på. Ja, det ble brudd i kontrakten og utleier mistet to måneder med leie. Men det er vel ikke gitt at disse månedene ble utleid uansett 🤷‍♀️ Synes faktisk det er helt sykt at utleier har forfulgt denne saken i 5 år!!! Vitner om et menneske som ikke er helt god.

Anonymkode: 79f16...d52

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner godt at TS synes dette er et ork og oppleves som veldig unødvendig å bruke tid på. Ja, det ble brudd i kontrakten og utleier mistet to måneder med leie. Men det er vel ikke gitt at disse månedene ble utleid uansett 🤷‍♀️ Synes faktisk det er helt sykt at utleier har forfulgt denne saken i 5 år!!! Vitner om et menneske som ikke er helt god.

Utleiere leker ikke butikk, vet du. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg syns det er helt sykt at folk ikke gjør opp for seg.

Anonymkode: 8525c...3c3

• Liker 17
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 15.40):

Har en slektning som har jobbet i forliksrådet og ba meg ignorere all kontakt fra ham. Blokkere epost muligheter osv,nr hans osv da ville han gi seg. Jeg var sterkt i mot dette tross dårlig innrekt og økonomi. Var livredd for å få politiet på døra om jeg ikke brydde meg som slektningen påpekte jeg burde gjøre. Jeg visste hele tiden at han ikke ville gi seg. Men hadde et ørlite håp om at han skulle forstå den økonomisk vanskelige situasjonen og kanskje la det gå med det som var betalt inn. Er ikke akkurat sånn at han er blakk. Bor i en by og leier ut mange boliger i en annen by.

Huseieren ble holdt informert om min dårlige økonomi hele veien og tror han muligens snakket med Nav på tlf i 2018 eller noe. Og jeg hadde ikke noe å betale med og kunne ikke låne med foreldre eller venner som han stadig maste på meg om å gjøre. 

Min slektning og min far hjelper meg å skrive tilsvar som skal sendes innen 13.oktober. 

Åja, så det at han tjener på utleie skal bety at du ikke trenger å betale leie som du skylder?

Jaja,  da kan jo jeg la være å betale banklånet også da, siden bankene tjener så godt på oss. Eller legetimene mine for ikke å snakke om reisene mine. Jeg trenger jo ikke betale for dem. Hva med advokaten vår, skal jeg la være å betale for hans tjenester også?

Det var godt å vite.

AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 16.47):

Han fikk inn et par(=to inntekter). Jeg skulle bo der alene. Han påstår at han måtte gå ned i husleiepris pga meg😳

Hva har det med saken å gjøre i det hele tatt? At det flytter inn to stk, betyr ikke at han får dobbelt med husleie.

Endret av Honey Dew
  • Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min slektning som tidligere jobbet i forliksrådet driver å hjelper meg å skrive tilsvar.

Jeg skal ikke i noen rettssak. Jeg har sagt at jeg kan selge aksjer å betale beløpet og bli ferdig en gang for alle. Har ikke råd med min inntekt nå og betale 7800 kr. Har jobb men har ikke nok midler. Slektningen og min far vil argumentere for dårlig inntekt,at utleier ikke har fulgt alle regler osv.  Min far går i retten for meg om han må. Og slektningen blir sikkert også med om denne utleieren ikke gir seg. 

Du har jo nok midler om du har aksjer å selge? 
Hvorfor har du ikke solgt disse før? 

Anonymkode: 15b0b...358

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du har jo nok midler om du har aksjer å selge? 
Hvorfor har du ikke solgt disse før? 

Anonymkode: 15b0b...358

Jeg hadde ikke aksjer mellom 2017-2020.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke aksjer mellom 2017-2020.

Hvordan skaffet du disse aksjene når du ikke hadde penger til husleien?

Anonymkode: 8525c...3c3

• Liker 14
Skrevet

Leilighet er en langtids investering. Det er min første kjøpte leilighet noen sinne. 
På ingen måte noe troll. 

Da får du ta avdragsfrihet på lånet ditt i 2 mnd da så har du betalt ned husleien. 

Anonymkode: 6bcb3...732

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leilighet er en langtids investering. Det er min første kjøpte leilighet noen sinne. 
På ingen måte noe troll. 

Før du investerer bør du betale det du skylder.

• Liker 8
Skrevet

Neida. Men utleie i seg selv er jo risky business. Det at TS har betalt ca halve beløpet, til tross for å ha vært på sosialen, burde egentlig være godt nok. Hadde aldri orket å jage noen for et par tusenlapper over 5 år 🤣 Nå har i hvert fall utleier erfart at depositum er nødvendig for en grunn :)  

Har for øvrig veldig lite til overs for utleiehaier som driver for ren profitt. 

• Liker 1
Skrevet

Butikker flest regner med svinn. Å være 100% avhengig av inntekt fra hybel må sies å være ganske dumt. Og enda verre om man ikke tar depositum først som en forsikring mot nettopp slike ting som dette. Så denne huseieren er ikke helt god. Men jeg sier som tidligere: jeg vil råde deg til å betale ts. Og ta lærdom av det. Selv om jeg syns huseier er helt dust.

Anonymkode: be347...6b1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Neida. Men utleie i seg selv er jo risky business. Det at TS har betalt ca halve beløpet, til tross for å ha vært på sosialen, burde egentlig være godt nok. Hadde aldri orket å jage noen for et par tusenlapper over 5 år 🤣 Nå har i hvert fall utleier erfart at depositum er nødvendig for en grunn :)  

Har for øvrig veldig lite til overs for utleiehaier som driver for ren profitt. 

Det er ikke greit å betale halvparten av det ting koster inkl husleie. En betaler hele husleien. Det er ikke salg på husleier.

• Liker 9
Skrevet

Nå har jo trådstarter fast eiendom, så hvis hun ikke betaler vil den i ytterste konsekvens gå på tvangssalg.

• Liker 8
Skrevet
Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Det er ikke greit å betale halvparten av det ting koster inkl husleie. En betaler hele husleien. Det er ikke salg på husleier.

Jeg tror du selv forstår at dette var en noe spesiell situasjon? Der TS var avhengig av sosial stønad? Og hun angret seg like etter hun underskrev kontrakten. Som utleier av flere boliger, regner jeg med utleier har OK inntekt og klarer seg uten 7000kr 🙂 Men noen er jo sære og kravstor! 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
  • Opprett ny...