AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 Tok en leilighet i en større by i januar 2017. Skrev under kontrakt og sendte inn men måtte trekke meg fra den. Huseieren krevde husleige for to mnd likevel. For januar og februar det året. Totalt 15000,-. Han fikk inn nye utlevere mars samme år. Jeg var da i Nav-systemet den gangen og hadde veldig dårlig økonomi. Han fikk skriftlig bevis fra Nav om veldig lav inntekt og at jeg ikke hadde sjans å betale dette beløpet. Han gav seg ikke og maste og ba meg låne penger med familie/venner for klare opp i saken. Jeg fikk betalt inn 5000 og 1000 her og der og noen småbeløp. Vi avtalte at jeg kunne ha en nedbetaling,men vi trodde at han til slutt gav seg med å få betalingen da han fikk inn nye og leier ut mange plasser og ikke taper på at jeg ikke flyttet inn/betalte for leie jeg ikke hadde benyttet meg av. Han løy også om at han hadde betalt strøm for meg og vasket ned som jeg skyldte for osv. (Dette er trusler). Det han også sa i 2017 var at det var andre som ikke hadde flyttet inn før og måtte betale til han i 20-30 år😳 Han har mast annenhver mnd eller lignende i snart 5 år. Det gjenstår 7800 kr av de 15 000. I 2018 truet han med inkasso hvis jeg ikke gjorde opp for meg. Jeg betalte noen beløp etter dette men ikke hele da jeg ikke hadde mulighet til det. Likevel gav han seg ikke. Han har heller ikke opptrådt riktig. Han skulle ha sende ut faktura så to purringer før inkasso. Må ikke alt dette være gjort,og jeg ikke betalt det,før han får medhold i klagen sin? I går mottok jeg skriftlig våres korrespondanse via e-post fra januar 2017 til 22.sept 2021. Og bevis på innbetalinger og hans e-post korrespondanse med HTU. Og jeg må svare på mottatt klage(gjort i dag)innen 1.okt og tilsvar på klagen innen 13.okt. Om jeg ikke gjorde dette kunne politiet komme på døra og eller at klagen blir avgjort på bakgrunn av det klageren har skrevet. Er det noen jurister her som vet hva som er riktig her ? Anonymkode: c148b...04e
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 30. september 2021 Utleier har all rett til å kreve leie, all den tid du har skrevet under kontrakt. Gjør opp for deg å bli ferdig med saken. Anonymkode: 6b8b4...163 89
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #3 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Utleier har all rett til å kreve leie, all den tid du har skrevet under kontrakt. Gjør opp for deg å bli ferdig med saken. Anonymkode: 6b8b4...163 Jeg flyttet aldri inn. Anonymkode: c148b...04e 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 30. september 2021 I alle dager 5 år på å betale 15000, det er 250 kr i mnd det, burde vært mulig å betalt ned for lengst. Anonymkode: d1fe4...842 67
Populært innlegg Fireflies Skrevet 30. september 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg flyttet aldri inn. Anonymkode: c148b...04e Du skrev kontrakt og han hadde ikke leietakere de to månedene fordi du skulle flytte inn. 71
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg flyttet aldri inn. Anonymkode: c148b...04e På tide å bli voksen og innse livets realiteter. Det første du må lære deg tydeligvis, selv om du burde ha lært det; 1. Kontrakter er bindende. Anonymkode: 5271d...343 68
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #7 Skrevet 30. september 2021 Du har nok dessverre ingen rettigheter her. Du skylder han penger! En underskrevet kontrakt er en underskrevet kontrakt og er bindende uansett om du trakk deg rett etterpå. Anonymkode: b33eb...4bd 40
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #8 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg flyttet aldri inn. Anonymkode: c148b...04e Underskriften din er bindende. At du ikke flyttet inn er ikke huseiers ansvar, det er ditt. Reglene for inkasso er ikke to purringer først - det var sånn før, men ikke nå lengre. Du kommer ingen vei med dette her, du må betale. Hvis du ikke gjør opp for deg før det blir sendt til inkasso så løper det masse andre gebyrer i tillegg. Politiet kommer ikke på døra, men du kommer til å sitte igjen med dobbelt og trippelt å betale om du ikke betaler det du skylder. Anonymkode: e279c...472 20
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #9 Skrevet 30. september 2021 Da må du sende en redegjørelse til husleietvistutvalget på hvorfor du ikke har betalt skyldig husleie. Det er som nevnt over her kontraktsbrudd fra din side, så du må svare på henvendelsen før det går enda lengre. Anonymkode: b6a83...896 7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #10 Skrevet 30. september 2021 Du har forøvrig ikke krav på purring nei. Purring er ingen rett. Den rettslige gangen er krav - inkassovarsel - inkasso. Hilsen tidligere inkassomedarbeider Anonymkode: f6dab...fcd 12
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #11 Skrevet 30. september 2021 Saken her er forøvrig at du er tafatt og må ta deg sammen og vokse opp. Du skylder penger i henhold til kontrakt og skal selvfølgelig betale. Jeg hadde krevd renter i tillegg om du skylte meg penger. Anonymkode: f6dab...fcd 22
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #12 Skrevet 30. september 2021 Her har du nok en dårlig sak rent kontraktsmessig siden du jo underskrev den. At du ikke flyttet inn er ikke noe utleier kan lastes for, og man er selv ansvarlig for å betale leie ut oppsigelsestiden. Så her bør du skrive det som det er til HTU og evt. legge med vedlegg fra NAV fra den tiden, og så håpe på at de treffer en rimelig avgjørelse. Uansett må du nok regne med å måtte betale tilbake. Anonymkode: 49198...61a 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #13 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her har du nok en dårlig sak rent kontraktsmessig siden du jo underskrev den. At du ikke flyttet inn er ikke noe utleier kan lastes for, og man er selv ansvarlig for å betale leie ut oppsigelsestiden. Så her bør du skrive det som det er til HTU og evt. legge med vedlegg fra NAV fra den tiden, og så håpe på at de treffer en rimelig avgjørelse. Uansett må du nok regne med å måtte betale tilbake. Anonymkode: 49198...61a Og så spørs det nok om HTU bryr seg om det som var i 2017, så er ikke sikkert det hjelper med noe vedlegg fra NAV. TS skriver også at h*n var under NAV på den tiden, så jeg tolker det som at TS ikke er det nå lengre og at ikke å betale for seg har blitt en prinsippsak. Anonymkode: e279c...472 5
Gjest 07.27 Skrevet 30. september 2021 #14 Skrevet 30. september 2021 Det virker litt som at du har hatt et håp om at saken bare skal forsvinne dersom du betaler minst mulig over lengst mulig tid, men jeg mistenker ta du bare gjør motparten enda mer forbanna, og innstilt på å kreve tilbake det du skylder. I verste fall begynner han å kreve renter, og da sliter du.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #15 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg flyttet aldri inn. Anonymkode: c148b...04e Du forstår ikke at det er irrelevant? Anonymkode: 15b0b...358 30
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #16 Skrevet 30. september 2021 Alltid dumt å ikke gjøre opp for seg. I tillegg til det du skylder han kan han kreve forsinkelsesrenter på ca 3200kr. Om han kan kreve forsinkelsesrenter for de innbetalingene du allerede har gjort er jeg usikker på. Anonymkode: c3b44...835 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #17 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da må du sende en redegjørelse til husleietvistutvalget på hvorfor du ikke har betalt skyldig husleie. Det er som nevnt over her kontraktsbrudd fra din side, så du må svare på henvendelsen før det går enda lengre. Anonymkode: b6a83...896 Har en slektning som har jobbet i forliksrådet og ba meg ignorere all kontakt fra ham. Blokkere epost muligheter osv,nr hans osv da ville han gi seg. Jeg var sterkt i mot dette tross dårlig innrekt og økonomi. Var livredd for å få politiet på døra om jeg ikke brydde meg som slektningen påpekte jeg burde gjøre. Jeg visste hele tiden at han ikke ville gi seg. Men hadde et ørlite håp om at han skulle forstå den økonomisk vanskelige situasjonen og kanskje la det gå med det som var betalt inn. Er ikke akkurat sånn at han er blakk. Bor i en by og leier ut mange boliger i en annen by. Huseieren ble holdt informert om min dårlige økonomi hele veien og tror han muligens snakket med Nav på tlf i 2018 eller noe. Og jeg hadde ikke noe å betale med og kunne ikke låne med foreldre eller venner som han stadig maste på meg om å gjøre. Min slektning og min far hjelper meg å skrive tilsvar som skal sendes innen 13.oktober. Anonymkode: c148b...04e 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #18 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en slektning som har jobbet i forliksrådet og ba meg ignorere all kontakt fra ham. Blokkere epost muligheter osv,nr hans osv da ville han gi seg. Jeg var sterkt i mot dette tross dårlig innrekt og økonomi. Var livredd for å få politiet på døra om jeg ikke brydde meg som slektningen påpekte jeg burde gjøre. Jeg visste hele tiden at han ikke ville gi seg. Men hadde et ørlite håp om at han skulle forstå den økonomisk vanskelige situasjonen og kanskje la det gå med det som var betalt inn. Er ikke akkurat sånn at han er blakk. Bor i en by og leier ut mange boliger i en annen by. Huseieren ble holdt informert om min dårlige økonomi hele veien og tror han muligens snakket med Nav på tlf i 2018 eller noe. Og jeg hadde ikke noe å betale med og kunne ikke låne med foreldre eller venner som han stadig maste på meg om å gjøre. Min slektning og min far hjelper meg å skrive tilsvar som skal sendes innen 13.oktober. Anonymkode: c148b...04e Men herregud hva er det du ikke skjønner?? Din økonomiske og hans situasjon er irrelevant, du skylder penger. Det er ikke noe mer å diskutere. Uansett, det får du nok beskjed om og må betale tilbake- med renter. Anonymkode: f6dab...fcd 48
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #19 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alltid dumt å ikke gjøre opp for seg. I tillegg til det du skylder han kan han kreve forsinkelsesrenter på ca 3200kr. Om han kan kreve forsinkelsesrenter for de innbetalingene du allerede har gjort er jeg usikker på. Anonymkode: c3b44...835 Han kan ikke kreve renter FØRA han har sendt ut faktura og det gjorde han a l d r i. Ta det rett til HTU er vel ikkw rette måten? Det skal vel tas hensyn til det man har betalt inn også. Hadde vært verre om det ikke hadde blitt betalt inn noe. Det skal også sies at jeg hadde betalt beløpet den gangen om jeg hadde hatt nok midler. Anonymkode: c148b...04e
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #20 Skrevet 30. september 2021 Tror faktisk du har vært heldig som slapp unna med 2måneders oppsigelse. De fleste har 3 måneder. Betal og bli ferdig med saken Anonymkode: f54b6...14c 32
Anbefalte innlegg