AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 Hei. Jeg har gjeldsordning, og skal plutselig og uventet motta en stor pengesum. Summen er større enn den totale gjelden. Hvordan er praksisen her, skal kreditorene få det totale beløpet jeg skyldte dem? Eller skal de få dekket det som heter dekningsgraden i gjenldsordningen, som er ca 50% ? Jeg har allerede betalt inn ganske mye til hver kreditor, siden jeg har hatt gjeldsordningen en stund. Blir dette trukket fra nå når jeg løser dem ut? Elmer kan jeg ikke løse dem ut? Noen som kjenner praksisen av dette? Skal selvfølgelig snakke med namsmannen om dette, men han har ikke tid før neste uke. Derfor jeg lurer på om noen vet. Anonymkode: 3733e...9a6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #2 Skrevet 30. september 2021 Og hva hvis summen er litt lavere enn det jeg skylder kreditorene totalt, f eks 200.000 for lite. Hva skjer da? Ts Anonymkode: 3733e...9a6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #3 Skrevet 30. september 2021 Kreditorene vil nok kreve at du innfrir hele gjelden med pengesummen, og at gjeldsordningen med det ferdigstilles. Dersom summen er lavere enn den totale gjelden skal du etter hovedregel fordele hele beløpet forholdsvis mellom kreditorene. Det kan forhandles om å beholde noe av beløpet hvis det er grunner til det. Namsmannen hjelper deg med dette. Anonymkode: d2bee...8ec 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #4 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kreditorene vil nok kreve at du innfrir hele gjelden med pengesummen, og at gjeldsordningen med det ferdigstilles. Dersom summen er lavere enn den totale gjelden skal du etter hovedregel fordele hele beløpet forholdsvis mellom kreditorene. Det kan forhandles om å beholde noe av beløpet hvis det er grunner til det. Namsmannen hjelper deg med dette. Anonymkode: d2bee...8ec Som regel fordeles dette mellom skyldner og kreditorer, typisk 40-60%. Samme som om skyldner har ekstra inntekter i form av ekstraarbeid eller overtid. Anonymkode: 727e9...49b 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #5 Skrevet 30. september 2021 Jeg mottok arv etter min fars dødsfall mot slutten av gjeldsordningsperioden, den tilfalt meg. Dvs alle godtok at jeg skulle beholde det bortsett fra Lindorff som gikk til sak og tapte. Jeg hadde allerede betalt 2/3 av totalgjelden gjennom gjeldsordningen. Ville kontaktet namsfogden og hørt med en gang. Hvis det er arv er det vanskelig, men hvis det er i en annen sammenheng så kan kanskje summen gå rett til et familiemedlem du stoler på i stedet? Anonymkode: 9b4b6...d87 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #6 Skrevet 30. september 2021 Takk for svar dere! Nei det er litt spesielt, det er etterbetaling på ung ufør fra nav. Så det er jo penger jeg egentlig skulle hatt for mange år siden, som tilfeldigvis er behandlet nå. Så det er jo inntekt, på en måte. Hverkn gave eller arv da. Og det betales jo ut til meg. Ts Anonymkode: 3733e...9a6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #7 Skrevet 30. september 2021 Forhandle deg frem til at du får beholde ca 30% å bruk resten på å avslutte gjeldsordningen. Anonymkode: 78f49...a1c
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #8 Skrevet 30. september 2021 Vi har det jammen meg godt her i Norge! Anonymkode: f4991...efc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå