Gå til innhold

Forlovergave

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

:sjenert:

Er det vanlig å gi forlovergave?

Mulig jeg er skikkelig teit nå; men hvorfor det?

Vi gifter oss borgerlig, og forlover har ingen "oppgaver" i forbindelse med dette. (Annet enn å møte opp da ;) )

Er forlovergave ment som takk for hjelpa eller noe slikt?

Endret av Xavia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

...21 som har lest til nå, og ingen har svart. Skal jeg tolke det som om at det slettes ikke er en uskreven regel om at man selvsagt gir forlovergaver?? :klø:

Skrevet

De som gir forlovergave, gir nok fordi de ønsker å takke for hjelpen og støtten i forbindelsen med bryllupet. Men det er ikke noe en skal gjøre, men bare om en ønsker.

Skrevet

Jeg giftet meg for 10 år siden, og har hatt mange venninner som giftet seg etter det. Søsteren min var forlover for 2 uker siden, og fikk da en forlovergave. Første gangen både jeg og min søster har hørt om dette.

Skrevet

Er det en amerikansk tradisjon som har sneket seg inn tro??

Skrevet

Det er vel ment som en ekstra oppmerksomhet fra bruden sin side, for å vise at man setter pris på forloveren sin.

Syns ikke at det er forventet at man må gi forlovergave men selv syns jeg det var hyggelig å gi en liten ting. Som takk for vennskapet, ett utrolig morsom utdrikningslag og for selve hjelpen på dagen.

Skrevet

Tror jeg kommer til å ramme inn et bilde av meg og henne(kanskje sambo også) fra bryllupsdagen. Det er et minne for henne fra denne dagen, og et minne om hennes oppgave som min forlover!!

Skrevet

Min forlover fikk en gave av meg. Hun er barndomsvenninnen min, og det var min måte å vise henne at jeg satte stor pris på henne og vennskapet vårt. Men dette er ikke noe man må gjøre. Gjør det du føler mest for. :)

Gjest høstdamen
Skrevet

Jeg har tenkt å spandere litt spa på meg og begge forloverene mine. men har ikke tenkt på dette som en direkte forlovergave, men mer som en gest som takk for hjelp. Pluss at jeg vil at vi skal ha oss en skikkelig jentedag og bare kose oss. :)

Skrevet

Jeg føler at man ved å velge en som forlover, viser at man setter stor pris på vedkommende og vennskapet, og at det er en ære bare å bli spurt...

Er jo gjerne sin beste venn/venninne man spør, og er vel en av de beste måtene å vise at du regner denne personen som din nærmeste venn.

Derfor føler jeg at det ikke er noen selvfølge at man bør gi noe mer til forloveren. Kommer litt ann på hvor mye han/hun involverer og interesserer seg i planleggingen synes jeg.. Min forlover var f.eks ikke med å se på kjoler og spurte veldig lite om forberedelsene i det hele tatt.. Var min søster som hjalp mest til, og jeg ga henne en gave, men ikke forloveren min..

Hvis man ønsker å gi noe ekstra, er jo det bare veldig hyggelig, og ikke forventet av de fleste forlovere vil jeg tro..

Skrevet
:sjenert:

Er det vanlig å gi forlovergave?

Mulig jeg er skikkelig teit nå; men hvorfor det?

Vi gifter oss borgerlig, og forlover har ingen "oppgaver" i forbindelse med dette. (Annet enn å møte opp da  ;) )

Er forlovergave ment som takk for hjelpa eller noe slikt?

Vi ga ikke noe forlovergave

Skrevet

Jeg har vært forlover tre ganger,og har aldri mottatt noen gave for det. Det er en ære å bli spurt, og det er gave god nok.

Det lukter litt amerikansk ja...

Synes pesonlig det er tull md morgengave også. Skikken kommer fra gamle dager, hvor mannen "betalte" kona for å ha gitt ham sin dyd. Ikke særlig aktuelt i våre dager, iallfall ikke for de fleste!

Skrevet

Syns ikke forlovergave er noe man trenger å gi hvis ikke man føler for det.

Hvis det er sånn at forlover(ne) har vært mye med i planleggingen og praktiske gjøremål, så ville jeg gitt noe som takk for hjelpen (akkurat som vi har gitt gaver til folk som hjalp oss med ymse i forbindelse med bryllupet).

Forloverne våre kommer til å få et ekstra takkekort med bilde av oss fire (brudepar + forlovere) hvor vi takker for innsatsen. Vi kunne rammet inn, men tenker at det egentlig ikke er et bilde de kommer til å henge på veggen, så hva er vitsen da.

Skrevet

Jeg og mannen min gav begge forlovergave. Synes det var en hyggelig gest, som også ble tatt godt i mot av forloverene. Min forlover fikk et halssmykke i sølv, mens min manns forlover fikk et par aqevittbeger i tinn.

Gjest Gjest_Paris_*
Skrevet

For oss var det helt naturlig å takke våre flotte forlovere for all god hjelp i forbindelse med bryllupsforberedelsene og bryllupet - vi valgte ingen "gave" men jeg spanderte hår/sminke på min forlover bryllupsdagen og min kjære spanderte leie av dress på sin forlover, noe de var veldig glade for. Det betalte vi ca.1200 kr per pers for og det var det vel verdt.

Jeg har nylig vært forlover for en annen venninne og har brukt masse penger og tid på utdrikkingslag, praktiske gaver underveis, ny kjole og selve bryllupet med gaver og annet. Hos henne fikk jeg ikke noen forlover"gave" men da jeg overraskende fikk en vakker blomsterbukett på døren en uke etter bryllupet med takk for all hjelp så var det veldig hyggelig!

Jeg er helt enig i at det er en ære i seg selv å bli spurt, og ikke alle gjør så mye ut av forloverrollen - ikke alle bruder ønsker det heller. Men uansett så blir en forlover veldig glad for å få en god takk - og kanskje en liten bildehilsen eller blomst om ikke annet! :)

Skrevet

Min forlover fikk gave, fordi hun er det beste jeg vet om og jeg setter utroilig stor pris på henne ;)

Min manns forlovers gave ligger fremdeles oppe på soverommet her, vi har vært gift i 16 måneder..... :ler:

Skrevet

Tror ikke jeg kommer til å gi forlovergave, men sponser frisør og sminke på min forlover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...