Gå til innhold

Svangerskapspenger, søkes av jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jordmor søke om å redusere stillingen min og søke om svangerskapspenger?

Har hatt et møte med sjefen i dag som sa at det blir vanskelig å tilrettelegge for meg.  Jeg vil da måtte redusere stillingen min istedenfor (da det ikke wr mulig med tilrettelegging). Hun nevnte jeg kan søke om svangerskapspenger og trenger ikke sykemelding. Noen med erfaring på dette?

Anonymkode: 6ca35...c55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan jordmor :)

Jordmor skrev søknad for meg, hun anbefalte å redusere ca 50% og skrev hvordan det skulle tilrettelegges. Så tok jeg med søknaden til arbeidsgiver som fant ut hvordan vi skulle løse det i praksis, skrev under på at det også sendte jeg det inn på nav.no. 

Det var null problem å få det godkjent. 

Anonymkode: 142de...779

Skrevet

Trenger du tilrettelegging fordi du har plager så er vel sykemelding riktig. Svangerskapspenger skal være om arbeidet ditt er farlig for fosteret. Du kan jo spørre jordmor om en vurdering på det først da, hvilket av de to tilfellene det gjelder. Om det feks er bekkenløsning så er sykemelding riktigere. Er det bare generelt at det ikke er en jobb som er bra/mulig å utføre som gravid så kan det være svangerskapspenger selv om det ikke direkte er farlig for foster. 

Anonymkode: 1fb9c...9aa

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Trenger du tilrettelegging fordi du har plager så er vel sykemelding riktig. Svangerskapspenger skal være om arbeidet ditt er farlig for fosteret. Du kan jo spørre jordmor om en vurdering på det først da, hvilket av de to tilfellene det gjelder. Om det feks er bekkenløsning så er sykemelding riktigere. Er det bare generelt at det ikke er en jobb som er bra/mulig å utføre som gravid så kan det være svangerskapspenger selv om det ikke direkte er farlig for foster. 

Trodde SP også er for de som jobber på et sted der tilrettelegging ikke er mulig, og er helseskadelig? Hmm må sjekke dette ut

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det kan jordmor :)

Jordmor skrev søknad for meg, hun anbefalte å redusere ca 50% og skrev hvordan det skulle tilrettelegges. Så tok jeg med søknaden til arbeidsgiver som fant ut hvordan vi skulle løse det i praksis, skrev under på at det også sendte jeg det inn på nav.no. 

Det var null problem å få det godkjent. 

Anonymkode: 142de...779

Takk for svar 😁

Skrevet

Hvis du trenger tilrettelegging pga bekken, rygg, kropp og sinn er sykemelding riktig. Du kan få gradert sykemelding. Hvis arbeidsplassen din er til fare for fosteret (ikke deg), er svangerskapspenger riktig. Jordmor kan søke svangerskapspenger på vegne av deg, lege kan skrive sykemelding og svangerskapspengesøknad.

Anonymkode: 56d08...466

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå leste jeg litt om det og det er sant det du skriver. Da må det bli sykemelding. Takk for svar!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville iallfall ikke pushet på svangerskapspenger om sykemelding er korrekt å gi, for svangerskapspenger er beregnet fra inntekt men maks 6G. Sykepenger får du jo din vanlige lønn. (tjener du under 6G er det kanskje ikke så viktig da)

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg ville iallfall ikke pushet på svangerskapspenger om sykemelding er korrekt å gi, for svangerskapspenger er beregnet fra inntekt men maks 6G. Sykepenger får du jo din vanlige lønn. (tjener du under 6G er det kanskje ikke så viktig da)

Beregning av svangerskapspenger og sykepenger er lik, ergo er 6G en maksgrense på begge. Alle slike stønader fra NAV, for øvrig. Om arbeidsgiver betaler og får tilbake fra NAV kan de velge å gi mellomlegget, men det hører vel heller sjeldenhetene til.. 

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Beregning av svangerskapspenger og sykepenger er lik, ergo er 6G en maksgrense på begge. Alle slike stønader fra NAV, for øvrig. Om arbeidsgiver betaler og får tilbake fra NAV kan de velge å gi mellomlegget, men det hører vel heller sjeldenhetene til.. 

Huh det visste jeg ikke, trodde sykepenger var full lønn. Mulig jeg ikke har vært sykemeldt lenge nok, så arbeidsgiver har betalt (de betaler vel første x dager) og da har jeg fått full lønn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...