AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 Jeg skal skrive en fagartikkel og sliter litt med å forstå hvordan man skal oppføre kilder. Har en mal (APA-stil) som jeg forstår, men lurer på hvordan jeg skal henvise til andre artikler funnet på nettet. Disse artiklene har jo egne kilder også. Er Vg1-nivå. Anonymkode: 167cd...320
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #2 Skrevet 30. september 2021 Kildekompasset.no Anonymkode: bf5d4...0eb 1
Myml1 Skrevet 30. september 2021 #3 Skrevet 30. september 2021 Gå til søk og skriv eller kildekompasset 😄
must Skrevet 30. september 2021 #4 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skal skrive en fagartikkel og sliter litt med å forstå hvordan man skal oppføre kilder. Har en mal (APA-stil) som jeg forstår, men lurer på hvordan jeg skal henvise til andre artikler funnet på nettet. Disse artiklene har jo egne kilder også. Er Vg1-nivå. Anonymkode: 167cd...320 Anbefaler kildekompasset.no. Denne siden viser hvordan ulike kilder skal føres opp, både underveis i teksten og i kildelisten til slutt 😊
must Skrevet 30. september 2021 #5 Skrevet 30. september 2021 (endret) Og når du viser til kilder, vis til akkurat den kilden DU har brukt. Din kildes kilder behøver du ikke nevne 😊 Endret 30. september 2021 av must Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #6 Skrevet 30. september 2021 must skrev (15 minutter siden): Og når du viser til kilder, vis til akkurat den kilden DU har brukt. Din kildes kilder behøver du ikke nevne 😊 Tusen takk! Var dette jeg slet med å forstå. Flertallet av kildene mine er norske artikler som selv henviser til amerikanske studier, så var usikker på om jeg skulle bruke de norske artiklene som kilder eller om jeg skulle "stjele" kildene de selv bruker. Anonymkode: 167cd...320
must Skrevet 30. september 2021 #7 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk! Var dette jeg slet med å forstå. Flertallet av kildene mine er norske artikler som selv henviser til amerikanske studier, så var usikker på om jeg skulle bruke de norske artiklene som kilder eller om jeg skulle "stjele" kildene de selv bruker. Anonymkode: 167cd...320 Du "stjeler" bare kildenes kilder dersom du faktisk bruker dem selv 😊 La oss si at din norske kilde feilsiterer, eller har misforstått et poeng i den engelske teksten, da er det viktig at du oppgir akkurat hvor DU fant opplysningen, slik at feilen ikke ligger hos deg, men hos kilden din. Håper det ga mening? 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #8 Skrevet 30. september 2021 must skrev (6 minutter siden): Du "stjeler" bare kildenes kilder dersom du faktisk bruker dem selv 😊 La oss si at din norske kilde feilsiterer, eller har misforstått et poeng i den engelske teksten, da er det viktig at du oppgir akkurat hvor DU fant opplysningen, slik at feilen ikke ligger hos deg, men hos kilden din. Håper det ga mening? Ja, tusen takk! Anonymkode: 167cd...320
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #9 Skrevet 30. september 2021 Enda et spørsmål: Jeg skal henvise til noe fra Nhi.no, skal jeg da skrive "I følge Nhi.ni...." eller skal jeg skrive "I følge *journalisten som skrev det*"? Anonymkode: 167cd...320
must Skrevet 30. september 2021 #10 Skrevet 30. september 2021 Jeg ville ha skrevet: I følge nhi (etternavn på journalist, årstall), er blablabla
Den Sagnomsuste Skrevet 30. september 2021 #11 Skrevet 30. september 2021 Kildenes referanser er kjempenyttige når du om noen år skal skrive bachelor,- og masteroppgave, ts. Men igjennom VGS er det sekundærkilder du skal forholde deg til. Du fører da opp referanser fra kildene du har forholdt deg aktivt til, og kun de. Kildekompasset.no er som andre skriver et fantastisk verktøy for referering! Jeg brukte det igjennom hele utdanningen min. Rett og slett et strålende oppslagsverk. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #12 Skrevet 30. september 2021 must skrev (9 minutter siden): Jeg ville ha skrevet: I følge nhi (etternavn på journalist, årstall), er blablabla Takk. Når kildehenvisningen står før setningen, skal jeg skrive det som et eget avsnitt.. Eller hvordan skiller jeg det som er kilde og det som er egne ord/drøfting? Anonymkode: 167cd...320
must Skrevet 30. september 2021 #13 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Takk. Når kildehenvisningen står før setningen, skal jeg skrive det som et eget avsnitt.. Eller hvordan skiller jeg det som er kilde og det som er egne ord/drøfting? Anonymkode: 167cd...320 Hvis du skriver det av direkte, markerer du sitat med " på hver side av det som er direkte avskrift. Dersom sitatet er lenger enn tre linjer, skrives det som eget avsnitt, med innrykk. Ved parafrase (at du har skrevet om med egne ord), brukes ikke ", men du setter kildehenvisning i parentes likevel for å vise hvor opplysningene kommer fra. På den måten skiller du mellom direkte avskrift (sitat) og omskriving til egne ord (parafrase)
must Skrevet 30. september 2021 #14 Skrevet 30. september 2021 Her er parafrase og sitat godt forklart: https://www.hf.uio.no/studier/ressurser/kilder/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå