Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Skal søke barnebidrag. Eks hadde ikke jobb i fjor. Han begynte å jobbe i januar i år. Gjør de utregninger fra fjorårets inntekt? Han er gift, hun har to barn fra tidligere, de har et felles barn. påvirker dette barnebidraget? 

Anonymkode: 80252...06e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De går på siste lønnslipper også, Hennes barn har ingen innvirkning på bidragsevne eller utregning, kun felles barnet. Han har ikke forsørgerplikt for andre sine barn, men det han har felles med hennes vil innregnes. Ta det via Nav, absolutt det beste, da får du nøyaktig utregning, de har oversikt over inntekter og der reguleres bidraget automatisk på de forskjellie aldre

Anonymkode: c715a...10a

Skrevet

Takk for svar. Far nekter å betale bidrag. Er det slik at jeg da skal be nav innkreve barnebidraget? I søknaden må jeg også ha far sitt personnummer. Jeg kommer ikke videre i søknaden uten det, men det har jeg ikke/kommer heller ikke til å få det. Hva gjør man da?🥲

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva gjør man da?🥲

Ring NAV og spør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar. Far nekter å betale bidrag. Er det slik at jeg da skal be nav innkreve barnebidraget? I søknaden må jeg også ha far sitt personnummer. Jeg kommer ikke videre i søknaden uten det, men det har jeg ikke/kommer heller ikke til å få det. Hva gjør man da?🥲

ts

Har du fødselsattesten til barnet? Personnummeret til foreldrene står der.

Anonymkode: ac65a...125

Skrevet
Mwanafunzi skrev (2 timer siden):

Ring NAV og spør. 

Nav kan ikke gi ut personnr til andre! 

Anonymkode: fe284...a43

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Du kan se i fødselsattest til ungen, fødeselsnr står der. Ring skatteetaten for å enten bestille eller få infoen der. 

ja, be nav om å ta seg av innkrevingen. Det er mye lettere! Husk også å krysse for bidragsforskudd, det er samme skjema. Da får du i det minste noe om han ikke betaler. 

Anonymkode: d9334...b71

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS spør hva hun skal gjøre, ikke hvordan hun får personnummeret til far.

Skrevet

Du trenger ikke å fylle ut fødsel- og personnummer. Navn holder. Så lenge han er registrert som far så finner NAV ham. Men søknaden må være rettet mot noen 😊

Bidraget regnes ut fra aktuell og fremtidig inntekt. Om han nå har fast inntekt så legges den til grunn. Eller så regner NAV ut gjennomsnitt f. eks ut fra siste tre måneder 😊 

Det at han er gift kan påvirke bidragsevnen hans dersom den er lav. Det at han bor sammen med noen gir ham høyere bidragsevnen. Det at han bor sammen med to barn som ikke er hans har ikke noe å si. 

Jeg anbefaler å be om innkreving. Da kan du også søke bidragsforskudd (avhengig av inntekten din) 😊 

Anonymkode: 7fc76...09a

Gjest Alterego666
Skrevet

Google bidragskalkulator, så får du en pekepinn om hvilket beløp du ender opp på. 
Mor og fars inntekt, samværsfordeling og barnets alder er parametrene som avgjør bidragsstørrelsen, om jeg ikke husker feil.

Ta deg gjennom NAV, de biter seg fast i far om han ikke betaler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg mente selvsagt hva hun skulle gjøre, ikke be om å få et personnummer. Trodde det var opplagt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...