AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #61 Skrevet 1. oktober 2021 Som flere andre påpeker, den største forskjellen, som andre bør være obs på, er dette med saks. Som mor til et venstrehendt barn, har vi hatt venstrehåndssakser i hus i "alle år". Og jeg har forsøkt å klippe med dem flere ganger. Det er nesten helt umulig å klippe presist, fordi bladene ligger feil vei, og saksa derfor dekker over den streken du skal klippe langs. Dermed er alle høyrehåndssakser og "universalsakser" på samme måte for en venstrehendt. Forskjellen ligger altså ikke i hvordan du holder saksa, men hvilken vei knivbladene på saksa er festet sammen. Og om du da kan se hvor du klipper eller ikke. Hos oss var det drastisk forskjell i presisjonsklipping når vi fikk på plass en saks for venstrehendte for barnet som er venstrehendt. Ellers er det uansett mye som må læres å gjøre med høyre, fordi hele verden er tilpasset det. Som at PC musa ligger på høyre side, og at gitarer og andre instrumenter er tilpasset høyrehendt. Og de fleste tilpasser seg bare, og lærer seg å bruke høyre hånd til disse tingene, istedenfor å forsøke å få verden til å tilpasse seg dem. Anonymkode: 52eab...1af 1
^^Belle^^ Skrevet 1. oktober 2021 #62 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ellers er det uansett mye som må læres å gjøre med høyre, fordi hele verden er tilpasset det. Som at PC musa ligger på høyre side, og at gitarer og andre instrumenter er tilpasset høyrehendt. Og de fleste tilpasser seg bare, og lærer seg å bruke høyre hånd til disse tingene, istedenfor å forsøke å få verden til å tilpasse seg dem. Anonymkode: 52eab...1af Jeg bruker PC-mus med venstre, og på ungdomsskolen lærte jeg å spille gitar ''feil vei'', dvs oppover i stedet for nedover. Så det går an. Noen er så venstrehendte at man bare er nødt, fordi alt annet blir keitete med høyre. Jeg er med andre ord venstrehendt, og har i tillegg et barn som er venstrehendt - enda mer enn meg. Vi har ikke hatt noen store problemer egentlig, og har ikke tilpasset noe annet enn å kjøpe venstrehendt saks til henne. Mitt største problem som voksen, om man kan kalle det et problem, er å finne en ergonomisk datamus for venstrehendte som ikke koster en arm og en fot. Og så de hersens øsene med tut på feil side. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #63 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 8.15): Føler dere venstrehendte dere mer kreative enn andre? Anonymkode: 2eb00...a6b Nei, jeg har 2 sønner som er venstrehendte ingen spesiell kreativitet å spore av noe slag. Min mann, ikke barnas far er også venstrehendt han er også helt A4. Alle klarer seg godt. Eldst sønnen min bruker høyre øye mest , så venstre hand og er så høyrefot som blir brukt mest ved fotball. Anonymkode: 623d3...d0a 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #64 Skrevet 1. oktober 2021 Den største ulempen er når man sitter og spiser ved siden av en høyrehendt. Mao lite å bry seg om. Anonymkode: 75eb5...940 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #65 Skrevet 1. oktober 2021 Fame skrev (11 timer siden): Jeg prøver å finne et annet ord på meg Jeg skriver med venstre og skjærer brød med venstre, men de fleste andre ting bruker jeg høyre til. Lest at jeg da er cross dominated, men finner ikke noe norsk ord på det.. ser ut til å være sjeldent hvertfall Hva med bihendt? Anonymkode: b4aee...794
Gjest Rosendahl Skrevet 1. oktober 2021 #66 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja, og så glemte jeg strikking! Jeg har aldri klart å lære det, og skylder på at jeg er venstrehendt 😅 Anonymkode: a7f4e...a8c Ikke for å avspore men på biblioteket har de en bok som heter strikking og hekling for venstrehendte. Den har hjulpet meg 😊
KillerKitty Skrevet 1. oktober 2021 #67 Skrevet 1. oktober 2021 Hvilken hånd bruker dere venstrehendte når dere skriver på mobilen? På papir bruker jeg venstre, når jeg skjærer brød bruker jeg venstre, men jeg klipper med høyre, bruker mobilen med høyre og kaster med høyre. 1
Fame Skrevet 1. oktober 2021 #68 Skrevet 1. oktober 2021 KillerKitty skrev (1 time siden): Hvilken hånd bruker dere venstrehendte når dere skriver på mobilen? På papir bruker jeg venstre, når jeg skjærer brød bruker jeg venstre, men jeg klipper med høyre, bruker mobilen med høyre og kaster med høyre. Begge? Bruker høyre og venstre tommel når jeg skriver men vi høres veldig like ut 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #69 Skrevet 1. oktober 2021 2 hours ago, Fame said: Begge? Bruker høyre og venstre tommel når jeg skriver men vi høres veldig like ut Det gjør jeg også. Men bruker venstre til alt man bare bruker én hånd til, med unntak av datamus. Anonymkode: 0a878...75b 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #70 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Den største ulempen er når man sitter og spiser ved siden av en høyrehendt. Mao lite å bry seg om. Anonymkode: 75eb5...940 Ja det er sant, at armene og albuene krasjer i hverandre. Samme når man er ute og går ved siden av noen og har veska på skulderen, så krasjer veska mot veska til den du går sammen med. Flytter meg alltid så jeg får personen på min høyre side😆 Små saker som jo ikke er noe problem, men som jeg kom på når du nevnte det. Et annet «problem» er når jeg skyter med hagle (leirdue). Jeg skyter links (venstrehendt) og bør ha en børse som er skrudd sammen deretter. Blir maange bomskudd med en børse for høyrehendte, eller en som er helt rett. Anonymkode: 82172...e5d
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #71 Skrevet 1. oktober 2021 KillerKitty skrev (5 timer siden): Hvilken hånd bruker dere venstrehendte når dere skriver på mobilen? På papir bruker jeg venstre, når jeg skjærer brød bruker jeg venstre, men jeg klipper med høyre, bruker mobilen med høyre og kaster med høyre. Jeg skriver med venstre på mobilen. Eneste jeg bruker høyre hånd til (i tilfeller der jeg kun bruker en hånd) er vel datamus tror jeg. Anonymkode: 82172...e5d
Millimani Skrevet 1. oktober 2021 #72 Skrevet 1. oktober 2021 Fame skrev (6 timer siden): Begge? Bruker høyre og venstre tommel når jeg skriver men vi høres veldig like ut Enn så lenge bruker jeg også høyre og venstre tommel når jeg skriver på mobilen. Men det har seg sånn at noen har funnet på en "teknikk" hvor man absolutt må "dra" en finger fra bokstav til bokstav for å lage ord på den måten. Til det kan man bare bruke en finger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå