AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #21 Skrevet 30. september 2021 Null stress å være venstrehendt. Men får blekk på siden av hånden/lillefingeren når jeg skriver. Power to the lefties!😅 Anonymkode: 35153...c71 2
Fireflies Skrevet 30. september 2021 #22 Skrevet 30. september 2021 Sprøyter som kan skape ømhet i arm kan det være lurt å passe på. Hvis man ikke sjekker så stikker de ofte i venstre arm, dumt hvis man bruker den mest. 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #23 Skrevet 30. september 2021 Som skrevet over, ringpermer og søl på hånda er det som er styrete for min del, ellers ingen forskjell, som jeg vet om da. Kan jo hende høyrehendte har et bedre liv, uten at jeg helt har forstått det. Anonymkode: a7f4e...a8c 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #24 Skrevet 30. september 2021 Til hverdags er det stort sett bare saks man som venstrehendt trenger å kjøpe spesielt, men hvis man skal spille et instrument blir det mer komplisert. Det er en grunn til at klimpreinstrumenter som gitar, mandolin etc. er laget for å bruke høyre hånd til å spille med plekter eller fingre, og venstre hånd til å ta grep. Grunnen er at det er mer komplisert å spille med plekter eller fingre enn å ta grep, og da må man bruke den hånda som er dominant hos de fleste, altså høyre. Hvis en venstrehendt person vil spille et instrument og nå sitt fulle potensiale bør vedkommende ha et venstrehendt instrument. Sånn til å begynne med går det greit å snu om strengene på en gitar, mandolin, fiolin etc., men hvis man skal bli god vil man gjerne ha god lyd også. Da må man investere i et instrument som er bygget venstrehendt. Anonymkode: 66431...fd8 1
Rosa Dartle Skrevet 30. september 2021 #25 Skrevet 30. september 2021 Faren min er venstrehendt. Spiser motsatt med bestikk, og egen type gitar. Han var veldig god i fotball, siden det kom overraskende på da han skjøt mål med venstrebeinet 😄 Aldri tenkt over at han er venstrehendt med unntak av det med bestikket. Tror ikke han har venstrehåndssaks heller, men mulig han ble tvunget til å bruke høyre da han vokste opp. 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #26 Skrevet 30. september 2021 Artig å lese om forskjellene. Jeg er venstrehendt, men har alltid gaffel i venstre. Kniv i venstre dersom jeg smører. Ang skriving er jeg en av de som skriver litt "rart": jeg legger arket horisontalt, og skriver ovenfra og ned, altså alle bokstavene fra det som blir nedenfra når du holder arket rett vei. Man finner ofte løsninger. Som andre skriver, er det greit med venstrehåndssaks. Jeg kan bruke begge deler, og lærte tidlig hvordan man kan bruke høyrehåndssaks med både høyre og venstre hånd, men det er unektelig lettest med rett saks. Samme som nevnt med øse, og en noen brødkniver (som vil skrå ut dersom du bruker den med høyre hånd). Man kan tilpasse f.eks datamus osv, men mange synes det er like greit å lære seg å bruke høyre. Instrumenter er også lettere når de er "rett vei". En ting det kan være greit å ha i bakhodet er at dysleksi er overrepresentert hos venstrehendte jenter. Sist jeg lest om det hadde de ikke funnet noen grunn til at det skulle være sånn, men det er ganske tydelige tall. Dette gjelder merkelig nok ikke gutter. Ellers finnes det utallige ting som er helt ubetydelige, og som høyrehendte ikke legger merke til at er tilpasset en høyrehendt verden. For eksempel om du har tekst eller bilde på en kopp, så vil dette alltid vende inn når man er venstrehendt. Husker det var en spøk bland høyrehendte da jeg var ung, noen hadde fått tak i en venstrehåndskopp og lo fordi "det er jo bare å snu den". Glidelåser er også laget for høyrehendte. Alle disse småtingene har heldigvis ingen påhvirkning på hverdagen vår, men vi registrerer ofte at de er der. Anonymkode: 0e003...e54 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #27 Skrevet 30. september 2021 Jeg er venstrehendt. Må holde saks på tungvindt måte for å klippe pent. Blekk på hånda når jeg skriver mye. ser ikke bokstavene jeg skriver så må mer eller mindre ligge på skrivebordet eller ha arket veldig skjevt. venstrehendt gitar. En høyrehendt prøvde å lære meg å strikke.. det ble bare tull. Måtte finne ut av det selv. Når jeg skjærer brødskiver og en høyrehendt skal ta etter meg så må det bli en opprettingsskive imellom 😅 Anonymkode: 35ffe...90f 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #28 Skrevet 30. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Ang skriving er jeg en av de som skriver litt "rart": jeg legger arket horisontalt, og skriver ovenfra og ned, altså alle bokstavene fra det som blir nedenfra når du holder arket rett vei. Man finner ofte løsninger. Anonymkode: 0e003...e54 Dette gjorde jeg også i starten, læreren min i 1. klasse lærte meg det. Jeg ble ganske god på å få det riktig selv om arket/boka lå "feil" vei, og syntes det fungerte veldig bra. Men så fikk jeg ny lærer i 3. klasse, og fikk ikke lov til å gjøre det sånn lenger, for det var feil... Så da ble det blekk på hånda resten av skoletiden. Anonymkode: 0a878...75b 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #29 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Til hverdags er det stort sett bare saks man som venstrehendt trenger å kjøpe spesielt, men hvis man skal spille et instrument blir det mer komplisert. Det er en grunn til at klimpreinstrumenter som gitar, mandolin etc. er laget for å bruke høyre hånd til å spille med plekter eller fingre, og venstre hånd til å ta grep. Grunnen er at det er mer komplisert å spille med plekter eller fingre enn å ta grep, og da må man bruke den hånda som er dominant hos de fleste, altså høyre. Hvis en venstrehendt person vil spille et instrument og nå sitt fulle potensiale bør vedkommende ha et venstrehendt instrument. Sånn til å begynne med går det greit å snu om strengene på en gitar, mandolin, fiolin etc., men hvis man skal bli god vil man gjerne ha god lyd også. Da må man investere i et instrument som er bygget venstrehendt. Anonymkode: 66431...fd8 De fleste spiller dog på vanlige instrumenter likevel. Veldig upraktisk om én av fiolinistene i et orkester spiller motsatt vei av de andre f.eks. Jeg er musiker og har aldri vurdert å få spesialbygd instrument. Men så er jeg vel egentlig blanding av høyre og venstre-hendt. Anonymkode: d1556...fd4 3
Tiramy Skrevet 30. september 2021 #30 Skrevet 30. september 2021 Kjøp en venstrehåndsaks. Det er i grunn den eneste forskjellen på meg og resten av mine søsken som er høyrehendt. 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #31 Skrevet 30. september 2021 Tiramy skrev (9 minutter siden): Kjøp en venstrehåndsaks. Det er i grunn den eneste forskjellen på meg og resten av mine søsken som er høyrehendt. Enig! Jeg har 3 gutter som alle er venstrehendte og d er i grunnen klipping og saks som har vært "problemet" her. Ellers har de tilpasset seg uten at man tenker på det. Mine har drevet med fotball og håndball og da var det en stor fordel at man var venstrehendte :). Anonymkode: d4edc...0af 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #32 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mini er den første i familien som er keivhendt. Vi har null erfaringer med det. Er det noe vi bør være obs på? Noe som kan skape problemer? Anonymkode: 2eb00...a6b Vær obs på om han begynner å få interesse for politikk. Stor sannsynlighet for at han blir amerikansk president da. Anonymkode: 97062...55c 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #33 Skrevet 30. september 2021 Jeg lever med en venstrehendt, det eneste som er kjipt er at han skjærer agurken og brødet «feil vei»🤣 det som er bra er at vi begge får båret med vår sterkeste arm når vi bærer noe mellom oss. Anonymkode: 8979d...88e 4
Lizard Skrevet 30. september 2021 #34 Skrevet 30. september 2021 Venstrehåndssaks har vært et must for vår, og så har h*n hatt litt trøbbel med å klare å lukke glidelåser. Om det siste er relatert til at h*n er venstrehendt vet jeg ikke. 1
Fireflies Skrevet 30. september 2021 #35 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg lever med en venstrehendt, det eneste som er kjipt er at han skjærer agurken og brødet «feil vei»🤣 det som er bra er at vi begge får båret med vår sterkeste arm når vi bærer noe mellom oss. Anonymkode: 8979d...88e Det er du som skjærer agurken og brødet feil vei 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #36 Skrevet 30. september 2021 Vi spiller mye kort, og en ting som har vært litt irriterende er kortstokker som bare har tallet i to hjørner, og ikke i alle fire hjørner. Når jeg sorterer kortene mine og holder dem i vifteform under spillet, så kan jeg ikke se hvilke kort jeg har, fordi min vifteform er motsatt fra høyrehendte, og tallene på kortet blir skjult av kortene ved siden av. Som på bildet. Andre småirriterende ting er kakespader som har tagger på en side og samtidig bøyer innover mot venstre. De er nesten umulige for venstrehendte å bruke. Og øser med helletut på én side. Og en del potetskrellere er laget for høyrehendte og er umulige å bruke med venstre hånd. Jeg har alltid brukt vanlige sakser, bare at jeg holden den opp ned, og stapper alle fingrene inn i det lille runde tommelhullet, og tommelen inn i det store ovale hullet. Funker fint det, men kan få litt vondt i fingrene av det😂 Dette med å få blekk på hånda gjorde jeg da jeg var mindre, men nå snur jeg papiret/blokka 90 grader og skriver «skjevt», så det er ikke et problem, men folk synes det ser litt rart ut😆 Ringpermer er vanskelig, og spiralblokker også innimellom. Kopper er stort sett alltid laget for høyrehendte. Når venstrehendte holder den vil trykket/bilde vende innover. Anonymkode: 82172...e5d 2
Fame Skrevet 30. september 2021 #37 Skrevet 30. september 2021 Ingen problemer her. Jeg skriver med venstre, men sparker fotball med høyre. Setter injeksjoner med begge hender
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #38 Skrevet 30. september 2021 Det eneste problemet jeg har er når folk bruker ordet keivhendt. 😛 Det føles som det er skjevt/galt å være venstrehendt, og man har ikke et tilsvarende ord for høyrehendte. Ellers ble jeg 30 år før jeg oppdaget venstrehåndssaks, det var jo greit når jeg faktisk skulle klippe noe litt mer nøyaktig. Anonymkode: 6afdb...555 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #39 Skrevet 30. september 2021 Enig i at kortstokk med tall i bare to hjørner er dritirriterende! Samtidig kjekt hvis du sitter ved en juksemaker som prøver å se kortene dine... Som nevnt også en del kjøkkenutstyr som ikke funker så bra med venstre hånd. Spesielt øser med helletuten "feil" vei. Men det finnes øser med helletut på begge sider. Jeg mener å huske at jeg hadde vansker med å lære meg å knyte skoene da jeg var liten. Ble vist det på høyrehåndsmåten, men klarte ikke å etterligne det med min venstrehåndshjerne.. fortsatt knyter jeg skoene på en litt rar måte sammenlignet med andre🤭 Men jeg bruker også høyrehånda til mye. Klipper med høyre, kaster ball med høyre. Bruker bestikket "riktig". Datamus på høyre side. Er sterkest i høyrehånda, men finmotorikken fungerer best på venstre. Skjærer brødet penere enn mannen😏 Anonymkode: a218e...f35 1
Gjest Jmcclane Skrevet 30. september 2021 #40 Skrevet 30. september 2021 Det går helt greit😅 men nå er jeg flink med begge hendene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå