AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 Mini er den første i familien som er keivhendt. Vi har null erfaringer med det. Er det noe vi bør være obs på? Noe som kan skape problemer? Anonymkode: 2eb00...a6b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #2 Skrevet 30. september 2021 Ingen problemer være venstrehendt. Eneste irriterende er skrive med penn, drar med blekket utover. Så lurt kjøpe penner som ikke er veldig våte. Finnes egne sakser for venstrehendte, synes er er bedre en for høyrehendte, men er vokst opp med ting laget for høyrehendte. Sånn utover det tenker jeg egentlig ikke over at jeg er venstrehendt, en lærer seg teknikker. Feks når jeg skal dekke bord må jeg tenke motsatt av hva som ville vært naturlig for meg for at det skal bli riktig. Anonymkode: fc141...83b 8
Minitroll Skrevet 30. september 2021 #3 Skrevet 30. september 2021 De fleste venstrehendte er vel en liten grad av ambidextri uansett. Jeg er venstrehendt i skriving, høyrehendt i ballspill og superklønete uansett hånd om jeg skal bedrive finmekanikk. 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #4 Skrevet 30. september 2021 Dumt ikke venstrehendte kan skrive fra venstre mot høyre. Men da måtte man sikkert være flink til å oppfatte ord baklengs... Anonymkode: 58854...dca 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #5 Skrevet 30. september 2021 Føler dere venstrehendte dere mer kreative enn andre? Anonymkode: 2eb00...a6b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #6 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dumt ikke venstrehendte kan skrive fra venstre mot høyre. Men da måtte man sikkert være flink til å oppfatte ord baklengs... Anonymkode: 58854...dca Hvilken vei skriver de da??? Anonymkode: 2eb00...a6b 7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #7 Skrevet 30. september 2021 Jeg tror jeg aldri har følt med så annerledes som nå. Det å være venstrehendt er ikke noen big deal. Det er ikke sånn at du trenger å forberede noe som helst. Det eneste er at barnet bruker motsatt hånd og fot enn de fleste rundt seg. Anonymkode: a933c...1f2 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #8 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilken vei skriver de da??? Anonymkode: 2eb00...a6b Personen mener nok skrive motsatt vei fordi når en skriver bokstavene forover drar en hånda over det en har skrevet. Resultatet er at en drar blekket utover. Anonymkode: fc141...83b 1
Fru Uperfekt Skrevet 30. september 2021 #9 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Mini er den første i familien som er keivhendt. Vi har null erfaringer med det. Er det noe vi bør være obs på? Noe som kan skape problemer? Anonymkode: 2eb00...a6b Regn med mye skitt på hånden 🙂 Ellers lite forskjellig. Har droppet ark til skriving og skissing (bruker Remarkable -et Norskt produkt- til det) Fordelen, for min del, er at jeg ble tvunget til å skrive med høyre på skolen slik at jeg kan veksle om jeg må 1
Ella-2 Skrevet 30. september 2021 #10 Skrevet 30. september 2021 Er venstrehendt selv. Og det er ikke noe å bry seg med nei. Eneste som noen skriver her, er at man legger hånden oppå det man har skrevet. Jeg var ganske blå på hånden etter heldagsprøver i norsk på skolen😊 Og hvis jeg skal notere i noe som står i en ringperm, så er det lettere å ta ut arket først. Ellers «stanger» hånden i ringene i permen. Men nå brukes det jo mindre og mindre penn og papir, så det er vel knapt et problem lenger😊 7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #11 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Føler dere venstrehendte dere mer kreative enn andre? Anonymkode: 2eb00...a6b Forskningsresultater viser at det ikke er noen forskjell, men samtidig står det at venstrehendte ofte bruker venstre hjernehalvdel slik at de oftere stimulerer den kreative delen. I tillegg til at verden på en måte er mer tilpasset høyrehendte, slik at en gjerne må være litt mer kreativ for å løse oppgaver. Ikke så veldig rart den er mer tilpasset høyrehendte siden kun 10% av menn og 8% av kvinner er venstrehendte. Ganske mange kunstnere feks har jo vært venstrehendte, men det kan jo være tilfeldig. Anonymkode: fc141...83b 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #12 Skrevet 30. september 2021 Har en som er venstrehendt når hun skriver, tegner og kaster ball, resten gjør hun med høyre eller bytter på. Når vi bowlet forrige helg glemte hun seg hvilken hånd hun skulle bruke (er 12 år) og begynte med høyre før hun gikk over til venstre. Sparker ball med høyre. Vi oppdaget ganske tidlig at hun foretrakk venstre, med en gang hun skulle begynne å spise selv. Tegne begynte hun å gjøre med begge hender samtidig- en i hver hånd.. Skrive har hun derimot kun gjort med venstre. Hun fikk aldri noen verktøy for venstrehendte så hun skjærer og klipper med høyre. Hadde finmotorikken vært dårlig med høyre hadde vi nok brydd oss om mer hjelpemiddel, men hun kunne klippe bra fra hun var 5. Hun skriver minimalt med penner, det meste er digitalt så blir ikke så grisete lenger. Hun er glad for at hun kan bruke begge hendene til mye, mye mer enn de som er høyrehendte. Hun spilte håndball 1-3 klasse og ville forsøke å kunne skyte med begge hender. Eneste ulempene hun har hatt er at hun må passe på å si fra at hun er venstrehendt ved sprøyter. I perioden hun spilte håndball bare stakk helsesøster sprøyten i venstre uten å spørre og hun fikk ekstra vondt fordi hun måtte gjøre ting med sprøytearmen. Hun er veldig kreativ og mye dårligere i matte enn storebror som er høyrehendt, men hun har bedre finmotorikk og grovmotorikk og har siden hun var bitteliten vært atletisk og god i all idrett hun har prøvd. Anonymkode: 7ed30...980 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #13 Skrevet 30. september 2021 Sakser er tilpasset høyrehendte. Mange keivhendte tror det ikke er så stor forskjell, men dersom du skal klippe nøyaktig er det veldig vanskelig å gjøre med en høyrehånd-saks om du er venstrehendt. Anonymkode: fd8fe...b83 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #14 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sakser er tilpasset høyrehendte. Mange keivhendte tror det ikke er så stor forskjell, men dersom du skal klippe nøyaktig er det veldig vanskelig å gjøre med en høyrehånd-saks om du er venstrehendt. Anonymkode: fd8fe...b83 Du får kjøpt sakser for venstrehendte. Anonymkode: fc141...83b 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #15 Skrevet 30. september 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du får kjøpt sakser for venstrehendte. Anonymkode: fc141...83b Ja, det er jo det som er poenget mitt. Derav bruken av begrepet "høyrehånd-saks". Anonymkode: fd8fe...b83 3
applestories Skrevet 30. september 2021 #16 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sakser er tilpasset høyrehendte. Mange keivhendte tror det ikke er så stor forskjell, men dersom du skal klippe nøyaktig er det veldig vanskelig å gjøre med en høyrehånd-saks om du er venstrehendt. Anonymkode: fd8fe...b83 Noe en høyrehendt finner ut når man prøver å klippe neglene på egen høyrehånd. Neglen sklir bare unna og man må vri hånden for å få det til. Er 36 og har nettopp skjønt hvordan det kan gjøres🙈 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #17 Skrevet 30. september 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Sakser er tilpasset høyrehendte. Mange keivhendte tror det ikke er så stor forskjell, men dersom du skal klippe nøyaktig er det veldig vanskelig å gjøre med en høyrehånd-saks om du er venstrehendt. Anonymkode: fd8fe...b83 Jeg vet veldig godt at det er forskjell, jeg får over hodet ikke til å klippe med venstrehåndssaks selv om jeg er venstrehendt. 😛 Mulig fordi jeg aldri var borti en før ungdomsskolen, og da hadde jeg jo allerede klippet veldig mye med vanlig saks og vent meg til det. Mannen er også venstrehendt, og vi har kun vanlige sakser hjemme. Det går helt fint. TS: Jeg har aldri tenkt over det utenom når jeg gnir blekket utover som flere skriver, og når jeg må si fra at jeg vil ha sprøyter i høyre arm. Jeg har jo ingen erfaring med å være høyrehendt, så jeg kan ikke sammenligne, men jeg tror det er ganske likt ellers. Og for øvrig finnes jeg ikke kreativ, ikke en millimeter en gang. Datteren min er høyrehendt og er veldig kreativ. Mulig det er sånn at venstrehendte er mer kreative jevnt over, men da er vi blant unntakene. Anonymkode: 0a878...75b 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #18 Skrevet 30. september 2021 Jeg, for min del, har aldri hatt dette problemet med å gni blekket utover når man skriver, men jeg har sett mange venstrehendte holder pennen ovenifra og ned. Jeg holder hånden nedenfor skriftlinja, så det går fint. Det jeg derimot har et problem med, er at alle øser har helletuten på venstre side, slik at jeg må bryte albu og skulder ut av ledd hvis jeg skal klare å helle fra øsen rett vei. Men det går som regel greit i hverdagen - og så finnes det vel også øser med helletut på begge sider.... Anonymkode: ee379...ee7 5
Lava Anne Skrevet 30. september 2021 #19 Skrevet 30. september 2021 Ingen problemer. Vanlige erfaringer. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #20 Skrevet 30. september 2021 Ingen problemer. Er venstrehendt på alle omrdåer, skriving, bruk av verktøy, ballspill. Er også enig i at eventuelt det verste er at man legger hånden over det man har skrevet. Jeg er ganske kreativ i følge alle rundt meg. Anonymkode: 4f0f7...c04 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå