Gå til innhold

Mas om å dele nyhet på facebook.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter nr 2, og med nr 1 annonserte jeg det på Facebook. Jeg var en annen person da og brukte facebook mye mer personlig enn i dag, nå er det bare en plass jeg bruker for kjøp og salg, oppdatere meg på hva som skjer rundt her og, eh ja basicly det. Jeg bruker Instagram litt mer, og har lagt ut et lite unofficial "se vi venter lillesøsken"-bilde der, og nå maser mormoren om at jeg må dele på facebook også. Hun maste om Instagram også, for hun vil så gjerne dele det med sine venner og så videre, legge ut bilder av det hun strikker og skrive kleine statuser om barna mine. Jeg ønsker ikke å dele vår nyhet, for at hun skal få dekt sitt oppmerksomhetsbehov, og avviser og avviser. Instagram ble naturlig for meg for det var et bilde av en hobby som nå blir litt ekstra utnyttet som sykemeldt og i vente på smått, men facebook blir for mye for meg. Mamma er typisk kvinne i 50åra på facebook, slike som skulle hatt sperring av og til 🤦🏼‍♀️ Kryptiske statuser og oversharing, jeg har måttet være veldig streng med hva hun får legge ut av bilder av barnet mitt (minimalt og som oftest bilder jeg har tatt selv for å ha kontroll over settingen og å unngå ansikt etc). 

Er jeg hysterisk som er så streng?? 

Anonymkode: 068d4...65e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en bolle i en ovn heller😂

Anonymkode: f25b7...b55

Skrevet

Litt hysterisk er du. Kan du ikke godkjenne en hyggelig facebook-melding hun kan få lov å legge ut på sin side, som "bilde av strikke-tøy"-Sitter og koser meg med å lage dette babyteppet, skal bli bestemor igjen"?

Anonymkode: 6e404...9bb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Litt hysterisk er du. Kan du ikke godkjenne en hyggelig facebook-melding hun kan få lov å legge ut på sin side, som "bilde av strikke-tøy"-Sitter og koser meg med å lage dette babyteppet, skal bli bestemor igjen"?

Anonymkode: 6e404...9bb

Jo, dette kunne hun fint lagt ut. Problemet er at det er ikke slikt hun legger ut, og mengden hun legger ut, og at det er et så tydelig oppmerksomhetsbehov på sine vegne, ikke vårt. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta en bolle i en ovn heller😂

Anonymkode: f25b7...b55

Gjorde noe slikt første gang, ferdig med det nå 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jo, dette kunne hun fint lagt ut. Problemet er at det er ikke slikt hun legger ut, og mengden hun legger ut, og at det er et så tydelig oppmerksomhetsbehov på sine vegne, ikke vårt. 

Gjorde noe slikt første gang, ferdig med det nå 😅

Jeg skjønner hva du mener, men sånn er det vel med oss alle mennesker? Du er stolt over å bli forelder, men hun er stolt over å bli besteforelder og at hun har barn som fører slekta videre. Ville bare latt hun drive på, så lenge det hun ikke skriver er direkte utleverende og bildene er greie og hun har privat profil.

Anonymkode: 75296...0ba

• Liker 5
Skrevet

Føler nå at folk har gjort sitt privatliv veldig "offentlig" ved å legge ut alskens saker som skjer. Viktig å skille mellom privat og offentlig anliggende. 

Skrevet
KjøttOPP skrev (1 minutt siden):

Føler nå at folk har gjort sitt privatliv veldig "offentlig" ved å legge ut alskens saker som skjer. Viktig å skille mellom privat og offentlig anliggende. 

Dette er jeg enig i. Når vi fikk første gikk jeg nøye gjennom egne vennelisten på facebook og Instagram og slettet bort folk jeg ikke ville hilst på på gata, for jeg er ikke interessert i å bare ha nysgjerrige sjeler for de få gangene jeg legger ut noe. Denne muligheten har jeg ikke hos min mor, som har vært en ganske offentlig person gjennom politikken og dermed har svært mange mennesker på sin venneliste på facebook. Mitt privatliv er mitt, og jeg ønsker å ha kontroll over hva som ligger ute om meg. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener, men sånn er det vel med oss alle mennesker? Du er stolt over å bli forelder, men hun er stolt over å bli besteforelder og at hun har barn som fører slekta videre. Ville bare latt hun drive på, så lenge det hun ikke skriver er direkte utleverende og bildene er greie og hun har privat profil.

Til en viss grad enig, men som nevnt over så føler jeg det går ut over hvor privat mitt privatliv forblir. Det er jo ikke bare informasjon om seg selv som bestemor som deles, men hva som skjer med meg og min familie, selv om det ikke er målet med innlegget... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er jeg enig i. Når vi fikk første gikk jeg nøye gjennom egne vennelisten på facebook og Instagram og slettet bort folk jeg ikke ville hilst på på gata, for jeg er ikke interessert i å bare ha nysgjerrige sjeler for de få gangene jeg legger ut noe. Denne muligheten har jeg ikke hos min mor, som har vært en ganske offentlig person gjennom politikken og dermed har svært mange mennesker på sin venneliste på facebook. Mitt privatliv er mitt, og jeg ønsker å ha kontroll over hva som ligger ute om meg. 

Til en viss grad enig, men som nevnt over så føler jeg det går ut over hvor privat mitt privatliv forblir. Det er jo ikke bare informasjon om seg selv som bestemor som deles, men hva som skjer med meg og min familie, selv om det ikke er målet med innlegget... 

Ja, jeg forstår godt det, har det litt sånn med min svigermor som deler mye mer enn det mannen og jeg ønsker. Hun kjenner nærmest alle. Vi har tatt en prat om det og hva vi ønsker å holde for oss selv. Altså kan helt overordna nyheter (fikk barn, fikk ny jobb osv) deles, men spontanaborter o.l er privat. Vi har lagt oss på det at om det er såpass upersonlig at det kan skrives om i avisa, er det greit. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Da setter du foten ned, og respekterer deg selv nok til å ikke gå på akkord med deg selv. Drit i hva alle andre tenker og mener, for det er nettopp ditt liv det er snakk om her, og ingen andre enn deg selv er ment for å leve det <3 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...