Gå til innhold

(Billige) tips til lukussfølelse!

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta med en kopp kaffe/te ut og sett deg å se opp på himmelen og tenk på hvor heldig du er som kan bruke tid på å gjøre nettopp dette.

Anonymkode: 02201...570

• Liker 16
Skrevet

Det aller billigste må kanskje være å kvitte seg med ting og sørge for at rommene, nesten uansett hvor små de er, er så luftige som mulig. Masse nips og møbler virker klaustrofobisk og gir det motsatte av en eksklusiv følelse. Man må f.eks. ikke klemme inn den største sofaen man finner eller henge/sette noe på hver eneste ledig flate. 

• Liker 14
Skrevet

Tips om å rydde, må være en bra tips! 

Jeg tenker også, få betydningsfulle ting kan gi luksusfølelsen. Og, naturlige materialer, også i detaljer. Slik som skjærefjøl i bambus istedenfor plast, og de selges billig på Ikea. Eller ullteppe og ullpledd, igjen, H&M Home selger de billig, istedenfor fleece. Og planter! Og planter kan man gro selv fra stiklinger, om man har mulighet til å "arve" fra noen. 

ps, Vi liker virkelig ikke de bambushåndklene, nøyaktig de du linker til. De holder fuktighet altfor godt, sammenliknet med bomull, de blir aldri tørre, føles det som. Etter noen vask og tørk, blir de aldri like myke og gode som nye igjen - nøyaktig motsatt av bomullshåndklær faktisk, som blir bare mykere og deiligere med årene. Jeg kunne ikke anbefale bambushånklær til noen.

Anonymkode: a5c00...dd8

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tips om å rydde, må være en bra tips! 

Jeg tenker også, få betydningsfulle ting kan gi luksusfølelsen. Og, naturlige materialer, også i detaljer. Slik som skjærefjøl i bambus istedenfor plast, og de selges billig på Ikea. Eller ullteppe og ullpledd, igjen, H&M Home selger de billig, istedenfor fleece. Og planter! Og planter kan man gro selv fra stiklinger, om man har mulighet til å "arve" fra noen. 

ps, Vi liker virkelig ikke de bambushåndklene, nøyaktig de du linker til. De holder fuktighet altfor godt, sammenliknet med bomull, de blir aldri tørre, føles det som. Etter noen vask og tørk, blir de aldri like myke og gode som nye igjen - nøyaktig motsatt av bomullshåndklær faktisk, som blir bare mykere og deiligere med årene. Jeg kunne ikke anbefale bambushånklær til noen.

Nei. Det høres så fint og naturlig ut med bambus, men viskose er viskose enten det er laget av gran eller bambus og den kjemiske prosessen fibrene må gjennom gjør det strengt tatt til et syntetisk materiale. Ikke luksuriøst i det hele tatt! 

Vil man ha luksus som koster mindre kjøper man færre, dyre håndklær som tåler hundrevis av vask og holder seg like fine i årevis. Det samme med sengesett. Ett skift holder strengt tatt for de fleste. 

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, Leo said:

Nei. Det høres så fint og naturlig ut med bambus, men viskose er viskose enten det er laget av gran eller bambus og den kjemiske prosessen fibrene må gjennom gjør det strengt tatt til et syntetisk materiale. Ikke luksuriøst i det hele tatt! 

Snakker jo om bambus som faktisk tremateriale, haha. Viskose-diskusjonen er noe helt annet. 

image.thumb.png.a91a9d2064e515bd3c608822e0978dc7.png

Skrevet
10 minutter siden, Leo said:

Vil man ha luksus som koster mindre kjøper man færre, dyre håndklær som tåler hundrevis av vask og holder seg like fine i årevis. Det samme med sengesett. Ett skift holder strengt tatt for de fleste. 

Åh, du mente håndklær ja. 🙈 Sorry, er visst litt treig.

• Liker 1
Skrevet

Friske blomster

En pose lavendel med håndklær og/eller i sengetøysskuffen (gitt at man liker den duften da, noen vil vel assosiere det med «herretoalett» men jeg tenker på flotte ferier i Frankrike!)

Levende lys (telys, kubbelys eller vanlige), og gjerne duftlys på badet (men har enda tilgode å finne gode og billige duftlys.. Liker godt feks voluspa og meriaki)

Generelt holde det rent og ryddig

• Liker 1
Skrevet

Skjærebrett i tre. Kan brukes til mye. Legge opp tapas eller ost- og kjeks. Skjære brød på og bruke som brødskål hvis du har gjester. 

Finere såpe og håndkrem på badet. F.eks rituals. 

Duftlys i stuen og på badet. Gjerne en friskere variant på badet. Bare husk å ikke bruk de om du vet noen gjester ikke tåler parfyme/liker sånt. 

Baderoms-matte. Gjerne litt tykk og myk. Og stor nok så du får dryppet av deg uten at det blir en dam på gulvet. 

God olivenolje, balsamico, fin salt- og pepperbøsse. Gjerne stående fremme. Er ikke slikt man bruker opp med en gang. 

Friske blomster. Eller ta inn noen fine grener med høstblader. 

Duk på bordet selv om du ikke har gjester. En enkel linduk som passer året rundt. 

Varme farger!

Mitt tips er å ønske forbruksvarer om noen spør hva du ønsker til jul og bursdag. I stedet for å få masse nips. 

Anonymkode: c5963...82d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skjærebrett i tre. Kan brukes til mye. Legge opp tapas eller ost- og kjeks. Skjære brød på og bruke som brødskål hvis du har gjester. 

Finere såpe og håndkrem på badet. F.eks rituals. 

Duftlys i stuen og på badet. Gjerne en friskere variant på badet. Bare husk å ikke bruk de om du vet noen gjester ikke tåler parfyme/liker sånt. 

Baderoms-matte. Gjerne litt tykk og myk. Og stor nok så du får dryppet av deg uten at det blir en dam på gulvet. 

God olivenolje, balsamico, fin salt- og pepperbøsse. Gjerne stående fremme. Er ikke slikt man bruker opp med en gang. 

Friske blomster. Eller ta inn noen fine grener med høstblader. 

Duk på bordet selv om du ikke har gjester. En enkel linduk som passer året rundt. 

Varme farger!

Mitt tips er å ønske forbruksvarer om noen spør hva du ønsker til jul og bursdag. I stedet for å få masse nips. 

Ønske seg forbruksvarer var et lurt tips. 

Anonymkode: 8b9d0...0b3

• Liker 1
Skrevet

Mitt tips:

IKKE kjør duftlys når du skal ha gjester. Mange får hodepine og kvalme 😅🙈🙋‍♀️

Det er faktisk noe av det verste jeg vet, for man blir så INNMARI kvalm lenge etterpå også. 

• Liker 8
Skrevet
Leo skrev (På 30.9.2021 den 10.24):

Gi gjerne tips til dette, for jeg klarer ikke å finne gode, myke og store kvalitetshåndklær ☹

Anonymkode: 22d56...121

Skrevet

I tillegg til friske blomster og materialer i god kvalitet så må jeg føye til: store puter i både sofa og seng, syns det både ser og føles mye flottere ut med noen få store puter enn mange små. Pene og innbydende sett med kopper, vann- og vinglass. Og barskap fylt med god drikke. Trenger ikke være alkohol heller, jeg syns saft, jus og kombucha fra småskalaprodusenter gir like mye en litt råflott luksusfølelse.

Noe annet som gir meg en skikkelig god luksusfølelse er rett og slett riktig belysning, både kunstig og naturlig! Godt gjennomtenkt belysning kan altså forvandle hele atmosfæren i ett hjem.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 7.24):

Ta med en kopp kaffe/te ut og sett deg å se opp på himmelen og tenk på hvor heldig du er som kan bruke tid på å gjøre nettopp dette.

Anonymkode: 02201...570

Så enig! Vær takknemlig, slutt å jag! 

Anonymkode: 927bd...ece

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gi gjerne tips til dette, for jeg klarer ikke å finne gode, myke og store kvalitetshåndklær ☹

Hva som oppleves som mykt er jo individuelt, men jeg er veldig fornøyd med håndklærne fra Georg Jensen Damask

Skrevet

Duftpinner fra Rituals 

Orkideplante. Én. Ikke mange.

Lite nips og pynt. Pynt heller med En eller TO store ting. 

Ikke overfyll vinduskarmene, heller ikke kjøkkenbenken.

Rull håndklærne. De er tykke og fluffy de fra Bohus. Husker ikke merke nå.

Velg mange forskjellige typer lys, ikke kun taklys.

Anonymkode: 91d74...14f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Myyk sine er fantastiske!

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ønske seg forbruksvarer var et lurt tips. 

Anonymkode: 8b9d0...0b3

Det er veldig lurt! Jeg pleier ofte å gi slikt i gave om jeg ikke vet ønsker. Det kan være diverse krydder (ikke piffi, men slike på glasskvern), smakssatte oljer, såper, fine servietter og lys/kubbelys. Også gjerne en vin ved siden av. Enkelt og greit!

• Liker 1
Skrevet

Dropp duftlys!

Det lukter ikke godt og det gir virkelig ikke en luksusfølelse. Det er bare tacky. 

Jeg har aldri skjønt meg på hva som er luksuriøst med å parfymere huset. Kanskje hvis man har et slott og høyt under taket, slik at duften ikke føles kvelende. 

Anonymkode: ce1eb...b5e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dropp duftlys!

Det lukter ikke godt og det gir virkelig ikke en luksusfølelse. Det er bare tacky. 

Jeg har aldri skjønt meg på hva som er luksuriøst med å parfymere huset. Kanskje hvis man har et slott og høyt under taket, slik at duften ikke føles kvelende. 

Anonymkode: ce1eb...b5e

Jeg synes og kunstig lukt er kjipt.

Og de som bruker duftpinner/lys bruker også gjerne mye parfyme selv (immune mot egen sterk lukt), så alt kveler alt i en stor kvalmende sky 🤷‍♀️

Men, jeg kom på en ting som føltes litt luksuriøst:

Spiste på Nedre Foss Gård, og istedetfor papir hadde de myke kluter til gjestene - som man kastet oppi en fin kurv etter tørk. DET var digg. 

Ikke så miljøvennlig for egen bruk hver dag, men til gjester - topp for sånne som meg som synes alt for mange lar våte ekle håndklær være eneste alternativ til gjester. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...