Gå til innhold

Er det lettere å få ny jobb hvis man ikke har sykefravær i det hele tatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette med ikke fravær/ lite fravær fra jobb ekstremt viktig når man ansetter? 

Bare nysgjerrig. 

Anonymkode: 8fd7c...07d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som alltid.  Det kommer an på.

Skrevet

Det er jo alle arbeidsgiveres drøm å ha ansatte som kommer på jobb hver dag, pålitelig som et urverk. Det er bra for bedriften, og gir ikke kostnader til sykelønn og vikarer.

• Liker 7
Skrevet
Whistler skrev (7 timer siden):

Som alltid.  Det kommer an på.

Hva kommer det an på? 🤔

Skrevet

Potensiell arbeidsgiver vet jo ingenting om ditt fravær i nåværende jobb, og det er veldig uprofesjonelt av referanse å opplyse om. Det er hellet ikke lov å spør om. 

Anonymkode: c64ca...2e6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Potensiell arbeidsgiver vet jo ingenting om ditt fravær i nåværende jobb, og det er veldig uprofesjonelt av referanse å opplyse om. Det er hellet ikke lov å spør om. 

Anonymkode: c64ca...2e6

Jo, det er lov og helt vanlig å spørre om fravær. Ikke årsak til fravær riktignok. 

Anonymkode: 3768b...ad1

• Liker 4
Skrevet

1-3 sammenhengende fraværsdager en sjelden gang gjør ingenting så fremt du ellers gjør en god jobb. Alle kan bli syke. Jeg har selv fått blindtarmbetennelse på en sommerjobb. Dødspinlig å være borte i et sommervikariat, men jeg tviler på at dette er noe som henger ved referansen min. Det er ikke slik at tidligere arbeidsgiver leverer oversikt over sykefraværet ditt. Det blir kun tatt opp om dette er noe som er gjentakende. 

Anonymkode: 65d87...9f1

Skrevet

Jeg har vært på en del jobbintervju, har aldri opplevd at fravær har blitt tatt opp. Så vidt jeg vet har heller ikke referanser blitt spurt om dette.

Nå har jeg ikke hatt noe overveldende mye eller hyppig fravær, men jeg er borte i blant. Har også hatt lengre fravær etter en operasjon. Det har ikke blitt informert på noe vis til ny arbeidsgiver. 

Skrevet

Det er ganske vanlig at referanser får spørsmål om sykefravær, men på en finurlig måte, f.eks om vedkommende har hatt stabilt oppmøte. Da får man gjerne avdekt både skoft og sykefravær. Har sluttet å bli overrasket over hvor mye informasjon man kan få av en person her. 

Anonymkode: 32641...5f1

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ganske vanlig at referanser får spørsmål om sykefravær, men på en finurlig måte, f.eks om vedkommende har hatt stabilt oppmøte. Da får man gjerne avdekt både skoft og sykefravær. Har sluttet å bli overrasket over hvor mye informasjon man kan få av en person her. 

Anonymkode: 32641...5f1

Som eufemisme er det ikke den mest finurlige jeg har hørt 😛 

Anonymkode: c4c33...47c

• Liker 1
Skrevet

Jeg overhørte en gang sjefen som referanse for en kollega på telefon en gang. 

Han sa noe ala "tjaaaa, han er jo litt hjemme med syke barn da". Som var mildt sagt, han var nesten aldri på jobb. 

Han fikk jobben likevel. 

Anonymkode: 7ddc6...9ae

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 14.08):

Hva kommer det an på? 🤔

Hvis du hvert år bruker alle 24 enkeltdagene man kan ha gjennom IA, er det mer negativt enn om du blir lagt inn på sykehus etter en bilulykke og må være hjemmegående sykemeldt i to måneder for opptrening.  Begge deler er sykefravær.

Endret av Whistler
  • Liker 2
Skrevet

Som arbeidsgiver så foretrekker jeg at folk som er smittsomme holder seg hjemme framfor å absolutt skulle krabbe seg på jobb for å vise god moral, for så å smitte ned andre og dems familier. 

Arbeidsinnsatsen er uansett mye bedre totalt om folk gir seg tid til å bli friske. 

Anonymkode: bff21...4b8

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som arbeidsgiver så foretrekker jeg at folk som er smittsomme holder seg hjemme framfor å absolutt skulle krabbe seg på jobb for å vise god moral, for så å smitte ned andre og dems familier. 

Arbeidsinnsatsen er uansett mye bedre totalt om folk gir seg tid til å bli friske. 

Anonymkode: bff21...4b8

Som arbeidstaker er jeg helt enig med deg.  Jeg har ikke veldig godt immunforsvar selv, og syke kolleger gjør at jeg smittes og blir enda sykere enn dem. Det skjedde ikke så ofte da vi hadde cellekontor, men i landskap blir flere smittet.  Jeg har sluppet dette i koronatiden, og nyter ennå hjemmekontor.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Kommer an på bransje. I "min" bransje bør man ha minimalt med fravær, helst intet. 

Anonymkode: b46d7...06a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 6.59):

Er dette med ikke fravær/ lite fravær fra jobb ekstremt viktig når man ansetter? 

Bare nysgjerrig. 

De som ansetter har ikke lov til å spørre om fravær. Gjør de det, bryter de arbeidsmiljøloven. 

Anonymkode: 355e4...bdd

Skrevet
Whistler skrev (19 minutter siden):

Hvis du hvert år bruker alle 24 enkeltdagene man kan ha gjennom IA, er det mer negativt enn om du blir lagt inn på sykehus etter en bilulykke og må være hjemmegående sykemeldt i to måneder for opptrening.  Begge deler er sykefravær.

Men akkurat hvilken sykdom man har hatt har jo ingen rekrutterere lov til å spørre om i det hele tatt, så det får de aldri vite.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 6.59):

Bare nysgjerrig. 

Definitivt. Arb givere setter mer pris på ansatte som kommer på jobb. Har du et hopp i fraværet bør det være en god grunn. 

Jeg hadde neppe fått fast jobb uten attest på så og si ingen fravær. Siden jeg hadde en sykdom, som ga litt utfordringer av og til. Det var jeg åpen på i jobb intervju, og fortalte hvilke korrigeringer som evnt skulle til for at det gikk bra. Og fikk jobben, da resten av meg passet perfekt

Anonymkode: cae97...c91

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De som ansetter har ikke lov til å spørre om fravær. Gjør de det, bryter de arbeidsmiljøloven. 

Kan ikke du linke til den aktuelle paragrafen i AML så jeg kan lese meg opp på akkurat det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...