AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #1 Skrevet 29. september 2021 Kjøpte en valp. Fra den var omtrent tre måneder har flere kommentert at hoftene virket "rare". Vi fikk, allerede før vi fikk valpen, beskjed av oppdretter om å vente med røntgen til valpen var 18 mnd. Fikk også beskjed om at valpen ikke skulle gå lange turer/gå i trapp/hoppe ut av bil. Fulgte rådene. Bar valpen i trapper og gikk bare korte turer i nærområdet. Da valpen ble et halvt år led den tydelig. Rett til veterinær og hjem med mye smertestillende og beskjed om at valpen hadde kraftig HD. Tok røntgen. Viste seg at det var snakk om grad E (den kraftigste) i begge hofter. Veterinær fortalte oss at dette var arvelig, og ikke vår feil, da dette skjedde så tidlig. Foreldrene er friske, men gener har man aldri helt kontroll på. Vi er ikke sure på oppdretter for dette, hun er ikke synsk. Problemet er derimot at da vi fortalte henne om dette, var hun raskt ute med pekefingeren og fortalte oss at vi ikke burde tatt røntgen før valpen var 18 måneder, og at veterinæren ikke hadde grunnlag for å påstå at dette ikke var vår feil. Nå er situasjonen at vi har en hund som skulle bli en turkompis, men som nå må holdes i ro. Veterinær har sagt at valpen ikke skal gå på asfalt, ikke skal gå tur, ikke skal leke med andre hunder. Det er snakk om en operasjon, men den som anbefales varmest har vi ikke råd til (og den dekkes ikke av forsikringen). Den som blir dekket inkluderer nye hofter, og kan muligens hjelpe, men det er ingen garanti. Vi er villige til å gjøre så mye vi klarer for hunden, selvfølgelig. Men vi føler oss skuffet over oppdretter, og lurer på om vi har noen rettigheter her. Anonymkode: 7906b...1c5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #2 Skrevet 29. september 2021 Hva står det i kontrakten da? Dere kan ta kontakt med den aktuelle raseklubben eller NKK for å høre også. Anonymkode: 269f8...91e 4
Blod Skrevet 29. september 2021 #3 Skrevet 29. september 2021 Veldig merkelig at de mener dere ikke skulle tatt røntgen så tidlig - hvorfor i all verden ikke? Stakkars liten, håper det ordner seg for dere! 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #4 Skrevet 29. september 2021 Hvilke rettigheter er det du leter etter da? Det eneste du kan oppnå er nok refundert beløp mot at de tar tilbake hunden. Det er jo sjelden aktuelt når man har blitt glad i den. Opplevde forøvrig noe lignende selv, og hunden fungerte veldig bra etter operasjon. Oppdaget som valp her også, og påvist grad E på røntgen. Anonymkode: cd623...a03 7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #5 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke rettigheter er det du leter etter da? Det eneste du kan oppnå er nok refundert beløp mot at de tar tilbake hunden. Det er jo sjelden aktuelt når man har blitt glad i den. Opplevde forøvrig noe lignende selv, og hunden fungerte veldig bra etter operasjon. Oppdaget som valp her også, og påvist grad E på røntgen. Anonymkode: cd623...a03 Nei, vi ønsker selvfølgelig ikke å gi fra oss hunden vår. Det jeg har blitt opplyst om er kjøpsloven § 40, under "skjulte feil og mangler". Vi får jo en haug av utgifter og bekymringer fordi oppdretter har solgt en "mangelfull vare". Hvilken operasjon? Gull eller nye hofter? Anonymkode: 7906b...1c5 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #6 Skrevet 29. september 2021 (Er det ikke vanlig med HD røntgen etter 12mnd?) Uansett skal det vel noe i kontrakten dere skrev? Mener det mest vanlige er vel tilbakebetaling av 50% av kjøpesum Anonymkode: e2188...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 Kjøpsloven gjelder i dette tilfellet mot skjulte feil og mangler. Seriøse oppdrettere har en slik skjult feil forsikring på sine valper. Da er det 5 år som gjelder. Bevis på skjult feil er på kjøpers ansvar. Da er gentest eller andre relevante prøver viktige. Veterinærers «synsing» holder ikke dessverre. Er oppdretter selv og kjenner godt til dette. Du finner også ferdige behandla saker i rettssystemet med lignende tilfeller. Men dette er et levende vesen og vanskelig å forholde seg til. Ønsker deg lykke til at at den lille valpen får alle muligheter for å bli bedre. Anonymkode: 3b779...239 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #8 Skrevet 29. september 2021 HD er arvelig. Om valpen er registrert i nkk, så skal foreldredyrene være testet for HD. Om jeg husker riktig, så kan én eller begge foreldredyrene ha svak HD og likevel bli godkjent til parring. HD er arvelig, men svakere HD bør ikke utvikles til et faktisk problem så lenge man er forsiktig ang belastning. Det har dere vært, og vanligvis vil ikke slikt vise seg før dyret blir langt gamlere, ikke mens den fortsatt er valp. Jeg finner det ekstremt mistenksom at selger mente at dere ikke skulle ta røntgen før etter at valpen var 18mnd. Ville ha snakket med NKK om dette, om jeg var dere. Høre hva de tenker. Anonymkode: d6172...653 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #9 Skrevet 29. september 2021 Hofter(og mye annet for del del) er arvelig, en hund med E-hofter ville aldri fått A-hofter om den «ikke gikk i trapper eller hoppet inn og ut av bil». Jeg har f. eks aldri bært noen av mine valper opp og ned trapper, av andre grunner enn at valpen var sliten eller det hastet så mye med å komme oss ut og på do at det var eneste løsning. Det står ikke noe om hvor gammel valpen er? Men NKK har krav til hvor gammel hunden skal være for å lese av bildene. En veterinær kan ikke sette HD-grad selv(Selv om en del av de selvfølgelig har fått erfaring nok til å kunne si noe om det ser bra ut eller ikke). Håper det går bra med valpen ❤️ Anonymkode: dcbc8...d76 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #10 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hofter(og mye annet for del del) er arvelig, en hund med E-hofter ville aldri fått A-hofter om den «ikke gikk i trapper eller hoppet inn og ut av bil». Jeg har f. eks aldri bært noen av mine valper opp og ned trapper, av andre grunner enn at valpen var sliten eller det hastet så mye med å komme oss ut og på do at det var eneste løsning. Det står ikke noe om hvor gammel valpen er? Men NKK har krav til hvor gammel hunden skal være for å lese av bildene. En veterinær kan ikke sette HD-grad selv(Selv om en del av de selvfølgelig har fått erfaring nok til å kunne si noe om det ser bra ut eller ikke). Håper det går bra med valpen ❤️ Anonymkode: dcbc8...d76 7 måneder. Takk for det Anonymkode: 7906b...1c5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #11 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, vi ønsker selvfølgelig ikke å gi fra oss hunden vår. Det jeg har blitt opplyst om er kjøpsloven § 40, under "skjulte feil og mangler". Vi får jo en haug av utgifter og bekymringer fordi oppdretter har solgt en "mangelfull vare". Hvilken operasjon? Gull eller nye hofter? Anonymkode: 7906b...1c5 Aner ikke hva gull er? Men mener det var en muskeloperasjon. Det er mulig det var grad D, og ikke grad E hunden vår hadde. Det er mange år siden, jeg bodde fremdeles hjemme. Anonymkode: cd623...a03
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #12 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): HD er arvelig. Om valpen er registrert i nkk, så skal foreldredyrene være testet for HD. Om jeg husker riktig, så kan én eller begge foreldredyrene ha svak HD og likevel bli godkjent til parring. HD er arvelig, men svakere HD bør ikke utvikles til et faktisk problem så lenge man er forsiktig ang belastning. Det har dere vært, og vanligvis vil ikke slikt vise seg før dyret blir langt gamlere, ikke mens den fortsatt er valp. Jeg finner det ekstremt mistenksom at selger mente at dere ikke skulle ta røntgen før etter at valpen var 18mnd. Ville ha snakket med NKK om dette, om jeg var dere. Høre hva de tenker. Anonymkode: d6172...653 Foreldrene var fri, så vidt vi kan se. Ja, jeg synes også det er betenkelig.... Har kontaktet NKK per telefon, men de mente dette ikke var deres bord. Kan hende vi ringte på en dårlig dag. Ville trodd at dette angikk dem. Skal prøve på nytt Anonymkode: 7906b...1c5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #13 Skrevet 29. september 2021 Hva slags grad har foreldrene da? Anonymkode: 1597f...4c3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #14 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags grad har foreldrene da? Anonymkode: 1597f...4c3 A. Helt fine. Anonymkode: 7906b...1c5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #15 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): A. Helt fine. Anonymkode: 7906b...1c5 Nei, dæven. Begge foreldrene har grad B. Sjekket det ordentlig nå. Anonymkode: 7906b...1c5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #16 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, dæven. Begge foreldrene har grad B. Sjekket det ordentlig nå. Anonymkode: 7906b...1c5 B går også som fri. C er svak grad, D er middels grad. at oppdrettere ønsker at røntgen skal tas etter 18 mnd er også vanlig. Mindre hunder kan gjerne tas etter 12 mnd, men for vår middels hund ønsket hun at vi ventet til de var 18 mnd. Anonymkode: 8491b...af7 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #17 Skrevet 29. september 2021 1) Dette skyldes ikke at hunden har gått for lange turer etc, helt enig i det veterinæren deres sa. Her prøver oppdretter å dekke sin egen rygg. 2) Om hunden røntges når den er 18 mnd vil den fremdeles ha HD grad E. Røntgen etter 12 (eller 18) mnd er for å kunne si at hunden IKKE har HD. Hvis hunden er yngre enn dette og får påvist HD, har den diagnosen. 3) En valp kan få HD av sterk grad selv om foreldrene er røntget A eller B. Var borte i en lignende sak som deres, jeg så stamtavlen - samtlige hunder i stamtavlen hadde A-hofter med unntak av én oldeforelder som hadde B. Likevel fikk valpen HD grad E og store plager. Hverken oppdretter eller eier hadde gjort noe galt. Forøvrig er det mange oppdrettere som har mye rart for seg… Når det gjelder hva dere kan gjøre: Det er vel helst kjøpsloven (eller forbrukerkjøpsloven, husker ikke hvilken som dekker private kjøp/salg) dere evt kan bruke. En hund regnes som en vare. Men problemet er at oppdretter da kan kreve at dere gir tilbake hunden, og at dere får pengene tilbake eller ny valp. Dette skjer sjelden i praksis, og jeg tror ikke det har vært mange slike saker i retten. Hilsen veterinær Anonymkode: 1fc5d...5fd 7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #18 Skrevet 29. september 2021 Ville gitt oppdretter en dårlig omtale. Er selv forvert for katt, min oppdretter avslutter straks oppdrett dersom en katt viser seg å få kattunger som har mulig arvelige defekter. Han kompenserer også kjøpere dersom katten viser seg å være syk. Det er også helt tydelig at det viktigste for ham er dyrevelferd, og det at kattene har det bra er mye viktigere enn penger. Folk som selger dyr som levebrød vil jeg alltid være mistenksom til. De er familiemedlemmer, ikke forbrukgjenstander. Anonymkode: f9233...6a2 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #19 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville gitt oppdretter en dårlig omtale. Er selv forvert for katt, min oppdretter avslutter straks oppdrett dersom en katt viser seg å få kattunger som har mulig arvelige defekter. Han kompenserer også kjøpere dersom katten viser seg å være syk. Det er også helt tydelig at det viktigste for ham er dyrevelferd, og det at kattene har det bra er mye viktigere enn penger. Folk som selger dyr som levebrød vil jeg alltid være mistenksom til. De er familiemedlemmer, ikke forbrukgjenstander. Anonymkode: f9233...6a2 Slik opplever jeg overhodet ikke vår oppdretter... Veldig merkelig at det ikke er noen empati å hente, bare forsvarsmodus. Vi vet jo at det ikke er hennes feil, sånt skjer, men i stedet for å møte oss med empati, anklager hun oss for å ta røntgen for tidlig og for å ha latt valpen gå i trapper... Vet ikke helt hvor jeg skulle gitt en omtale heller, finnes vel ikke Yelp for oppdrettere? Anonymkode: 7906b...1c5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #20 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 1) Dette skyldes ikke at hunden har gått for lange turer etc, helt enig i det veterinæren deres sa. Her prøver oppdretter å dekke sin egen rygg. 2) Om hunden røntges når den er 18 mnd vil den fremdeles ha HD grad E. Røntgen etter 12 (eller 18) mnd er for å kunne si at hunden IKKE har HD. Hvis hunden er yngre enn dette og får påvist HD, har den diagnosen. 3) En valp kan få HD av sterk grad selv om foreldrene er røntget A eller B. Var borte i en lignende sak som deres, jeg så stamtavlen - samtlige hunder i stamtavlen hadde A-hofter med unntak av én oldeforelder som hadde B. Likevel fikk valpen HD grad E og store plager. Hverken oppdretter eller eier hadde gjort noe galt. Forøvrig er det mange oppdrettere som har mye rart for seg… Når det gjelder hva dere kan gjøre: Det er vel helst kjøpsloven (eller forbrukerkjøpsloven, husker ikke hvilken som dekker private kjøp/salg) dere evt kan bruke. En hund regnes som en vare. Men problemet er at oppdretter da kan kreve at dere gir tilbake hunden, og at dere får pengene tilbake eller ny valp. Dette skjer sjelden i praksis, og jeg tror ikke det har vært mange slike saker i retten. Hilsen veterinær Anonymkode: 1fc5d...5fd Dette skjønte jeg ikke helt. Har den ikke HD uansett? Hvordan hjelper hun bedriften sin ved å vente med røntgen? Beklager hvis jeg er litt dum/trøtt nå Hun ser ut til å ha gardert seg mot dette i kontrakten... Selvfølgelig. Der står det at slikt som HD kan oppstå. Så hun vet det nok egentlig. For øvrig, tusen takk for svar. Anonymkode: 7906b...1c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå