Gå til innhold

Barnehagen mener jeg må sjekke sønnen min for autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jeg helt imot, han har klort noen barn nå og da. Og barnehagen mener det er helt uaktuelt, mener derav jeg må sjekke han for autisme. 

Er jo normalt at sånt forekommer i barnehagen. Så dette vil jeg ikke følge opp. Han har ingen andre tegn som tyder på dette. 

Noen andre som har vært borti lignende? 

Anonymkode: 22454...6c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør barnehagen hva de mener er hans symptomer. 

Det er jo heller ikke bare å troppe opp hos legen og si at du skal ha en utredning. 

Anonymkode: d2753...b9a

• Liker 6
Skrevet

Det må ligge mer bak enn kloring av de andre barna siden de sier noe sånt ? 
De må jo koble inn PPT og foreta noen observasjoner før de kan gå så langt at de anbefaler en utredning via BUP. 
Har de gitt deg noe videre informasjon om hvorfor de råder deg til å undersøke barnet ? 

Anonymkode: d2e28...bce

• Liker 23
Skrevet

Her er det helt klart noe mer enn at barnet ditt har klort noen andre barn et par ganger. Tenker du burde snakke med barnehagen.

Anonymkode: 177c6...900

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er jeg helt imot, han har klort noen barn nå og da. Og barnehagen mener det er helt uaktuelt, mener derav jeg må sjekke han for autisme. 

Er jo normalt at sånt forekommer i barnehagen. Så dette vil jeg ikke følge opp. Han har ingen andre tegn som tyder på dette. 

Tviler sterkt på at barnehagen har bedt om en utredning av autisme på bakgrunn av at han har klort noen barn, det må være noe mer du ikke forteller som f.eks sosiale vansker, annen atferd som skiller han ut fra de andre osv.

Anonymkode: b5bf9...6a5

• Liker 32
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spør barnehagen hva de mener er hans symptomer. 

Det er jo heller ikke bare å troppe opp hos legen og si at du skal ha en utredning. 

Anonymkode: d2753...b9a

5åringen fikk diagnosen i mai i år. 

Bestilte legetime og sa bare at jeg mistenkte autisme.

Legen trodde ikke at han hadde det, mendet stemte det. 

Til ts: Er lurt å ha et møte med barnehagen å høre hva de har sett. Skal mer enn koring til for å mistenke det. Husk barna er flere timer i barnehagen enn hjemme, og de kan fort merke symptomer 😊

Anonymkode: cf99a...2e8

• Liker 18
Skrevet

Hvorfor er du helt imot det? Hva er det verste som kan skje?

Det må vel være noe mer enn kloring som er årsaken til at de ønsker dette?

Husk at en diagnose er til nytte for barnet mer enn noen andre, så barnet kan få riktig hjelp og forståelse.

• Liker 16
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

En utredning/en "sjekk" skader ingen, og er ingenting å være imot. Hvis det er ingen utslag på noe, så er det bare bra, og hvis det er utslag på noe, så er det viktig å oppdage det tidlig slik at han kan få så god oppfølging og eventuell behandling som mulig.

Absurd å være "helt imot" noe slikt. Den eneste grunnen til å være imot det, er fordi man er redd for at barnehagen er inne på noe her - og fremdeles vil det være totalt egoistisk av deg å ikke gjøre noe med det.

Anonymkode: 1d8d8...2b2

• Liker 23
Skrevet
Blod skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er du helt imot det? Hva er det verste som kan skje?

Det må vel være noe mer enn kloring som er årsaken til at de ønsker dette?

Husk at en diagnose er til nytte for barnet mer enn noen andre, så barnet kan få riktig hjelp og forståelse.

Ts er i en form for benektelsesfase ser det ut som. Som oftest så fanger barnehagen opp sånt mye tidligere enn foreldrene gjør.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En utredning/en "sjekk" skader ingen, og er ingenting å være imot. Hvis det er ingen utslag på noe, så er det bare bra, og hvis det er utslag på noe, så er det viktig å oppdage det tidlig slik at han kan få så god oppfølging og eventuell behandling som mulig.

Absurd å være "helt imot" noe slikt. Den eneste grunnen til å være imot det, er fordi man er redd for at barnehagen er inne på noe her - og fremdeles vil det være totalt egoistisk av deg å ikke gjøre noe med det.

Anonymkode: 1d8d8...2b2

DETTE. Folk aner ikke hvor viktig det er å oppdage sånt tidlig. En utredning i seg selv er ikke farlig. Hvis barnet ikke har autisme så vil spesialpsykologen legge merke til det ganske raskt.

• Liker 22
Skrevet

Et det ikke bedre å vite enn å ikke vite?Hvorfor er du så i mot å sjekke det? Det er ikke skamfullt å ha et barn med autisme? Hvis barnet ditt har en svak autisme er det jo bedre å vite det for å kunne gjøre livet best mulig for barnet? Det skader ikke å gjennomgå en utredelse. Kanskje dere kan luke vekk autisme. Jeg tror også at barnehagen vet veldig godt hva de driver med. 

Anonymkode: 387d8...bd4

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts er i en form for benektelsesfase ser det ut som. Som oftest så fanger barnehagen opp sånt mye tidligere enn foreldrene gjør.

Enig. 
Mye bedre å få en diagnose som barn enn å måtte finne ut av det i voksen alder. 

Anonymkode: fe22c...32a

• Liker 4
Skrevet

Det er helt og holdent ditt valg, og ditt barn. Men det er viktig å huske på at de ansatte kommer nok fra et sted med ønsker om å hjelpe barnet ditt, selvom det kan føles sårt for deg.

Synes du i første omgang skal be om et møte hvor dere kan snakke sammen om hva barnehagen erfarer, og hvordan du selv opplever barnet hjemme. 

Er det noe av dette jeg reagerer på er det ikke at barnehagen ønsker en vurdering av barnet, men heller det faktum at de har sagt til deg at de ønsker å utrede for autisme. Barnehageansatte har mye kompetanse, men å sette diagnose er de ikke kvalifisert til. De burde drøfte sine opplevelser med deg, ikke slenge ut diagnoser. 

Til syvende og sist, bare husk på at PPT/BUP har gode og kyndige folk ansatt. Takk ja til utredning, så får du noen som faktisk har kompetansen til å vurdere barnet ditt. 

Anonymkode: 64b91...bbd

• Liker 9
Skrevet

Mange grunner Til at barn kan gjøre dumme ting, han er syndebukken, han har dårlig hørsel/dårlig syn? Frustrert?

Anonymkode: 5d9fb...40e

Skrevet

Det beste du kan gjøre for barnet ditt er å sjekke det ut!

Anonymkode: 31cb1...7db

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange grunner Til at barn kan gjøre dumme ting, han er syndebukken, han har dårlig hørsel/dårlig syn? Frustrert?

Anonymkode: 5d9fb...40e

Han sliter med balanse, barnet er 4 år

Skrevet

Vi som jobber med barn ser ofte sånne ting tidlig. En venninne har en sønn der jeg så tydelige asbergertendenser allerede da han var 5 år. Han gikk gjennom skolegang med mye problemer og er i ettertid bitter over at ingen hjalp han mer i forhold til skole. Fikk diagnose som 15-åring. Og ble da en gladere gutt, med bedre tilpasset skolehverdag.

Du har lite å tape på en utredning. De ser nok noen tydelige indikasjoner, ingen tar vel opp nos sånt for moro skyld.

• Liker 8
Skrevet

Det høres ut som bhg har gitt deg lite og mangelfull informasjon i forhold til sine observasjoner. Jeg tenker at de som jobber med barn, raskt ser når et barn avviker fra det som ansees som normal atferd/ normal utvikling for alderen. Men: Barnehageansatte har ikke lov til å synse om diagnoser, det er det andre fagfolk som tar seg av å stille diagnose. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han sliter med balanse, barnet er 4 år

Barn med f.eks Aspergers kan ha dårlig motorikk. 

• Liker 4
Skrevet
SS skrev (5 minutter siden):

Vi som jobber med barn ser ofte sånne ting tidlig. En venninne har en sønn der jeg så tydelige asbergertendenser allerede da han var 5 år. Han gikk gjennom skolegang med mye problemer og er i ettertid bitter over at ingen hjalp han mer i forhold til skole. Fikk diagnose som 15-åring. Og ble da en gladere gutt, med bedre tilpasset skolehverdag.

Du har lite å tape på en utredning. De ser nok noen tydelige indikasjoner, ingen tar vel opp nos sånt for moro skyld.

Ja, jeg er super glad og takknemlig for at 5åringen fikk utredning før skolestart 💖 Han hadde en stund allerede hatt oppfølging av både spesialpedagog og logoped i barnehagen, pga forsinket språk, dårlig samspill mellom barn på hans alder, og andre utfordringer. 

Etter han ble utreda har vi hatt møte i barnehagen med ansatte og hun som utreda han for autisme. Det legges opp planer, og hun forteller de ansatte hva som er viktig å jobbe med før skolestart. Så nå har de mye fokus på at han skal lære å samarbeide og leke med barn. Hun forklarte at det sosiale er mye viktigere å få på plass før skolestart, enn det å lære å skrice/tegne/holde blyant riktig, osv. 😊

Det vil kunne bidra at han vil lære å utvikle seg på det sosiale med tanke på venner på skolen 🥰

Anonymkode: cf99a...2e8

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...