Gå til innhold

Reise aleine med 2 små. Tips og råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Laaaaang historie kort......om ca 10 dager må jeg reise aleine til Pakistan med 2 små barn. Gutten blir 3 i november og jenta er 5 mnd gammel. Vi skal mellomlande i Dubai og der må vi vente ca 2.5 timer på neste fly. Hele turen tar rundt  14-15 timer fra Gardermoen og helt til vi er framme i Pakistan.

Jeg har aldri reist aleine med 2 barn. Reiste for to år siden da gutten min var 1 år gammel men da hadde jeg mannen min også med meg. Denne gangen reiser jeg aleine med 2 små.

Jeg tenker at hvordan jeg skal planlegge turen...hvilken ting er viktige som jeg må ha med for å roe ned barna under flyturen?
Vi har aldri brukt bæresele. Men tenker å låne fra min søster og bruke den til babyen på flyplassen. Tenker å ta med en trille også. Gutten kan sitte oppi den. Itillegg må jeg trille en håndbaggasje også. Oppi den vil jeg ha ekstra bleier og klær.
Gutten er ferdig med bleier og går på do. Babyen har ikke begynt med fastføde enda. Hun tar smokk men ikke flaske. Jeg fullammer henne.
Gutten har ipad som vi tenker å ta med.
Hvilken matvarer/snacks er fint å ha med?
Hvis dere har råd/forslag til meg så vil jeg gjerne at dere skriver til meg😘😘

Mannen har reist. Vi skal være med han og resten av familien når vi er i Pakistan. Så det er bare flyturen som litt krevende.

Takk på forhånd😊

Anonymkode: 9c08e...af1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?😪

Anonymkode: 9c08e...af1

Skrevet

Hei, forstår godt om det føles litt stress å reise alene med to små 😊 Smart å forberede ting på forhånd, slik du gjør!

Ta med snacks som du vet barnet liker, og gjerne noe i småbiter så det tar litt tid å spise en og en 😅 Her i huset er Cheerios etc. (som man egentlig skal spise med melk/yoghurt) populært, druer, rosiner, frukt generelt.

Last ned noen spill på iPad, som gutten ikke har prøvd før? Fantorangen-spillet er gratis og populært her. Ta enten med 2-3 leker som du vet han alltid vil ha eller kjøp med 2-3 småleker så han får noe helt nytt og spennende til flyturen. Ellers kan det være kjekt å ha med litt tegnesaker om gutten liker det. 

Det er forresten mulig å bære en sekk på ryggen mens du har babyen i bæresele på magen (bare ta på bæreselen først). Tenkte hvis du må ha med trille, så er det greit å ikke måtte trille en koffert i tillegg?

Har ikke prøvd det selv, men mange er fornøyd med Trunki-koffert som en 3-åring kan sitte på (du triller den etter deg) og som det er plass til leker/klesskift i, hvis det kan være aktuelt i stedet for vogn. Ellers er det mange som er glad i Stokke Jetkids bedbox som brukes som forlenger av flysetet og gir barnet mulighet til å ha fotstøtte/legge seg ned og sove på flyet (uten å bruke mer enn sitt eget sete). Disse koster jo litt, men man kan være heldig å få kjøpe eller leie det på Finn.no.

Hvis gutten liker smokk (uansett om han har sluttet med det til vanlig): Ta med. Barn kan noen ganger få vondt i ørene ved take-off/landing. Da hjelper det å suge på noe. Mange barn merker ingenting, så ikke godt å vite på forhånd. Uansett går det helt fint, også om det blir grining, men greit å vite på forhånd synes jeg, så man ikke blir redd for at det er noe galt 🙈 vårt barn ble først og fremst redd fordi det kom uventet, og ikke fordi det var så krisevondt. For babyen hjelper det å bli ammet ved ubehag. 

Skrevet

Hadde vurdert å ta med bilstol til babyen for å bruke på flyet. Da må du bestille eget sete til babyen og ja, det blir litt mer å dra på, men du får mulighet til å ha armene litt fri på flyet.

Ryggsekk til håndbagasje, som også frigjør armene.

Aktivitetsbøker m/klistremerker kan være kjekk aktivitet for treåringen. Tegnebøker kan fort bli litt plundrete, lett for å miste fargeblyantene på gulvet og sånn.

Anonymkode: 84efa...13a

• Liker 1
Skrevet

Er det så lurt å reise ned dit da? 

Anonymkode: 50367...db2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det så lurt å reise ned dit da? 

Anonymkode: 50367...db2

Det aner meg at valget allerede er tatt og at en slik melding har lite for seg 🙈

Anonymkode: 11368...cf7

Skrevet

Husk skifte klær for deg selv i håndbagasjen. 

Anonymkode: 7dbfd...1fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...