Gå til innhold

Er så lei av venninne som alltid inviterer tilbake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 9 år. Hun har en veldig god venninne som hun gikk i barnehagen med. Denne venninnen bor ett stykke unna. 1 time reisevei mellom oss en vei. Siden barna var så gode venner i barnehagen ble jeg og moren også venninner. Vi møtes ofte i helger og i ferier og finner på ting sammen. Men, nå er det sånn at jeg begynner å bli lei, og synes denne moren er litt respektløs om jeg kan kalle det det. 

Hver gang jeg inviterer henne og barnet på besøk til oss en lørdag. Så finner hun alltid på en unnskyldning for å ikke komme til oss, men inviterer oss tilbake. Hun kan liksom si. 
«Hei, vi var bortreist forrige helg så orker ikke å dra noe sted. Men dere kan komme til oss». Eller : « vi tenker å bare være hjemme i helgen men dere kan komme til oss». Altså hun skal alltid finne på noe unnskyldning for å ikke kunne komme til oss men samtidig inviterer oss til dem. Jeg vet at hun gjør det fordi hun ikke gidder å komme helt til oss siden det er lang reisevei. Men det er like lang reisevei for meg som det er for henne da begge tar kollektivt. Jeg er så lei av å alltid føye meg og å dra til henne fordi hun ikke gidder. 

jeg synes også at det er veldig spesielt og aldri vært borti noe sånnt før. Altså en ting er hvis man ikke har tid, man har andre planer, man er syk osv. Men når hun inviterer meg tilbake, hjem til henne på denne måten. Så viser jo hun at hun har anledning til å være med oss men på hennes premisser. Nemlig være hos henne. 

Så det jeg lurer på nå, er om jeg skal si ifra og hvordan jeg skal si ifra eller hva jeg skal gjøre. Barna har veldig lyst til å være sammen og jeg har hele tiden føyet meg og dratt til dem fordi dattra mi har lyst og egentlig gjort det for hennes del. Men nå kjenner jeg at jeg har veldig lyst til å ikke dra til henne etter at hun sendte meg mld i dag og inviterte oss dit. 

Hva ville du gjort ? 

Anonymkode: bb009...0ff

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde sagt i fra om at jeg syntes man bør dele på reiseveien - altså at også de besøker dere. Synes det er ganske dårlig gjort egentlig. 

• Liker 23
Skrevet

Kan dere møtes midt i?

• Liker 2
Skrevet

Hadde sluttet å invitere og sett hva som skjedde.I 

Anonymkode: 1b3ff...6c4

• Liker 10
Skrevet

Hm. Jeg inviterer aldri meg selv til andre, ergo vil neste handling fra meg etter en forsømt invitasjon være å invitere tilbake - siden jeg tross alt ikke kan invitere meg selv til dem på nytt... Det må jo komme fra den andre 😬

Hvis dette handler om å slippe reisevei, så synes jeg hun er ei lat bitch, men kanskje ikke det det handler om? 

Skrevet

Jeg tenker at jeg ville dratt dit om hun inviterte først, men sluttet å dra dit hvis hun motinviterer når du inviterer. Kanskje svart "åh ja, vi har også lyst til å være hjemme ser du. Det får bli en annen gang".

Anonymkode: 11c18...23e

• Liker 35
Skrevet

Bare bruk samme taktikk tilbake. Skriv «Nå har det blitt mye reising på oss i det siste ettersom vi har møttes hos dere de siste fire gangene. Tror derfor vi står over denne helga, men bare rop ut dersom dere får muligheten til å komme hit likevel. Thea gleder seg til å vise Amalie den nye lekehytta si 😊».

• Liker 49
Skrevet

Hør om det går bra med henne, og spør om hun er veldig sliten  for tiden. 

Eller er det slik at du har funnet deg i dette helt siden barna gikk i barnehagen sammen? 

Anonymkode: b9a34...96a

• Liker 1
Skrevet

Neste gang hun gjør det der,  så bare skriv tilbake "vi var hos dere forrige helg/forrige gang (hva enn som stemmer), så det hadde vært hyggelig hvis dere ville komme til oss nå. Hvis det ikke passer denne helgen, er dere hjertelig velkommen *sett inn ny dato".

Anonymkode: da8bf...9c1

• Liker 11
Skrevet

Nja, hvis barna fortsatt har glede av hverandre og setter pris på dette så hadde jeg lagt irritasjonen til side og reist avgårde en gang i blant, uavhengig av om vi er likestilt når det kommer til reising. Hvis ikke så hadde jeg glatt droppet det, men det spørs på barna. 

• Liker 2
Skrevet

Kanskje hun er veldig sliten? Jeg kjenner meg litt igjen i din venninne. Heldigvis har jeg venninner som er like slitne og hjemmekjære som meg, så vennskapene består i år etter år selv om vi veldig ofte avlyser/avslår invitasjoner. Det er godt å kunne være ærlig med venner om at man har behov for «hjemmetid», og få samme ærlighet i retur. Jeg orker ikke ha venner som blir sure om jeg ikke tropper opp ved hver invitasjon. 

Når det er sagt, jeg forstår deg veldig godt. Man føler seg nedprioritert, som om ens selskap ikke er verdt reiseveien. Men siden du også opplever reisingen som litt slitsom, har du sikkert forståelse for at hun opplever det samme. Men vennskapet bør ikke koste deg nevneverdig mer enn det koster henne. Derfor bør du nesten bare si nei når du ikke orker eller ikke har lyst, for å skape litt mer balanse. Syns noen av melding-forslagene du har fått i innleggene over fremstår passiv-aggressive. Det vil kanskje kunne påvirke vennskapet negativt. Men du kan jo pønske på om du er interessert i å beholde vennskapet i utgangspunktet. 

Jeg syns hvertfall det er helt rimelig å avslå hennes «motinvitasjon» når du inviterte først. 

Anonymkode: 2aea5...a14

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje hun er veldig sliten? Jeg kjenner meg litt igjen i din venninne.

Kan godt hende at hun er sliten. Men da har hun sikkert også forståelse for at TS er lei av å dra hele lasset alene. 

Neste gang hun sier at dere kan komme dit, så skriv noe ala: 

Nei, nå har vi brukt såpass mye tid og penger på å reise til dere, så du får heller si fra en dag dere er i nærheten så kan dere heller komme hit! 🙂

Anonymkode: 7670d...c09

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan godt hende at hun er sliten. Men da har hun sikkert også forståelse for at TS er lei av å dra hele lasset alene. 

Neste gang hun sier at dere kan komme dit, så skriv noe ala: 

Nei, nå har vi brukt såpass mye tid og penger på å reise til dere, så du får heller si fra en dag dere er i nærheten så kan dere heller komme hit! 🙂

Anonymkode: 7670d...c09

Ja jeg er helt enig i det dere skriver. Og jeg tenker meg at hun er sliten. Men så er det noe av det værste jeg vet, egoistiske mennesker. Synes det er egoistisk å syntes at det er helt greit for henne at jeg føyer meg og drar til henne 90% av gangene. 
hun er egentlig sånn på andre ting også. Hun kan komme på besøk til meg og jeg lager middag også sier hun at hun ikke vil ha den maten, la oss si fisk, fordi hun spiste fisk i går. Også går hun å kjøper seg noe ferdig mat. 

Eller hvis bare jeg og henne skal møtes en lørdag og gå ut på byen. Så vil hun at jeg skal til henne selvom jeg bor 10 min unna sentrum og hun 40 min unna sentrum. Hvis vi skal bestille noe felles mat må det alltid være bare det hun har lyst på. Og sånn fortsetter det med alt mulig annet. 
Synes hun er så egoistisk. Har tatt litt avstand fra henne i perioder, da jeg synes det blir mye egoisme. Men barna har jo veldig lyst til å være sammen. Har også prøvd å sende bare dattera mi på besøk sånn at hun kan være med venninna si, uten at jeg må være der. Men hun orker ikke å ha to barn der å passe på. Noe som kan være forståelig. 

ts

• Liker 3
Skrevet

Bare jeg som liker bedre å bli invitert bort kontra ha besøk selv? Hadde med glede tatt 1 timers tur istedenfor å bruke flere timer på å vaske, rydde, bake/lage mat, handle inn..🐵 men enig at dere bør ta det annenhver gang om dere begge liker best å være hjemme😊

Anonymkode: 9b0fc...f75

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare jeg som liker bedre å bli invitert bort kontra ha besøk selv? Hadde med glede tatt 1 timers tur istedenfor å bruke flere timer på å vaske, rydde, bake/lage mat, handle inn..🐵 men enig at dere bør ta det annenhver gang om dere begge liker best å være hjemme😊

Nope. Jeg trodde trådtittel var skrevet feil før jeg leste HI 🤷‍♀️

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hør om det går bra med henne, og spør om hun er veldig sliten  for tiden. 

Eller er det slik at du har funnet deg i dette helt siden barna gikk i barnehagen sammen? 

Anonymkode: b9a34...96a

Ts her. 
Det har vært sånn hele tiden. 

Skrevet

Høres vel egentlig ut som at heller ikke hun har så lyst å henge med deg? Eller? Tar hun noensinne første initiativ til at dere og barna skal møtes?

Synes du bare skal slutte og invitere dem til deg jeg.

Anonymkode: 16cc5...aa3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har også prøvd å sende bare dattera mi på besøk sånn at hun kan være med venninna si, uten at jeg må være der. Men hun orker ikke å ha to barn der å passe på. Noe som kan være forståelig. 

ts

At venninnen din ikke orker å ha to NI ÅR GAMLE JENTER alene er veldig spesielt. 

Anonymkode: 5aedd...8c5

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hun kan komme på besøk til meg og jeg lager middag også sier hun at hun ikke vil ha den maten, la oss si fisk, fordi hun spiste fisk i går. Også går hun å kjøper seg noe ferdig mat. 

😳 Hun høres jo ikke helt god ut! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Synes du det høres ut som om denne venninnen steller i timesvis før besøk?🙄

Jeg ville kjørt samme taktikk i retur. Du blir nok kvitt henne om ikke altfor lenge.

Anonymkode: 8fb07...5e8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...