Gå til innhold

Dere som ammer: hvordan slå seg til ro med situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan slår seg til ro med at jeg får ekstremt lite frihet? Babyen er 4 mnd og nekter flaske. Jeg må ta leggingen hver kveld. Pappaen kan jo ikke noe for det, men jeg blir misunnelig på at han kan dra på gutteturer og være i bursdagsfester. Hvorfor skal bare jeg være fastlåst, men ikke han? Likestilling my ass…

Anonymkode: 2dcb8...325

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan slår seg til ro med at jeg får ekstremt lite frihet? Babyen er 4 mnd og nekter flaske. Jeg må ta leggingen hver kveld. Pappaen kan jo ikke noe for det, men jeg blir misunnelig på at han kan dra på gutteturer og være i bursdagsfester. Hvorfor skal bare jeg være fastlåst, men ikke han? Likestilling my ass…

Det blir lettere etterhvert som baby blir større, kanskje du kan øve på flaske jevnlig så du en dag kan pumpe og så far kan ta over en kveld 😊 Ikke at det hjelper så mye akkurat nå men 😅

Anonymkode: c694e...1d1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan han ikke være hjemme med deg da? 
Selvom du ammer osv, så betyr jo ikke det at han er fri som fuglen?

Jeg ammet i 11 måneder, nektet å ta flaske! Det var tungt, men det blir bedre!

Anonymkode: fdc78...09d

• Liker 21
Skrevet

4mnd, da er det bare 1-2mnd til dere kan begynne så smått med smaksprøver! 🤗 Kanskje det hjelper? 

Anonymkode: 74832...33a

• Liker 3
Skrevet

Følte det litt på samme måte med første babyen. Nå har jeg fått nr 2 og føler meg helt avslappet og komfortabel med livssituasjonen min. Det er en periode, du kommer sikkert til å savne (deler av) det når babyen blir større. Egentid tar man igjen senere, livet er fortsatt langt:-)

Anonymkode: 1706a...d4c

• Liker 4
Skrevet

For en mann du har. Fester og reiser på turer, hadde jeg aldri godtatt. 

Anonymkode: e1ed3...140

• Liker 9
Skrevet

Hadde ikke slått meg til ro med det om mannen hele tiden var ute på vift.

Amming er dog en gave, som du bør sette pris på. Barnet trenger forøvrig ikke ammes i søvn? Amme i stua og så legger pappa.

Anonymkode: d24a9...26f

• Liker 5
Skrevet

Er du/dere veldig unge? Er barnefar ofte ute? At det er forskjell på frihet grunnen amming er ganske selvsagt, det er biologi. Så lenge mannen ikke er borte typ hver helg og barnet ikke er ekstremt krevende, er det nok bare å innfinne seg med at det er slik akkurat. Forhåpentligvis blir det bedre om en stund, dere får øve på flaske i mellomtiden 😊 

Anonymkode: ac352...378

• Liker 1
Skrevet

I feel you!! Her er Mr flaskenekter 7 måneder og jeg er fremdeles låst hjemme hver kveld! Gleder meg til amminga er ferdig så jeg får friheten tilbake😍 Hold ut, det går over!

Anonymkode: 4207a...d12

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I feel you!! Her er Mr flaskenekter 7 måneder og jeg er fremdeles låst hjemme hver kveld! Gleder meg til amminga er ferdig så jeg får friheten tilbake😍 Hold ut, det går over!

Samme her! 🙋🏼‍♀️«Godt» det er flere av oss..

Anonymkode: 22001...a5d

• Liker 2
Skrevet

Det eneste jeg kan si er at du kommer til å se tilbake på denne tiden som en veldig kort periode av livet. Husker godt følelsene du beskriver, spesielt ved første barn. Etter en tid klarte jeg å bare innfinne meg og tenke at det går over en dag. Jeg fant gode løsninger og prøvde å «nye» den «egentiden» jeg fikk når jeg måtte amme i søvn om kveldene feks (noen ganger måtte jeg ligge i timevis tett inntil med baby av og på puppen). Da hørte jeg på podcaster, lydbøker, hadde gjerne noe snacks med meg inn i senga osv. Da ble det noen ganger litt fint også (selv om det også var skikkelig dritt innimellom). Sa til meg selv at jeg måtte sette pris på at baby var så 100 prosent avheng av meg og bare meg. For det kommer en tid hvor barnet ikke lenger vil være så mye sammen, hvor mamma og pappa er teite og tenårene hvor man såvidt får gi ungen en klem. Alle faser har sine strevsomme og fine sider.

Anonymkode: a14a7...4ff

• Liker 6
Skrevet

This too shall pass..

Anonymkode: 371a6...bfb

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn er det jo bare. Du visste vel før du ble gravid at mannen ikke kan amme?

Anonymkode: 32a80...35a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Samme her! 🙋🏼‍♀️«Godt» det er flere av oss..

Anonymkode: 22001...a5d

Så enig😄 Hjelper litt å vite at man ikke er alene😊😊

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg liker heller ikke å amme, det er bare et nødvendig onde. Heldigvis har det ikke vært noe stort problem å gi flaske eller melk fra kopp med mine to, det har liksom ikke vært noe alternativ at ikke pappaen bidrar for oss. Veldig mye sympati for de som ikke får i baby flaske overhodet, det høres uutholdelig ut. Selv om det skjer kanskje tre ganger i måneden at pappaen må gi flaske så er det en trygghet å vite at muligheten er der. 

Jeg drar ofte ut av huset på kvelden for å trene hest og da er pappa alene med baby og storesøsken noen timer etter leggetid. Ammer før jeg drar og baby sover ofte bare mens jeg er borte. Da vi bare hadde ett barn var det lettere og jeg kunne være borte i mange timer.

Snart kan baby spise fast føde og plutselig er du ikke like bundet til heimen lenger! Da får pappaen kose seg med å i poden kveldsgrøten mens du er ute på jentekveld! :)

Anonymkode: 0de89...419

Skrevet

Jeg sliter og med den urettferdigheten, derfor krever jeg en god del av mannen. Det er vårt barn som vi har skapt sammen. Dessverre måtte jeg gå gjennom svangerskapet og jeg måtte amme fordi jeg er kvinne.. men han skal søren meg være der og hjelpe til å gjøre det mindre kjipt. Når jeg satt inne misserabel og var gravid fikk ikke han feste, dra på turer og henge med kompiser hele tiden.. vi var sammen om det barnet i magen og jeg krevde at han skulle holde meg med selskap for å lette på byrden. Det samme gjør du med ammingen hvis det er tøft. Vær hjemme sammen og hold hverandre med selskap. 

Ellers så er det ikke for alltid og kanskje du savner det med tiden? 

Anonymkode: e5756...25a

• Liker 8
Skrevet

Takk for svar alle sammen 😊 Godt å føle at man ikke er alene! Har øvd en del på flaske, og forsøkt ulike typer. Også det at far gir. Men så langt ingen hell, men vi skal fortsette å prøve…I håp om at det går en dag! Jeg har ingen behov nå for å dra på fest eller timesvis alenetid. Jeg ønsker bare å ikke føle meg fastlåst, og at jeg kan ta meg en tur med hunden eller en middag med venninner og ha senket skuldre fordi jeg vet at babyen får i seg mat. Mitt forrige barn tok flaske, og det var en befrielse å ha den muligheten.

Han er hjemme hver dag, og er sosial kanskje bare én gang i mnd - så derfor bør jeg jo unne han de få gangene han gjør det. Men jeg blir fortsatt bitter for at jeg ikke har den samme muligheten…

Mesteparten av tiden føler jeg ikke på dette, og jeg bare nyter å ta meg av babyen vår. Det å være den viktigste i livet dens, akkurat nå❤️ Men så kan fengselsfølelsen plutselig bare ta helt overhånd (slik som i dag), og jeg tenker at det er urettferdig at mannen ikke får kjenne på det samme.

-Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for svar alle sammen 😊 Godt å føle at man ikke er alene! Har øvd en del på flaske, og forsøkt ulike typer. Også det at far gir. Men så langt ingen hell, men vi skal fortsette å prøve…I håp om at det går en dag! Jeg har ingen behov nå for å dra på fest eller timesvis alenetid. Jeg ønsker bare å ikke føle meg fastlåst, og at jeg kan ta meg en tur med hunden eller en middag med venninner og ha senket skuldre fordi jeg vet at babyen får i seg mat. Mitt forrige barn tok flaske, og det var en befrielse å ha den muligheten.

Han er hjemme hver dag, og er sosial kanskje bare én gang i mnd - så derfor bør jeg jo unne han de få gangene han gjør det. Men jeg blir fortsatt bitter for at jeg ikke har den samme muligheten…

Mesteparten av tiden føler jeg ikke på dette, og jeg bare nyter å ta meg av babyen vår. Det å være den viktigste i livet dens, akkurat nå❤️ Men så kan fengselsfølelsen plutselig bare ta helt overhånd (slik som i dag), og jeg tenker at det er urettferdig at mannen ikke får kjenne på det samme.

-Ts

Jeg bør vel skrive mitt eldste barn😂 

• Liker 3
Skrevet

Ja det er skikkelig urettferdig at kvinner må ta disse drittjobbene som det er å gå gravid og amme. Får helt makk når kvinner sier at det er så koselig å gravid/amme, det er jo absolutt ikke det. For meg er det verst midt på natta sånn som nå, jeg vil bare sove, men jeg må amme... Jeg har ikke noe dårlig samvittighet for å overlate nattevåk for barna til far når de blir eldre! 

Anonymkode: 0de89...419

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sånn er det jo bare. Du visste vel før du ble gravid at mannen ikke kan amme?

Anonymkode: 32a80...35a

Hva ønsker du å bidra med her?

TS kunne ikke forutse hvordan hun kom til å reagere på dette og ei heller at babyen ikke tok flaske!

Anonymkode: d24a9...26f

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...