Gå til innhold

4 åring ekstremt rotete rom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Ok, dattera mi på 4 år har ekstremt mange ting. Det er vanskelig å holde det noenlunde ryddig, så vi må nok ta "hobbyting" å legge et annet sted. 

Men.. Jeg er så lei av å rydde rommet hennes. Hun klarer ikke selv å holde det ryddig, så jeg hjelper henne. 

Blir dumt å kvitte oss med masse når hun tydeligvis ikke ønsker det selv. 

(hun får mange gaver, så det er ikke bare oss som bidrar til at det er mye ting). 

Har noen noe tips for å holde det noenlunde ryddig? 

(vi har god oppbevaringsløsning på rommet, men det hjelper ikke når det bare blir tømt). 

Er det egentlig innafor å fjerne ting jeg vet hun ikke kommer til å huske mens hun ikke er hjemme? 

Hun leker ikke med kosedyra, men det er de som tar mest plass, så vurderer å legge dem i en bag i boden. 

Anonymkode: f7de2...6e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øh. Hun er bare fire. Selvfølgelig er det innafor å rotete på lekene og fjerne ting.

Anonymkode: 9683e...d0d

• Liker 1
Skrevet

Ho må slutte å få så mye gaver, hehe 😅. Har unger sjøl, og de har mye leker. Men gurimalla så mye leker venner har. 

Anonymkode: cbfe9...356

Skrevet

Jeg sier ganske enkelt at hun må rydde før hun går fra eller begynner på en ny lek. 

Anonymkode: aca68...8c3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har funnet et system som fungere ganske bra. Var så lei av rotete rom og jeg følte jeg vasset rundt i leker i hele huset. 
Nå er det bare noen få basis leker på rommet til barnet mitt.
Alle de andre lekene har jeg selt opp i kategorier, og satt i egne bokser i to bokhyller i kjelleren. Vi har sikkert rundt 30 bokser nå.
Barnet får velge en boks om gangen å ha på rommet sitt å leke. Det gjør at rommet er lett å holde ryddig, og barnet blir ikke lei av lekene sine.

Anonymkode: e7187...e40

• Liker 4
Skrevet

Noen ganger må man rett og slett ta styringen som voksen, og ikke la en fireåring bestemme. 

Løsningen høres åpenbar ut: rommet må ha færre ting.

Roter på lekene, sett en del på loft eller til lagring andre steder, ev. selg.

Anonymkode: 7b386...ccf

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir dumt å kvitte oss med masse når hun tydeligvis ikke ønsker det selv. 

Da lagrer dere det, og så rullerer dere når hun er lei av de lekene hun har. Pakk ned lekene hun er lei av og finn frem lekene dere pakket vekk sist 👍

Herlighet unger nå i dag har så sykt mye stæsj at det er helt vilt.

Anonymkode: 9f26f...c40

• Liker 1
Skrevet

Hadde tatt halvparten bort, da er det skikkelig stas å finne det frem senere! Gjerne sammen med barnet!

Er lekekassene merket med bilder av leker som skal oppi? Det gjør det lettere for henne å rydde:)

Anonymkode: d93bb...0a4

Skrevet

Tusen takk for gode tips alle sammen! Da tenker jeg å sortere bort en del til boden og så slipper vi å kaste. 

Men ser enkelte svar her.. Det er jo ikke dermed sagt at jeg lar en 4 åring bestemme. Hun er jo ikke ferdig oppdratt, og det er en del av oppdragelsen å lære dem å rydde opp en ting før man begynner på noe nytt. Noen er tregere enn andre. Hun er en sånn person og her er en regel. Funker det for absolutt alle andre å lage en regel og den funker fra dag én uten påminnelser ? 

Anonymkode: f7de2...6e6

• Liker 1
Skrevet

Et annet tips kan også være å ønske barnet leker som "hører til" det de har fra før (f.eks lego, togbane, barbie osv). Og kosedyr kan settes opp på hyller e.l., så ser det både ryddig og hyggelig ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...