Gå til innhold

Hvor viktig er god økonomi for å være lykkelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor viktig synes du god økonomi er for din egen lykke?

Selv brydde jeg meg ikke da jeg var yngre, og tenkte det ikke var så viktig. Nå som jeg er godt voksen ser jeg at det tross alt betyr ganske mye. Med god økonomi kan man bo der man vil, og man trenger ikke bekymre seg for ting. Og man kan hjelpe sine barn når det vokser til, og man kan se frem til en pensjonisttilværelse med god levestandard.

Anonymkode: 61e37...342

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alt. Angsten når pengene ikke strekker til er ikke mulig å bære på. Ubetalte regninger og frykt for å sjekke postkassa og det å være på leiemarkedet uten muligheter til å vite om man har en stabil plass å bo de neste 10 årene..

Og tar man det et enda lengre hakk, at man ikke bare har råd til å betale utgifter men også til å leve litt og spare, det er virkelig fantastisk. Vi tenker lite på penger i hverdagen når det kommer til å vurdere hva vi har råd til og ikke, bortsett fra når det kommer til større kjøp. Bruker derimot veldig mye tid på å hele tiden gå igjennom økonomien, planlegge investeringer, sparing osv. Økonomi er gøy så lenge pengene er der.

Anonymkode: d6587...716

• Liker 10
Skrevet

Penger og rikdom gjør deg ikke lykkelig i seg selv. Det gir trygghet, men det er ikke det samme som lykke. Har vert både lykkelig og ulykkelig uavhengig av hvor mye penger jeg har på kontoen. 

For meg er lykke mer knyttet mot det at livet føles meningsfullt. Kjærlighet for eksempel. Når kjæresten sier han elsker meg så gjør det meg uendelig mye mer lykkelig enn når lønna kommer på kontoen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor viktig synes du god økonomi er for din egen lykke?

...................

Anonymkode: 61e37...342

De som sier at penger ikke betyr noe, er enten snørrblakke, eller har penger til langt over pipa.

Penger gir ikke lykke, men de reduserer bekymringene og problemene betraktelig.

• Liker 8
Skrevet

Det kommer vel an på forventningene, som igjen gjerne er basert på erfaringer på godt og vondt.

Men jeg mener at for de fleste er medium inntekt viktig for lykken, dvs. man bør ha nok penger til det viktigste. Jeg tror ikke de aller, aller rikeste er mer lykkelige enn vanlige folk, samtidig som jeg kan tenke meg til at de som har aller minst, kanskje er mer bitre og ulykkelige. 

Men unntak finnes jo alltid.

Skrevet

For meg betyr det mye å ha en stabil og trygg nok økonomi. Jeg tjener ikke mye, men jeg tjener nok og har tilrettelagt livet mitt etter inntekten jeg har. Jeg har sparepenger, og jeg har nok til å leve det rolige og greie livet jeg vil. Jeg forlanger ikke tre utenlandsturer hvert år osv. Faktisk trives jeg best hjemme, av helsemessige årsaker.

Jeg har egen leilighet som jeg eier. Det føles godt, og det gir meg en enorm trygghet å vite at ingen huseier/husvert kan komme og låse seg inn når han vil og en dag buse ut at "du må flytte, jeg skal bruke leiligheten selv en stund" eller noe.

Tror nok jeg hadde følt meg noen hakk lykkeligere om jeg kunne kjøpt en større og FINERE leilighet (nyere) enn den jeg har, men alt i alt er jeg glad jeg har tak over hodet!

• Liker 3
Skrevet

Følelsen av lykke ligger for meg i de små tingene som gir meg en god følelse, latter, klem, opplevelser og noen av disse opplevelsene krever at man har penger, men jeg tror ikke penger gjør deg lykkelig i seg selv, men at det som gir deg en følelse av lykke kan kjøpes for penger er helt klart. For meg er det for eksempel MC - det gir meg lykkefølelse å kjøre motosykkel og den jeg har er ikke av de dyreste men heller ikke billig, så kommer kjøreutstyr og ting man trenger - kjekt å kunne kjøpe det man trenger uten å måtte veie det opp mot andre ting som er viktigere og her kommer den kjøpte lykken inn for egen del.. Så joda, penger hjelper - men det gjør deg ikke lykkelig å ha penger.. 

Skrevet

Det betyr svært mye og spesielt om du har familie og barn. Livet forringes av livskvalitet og trivsel på mange plan om økonomien er dårlig.

Alt i dag dreier seg om penger og økonomi. Se bare på helsetilbud, en får ikke lenger den samme oppfølging og henvisning i i offentlig helsvesen og mange må gå privat, det koster flesk. Det koster til og med å gå på offentlig toalett. Så penger og økonomi er svært viktig. 

Anonymkode: 97928...098

• Liker 1
Skrevet

God økonomi gir trygghet, og trygghet gjør deg lykkeligere. 😊

• Liker 3
Skrevet
ABMK skrev (1 time siden):

Penger og rikdom gjør deg ikke lykkelig i seg selv. Det gir trygghet, men det er ikke det samme som lykke. Har vert både lykkelig og ulykkelig uavhengig av hvor mye penger jeg har på kontoen. 

For meg er lykke mer knyttet mot det at livet føles meningsfullt. Kjærlighet for eksempel. Når kjæresten sier han elsker meg så gjør det meg uendelig mye mer lykkelig enn når lønna kommer på kontoen.

Du sier penger ikke gir lykke, men trygghet er et fundament for de fleste sin lykke. Man må kunne evne å være temmelig bekymringsløs for å være lykkelig uten å ha trygghet. Penger gir også forutsigbarhet og forutsigbarhet har også en verdi ihht lykke. Å vite at man ikke står på bar bakke om noe uforutsett skjer, eller å ikke vite om man har et sted å bo. Du sier kjærlighet betyr mer en  penger på konto, men ville du møtt kjæresten din om du ikke hadde noen penger og bodde i en mørk liten kjellerleilighet? 

Penger betyr ikke automatisk lykke, men siden trygghet, forutsigbarhet, frihet, velvære, gode helsetjenester og opplevelser kommer med penger så er det adskillig større potensiale og vekstmuligheter for lykke. 

Det er feks mindre sannsynlig å være deprimert i en luksusbungalow på Bahamas enn i en mørk kjellerleilighet med en diger regningsbunke på stuebordet. 

Anonymkode: c74eb...1ba

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du sier penger ikke gir lykke, men trygghet er et fundament for de fleste sin lykke. Man må kunne evne å være temmelig bekymringsløs for å være lykkelig uten å ha trygghet. Penger gir også forutsigbarhet og forutsigbarhet har også en verdi ihht lykke. Å vite at man ikke står på bar bakke om noe uforutsett skjer, eller å ikke vite om man har et sted å bo. Du sier kjærlighet betyr mer en  penger på konto, men ville du møtt kjæresten din om du ikke hadde noen penger og bodde i en mørk liten kjellerleilighet? 

Penger betyr ikke automatisk lykke, men siden trygghet, forutsigbarhet, frihet, velvære, gode helsetjenester og opplevelser kommer med penger så er det adskillig større potensiale og vekstmuligheter for lykke. 

Det er feks mindre sannsynlig å være deprimert i en luksusbungalow på Bahamas enn i en mørk kjellerleilighet med en diger regningsbunke på stuebordet. 

Anonymkode: c74eb...1ba

Jeg har opplevd å ikke ha en plass å bo, jeg har måttet ta kontakt med venner og familie for å høre om de hadde ett rom til meg fordi jeg ikke hadde råd til å bo i leiligheten jeg hadde lengre. Det var beintøft, jeg spiste nudler til middag hver dag i sikkert ett halvt år minst. Var ikke mer ulykkelig da enn hva jeg er nå.

Norge er ett av de beste landene å bo i og likevel er vi ulykkelige. Selv med nedbetalt huslån og penger på bok er vi ikke lykkelige, hva kommer det av tro du? 

Jeg konkluderer derfor med at det ikke kun er pengene i seg selv som er den avgjørende faktoren.

Skrevet
ABMK skrev (1 minutt siden):

Jeg har opplevd å ikke ha en plass å bo, jeg har måttet ta kontakt med venner og familie for å høre om de hadde ett rom til meg fordi jeg ikke hadde råd til å bo i leiligheten jeg hadde lengre. Det var beintøft, jeg spiste nudler til middag hver dag i sikkert ett halvt år minst. Var ikke mer ulykkelig da enn hva jeg er nå.

Norge er ett av de beste landene å bo i og likevel er vi ulykkelige. Selv med nedbetalt huslån og penger på bok er vi ikke lykkelige, hva kommer det av tro du? 

Jeg konkluderer derfor med at det ikke kun er pengene i seg selv som er den avgjørende faktoren.

Beklager, jeg tror ikke på deg.

Anonymkode: ad33d...bdb

Skrevet

Det finnes nok av ulykkelige mennesker med mye penger. Jeg tror at så lenge man har nok penger til bolig, mat, klær og reiser så er man lykkelig så lenge alt annet i livet er på stell. 
Har man dårlig helse, lever i et dårlig forhold, har barn som sliter så blir man ikke lykkeligere av å ha mye penger. Penger kan aldri erstatte god helse og en lykkelig familie. 

Anonymkode: 415a6...937

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Beklager, jeg tror ikke på deg.

Anonymkode: ad33d...bdb

Hvorfor ikke? 

Jeg kjøpte nudlene på europris, hvis ikke jeg husker feil så kostet de rundt 2kroner pr pakke, de med biff smakte best. Så hadde jeg gårsdagens brød med smør og billig bringebær syltetøy til de fleste andre måltidene. Kan også huske jeg pleide å gå tur sent på kveldene for å kikke inn i butikkvinduene på alt jeg hadde lyst på for jeg syntes det var så mye enklere når jeg ikke kunne gå inn i selve butikken. 

Jeg hadde jo familie som jeg reiste på besøk til innimellom og fikk middag der om det passet seg slik, så kanskje litt overdrevet å si hver dag, når stort sett hver dag er mer riktig. 

Skrevet

Jeg har med årene fått god råd, jeg vet ikke om jeg vil si det gjør meg så mye lykkeligere, men det sparer meg i det minste for en del bekymringer

Skrevet

Jeg blir ikke lykkeligere av penger og materielle ting så lenge jeg lever med så store smerter som jeg gjør. Samtidig ser jeg også at det kunne lettet hverdagen min, hvis jeg kunne kjøpt meg mer hjelp. Og sluppet min lille deltidsjobb som betaler 1/3 av medisin utg mine.

Jeg forblir ulykkelig som syk. Og hvis jeg blir bedre, da blir jeg mer lykkelig❤️🙏

I dag knasker jeg smertestillende som drops bare for å komme meg gjennom dagene. Sover lite og er ja sikkert ikke overaskende utmattet!🥺

Anonymkode: 597d5...7a0

Skrevet

Jeg blir ganske lei av å forsvare at penger ikke betyr lykke for meg. Helse, venner og generell trivsel er det som teller. Etter å ha hatt mange tøffe tak i livet, så har forsterkes denne følelsen og meningen for meg personlig. For ingen av de faktorene der kan kjøpes for penger. 

Jeg har hatt en periode da jeg snudde på hver krone og spiste pasta for å kunne gi ungene nok og bra mat, men det var den lykkeligste perioden i mitt liv. 

Anonymkode: cc197...347

Skrevet

Jeg tror at penger kan hjelpe på lykken, men tror ikke at det gjør deg lykkelig. Mange som har mer penger en de behøver og fattige som er lykkelige og takknemlige for det dem har. 

Jeg er idag ufør, men meg og mannen har klart kjøpe en liten leilighet (selv om begge skulle ønske vi kunne kjøpe hus)og en billig bil. Vi har mat på bordet, men ikke så mye til overs etter alt er betalt. Vi har hverandre, og har fine hverdager sammen. 

Jeg var før jeg møtte mannen min i forhold med en ganske rik mann. Han hadde flott hus, kunne reise på dyre ferier og jeg kunne kjøpe omtrent det jeg ønsket. Det var svære selskaper med fancy middager (stort sett masse små retter med sære ting). Jeg passet vel egentlig aldri inn, og ble etterhvert ganske deprimert. Mannen visste seg au heller ikke være så veldig snill, selv om ingen utenfor ville trodd det. 

Anonymkode: 1affe...adb

Skrevet

Dette er et tema som er ganske godt dokumentert

https://www.vice.com/en/article/g5bm4b/money-actually-can-buy-happiness-study-says

Når du har så mye penger at du ikke trenger å bekymre deg for å betale regninger eller bekymre deg for at kjøleskapet ryker. Og har råd til litt luksus på toppen så har du kommet til et punkt der mer penger ikke garanterer mer lykke.

Jeg merket en skikkelig overgang etter ca 10 år med å grue meg til månedskifte for da var forfall på husleia. Men plutselig så var ikke det et tema lenger og min mentale helse er bedre nå som alle regninger blir trukket fra regningskontoen og jeg går i netto pluss hver måned. Jeg er veldig lykkelig nå fordi jeg har minimalt med bekymringer i hverdagen

Anonymkode: 9fd16...403

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...