kula Skrevet 29. september 2005 #1 Del Skrevet 29. september 2005 Jeg skal begynne å jobbe i en matbutikk, og har piercing i nesa (LITEN diamant til info, ikke noen ring). Lurer da på om de har rett til å KREVE at jeg tar den ut? Jeg har så utrolig lett for å få infeksjoner når jeg har den ute for lenge (merker det er vondt å sette den inn etter et par timer), og jeg har jo ikke lyst til å miste piercingen da jeg føler at den er en del av meg Noen som vet om de har rett til dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #2 Del Skrevet 30. september 2005 Gratulerer med ny jobb!! Har prøvd å finne noe om dette i lov, men har ikke kommet over noe. Jeg ville allikevel tro at de kan kreve dette hvis det er nevnt noe om det i arbeidskontrakten eller hvis det vil være "uhygienisk" i forhold til arbeidsoppgavene du har. Tror det er ganske strenge regler for f.eks. arbeid i fiske/kjøttdisk. På min jobb (salg av matvarer til matvareforretninger)kan ingen menn komme ubarbert på arbeid med mindre de har ordentlig skjegg da. Da blir de sendt rett hjem. Og det er ikke lov med piercing heller. Alle har rettet seg etter dette. Men om dette dekkes av noen lov vet jeg ikke. Vet ikke helt om det gjøres pga. hygiene eller representabilitet rett og slett. Selv om unge mennesker ikke har problemer med dette, så møter du jo alle aldersgrupper i butikken, og både konservative og liberale mennesker. Mine tanker omkring dette, men fakta om det har jeg ikke. Emma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 30. september 2005 #3 Del Skrevet 30. september 2005 i personalhåndboka mi står det at synlige pircinger skal taes ut. men en liten enn i nesa tviler jeg vel på at noen ahdde reagart på.. en av ekstrahjelpene på jobben in har pircin i øyenbrynet.,. og han får lov til å ha den i på jobb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fauna Skrevet 30. september 2005 #4 Del Skrevet 30. september 2005 Jeg fikk meg piercing i leppa, og sjefen sa at det var greit (etter at jeg hadde tatt den). Jobbet på en restaurant/cafè og serverte/laget mat til kundene. Ingen som reagerte på det. Tror nok ikke en liten piercing kan lage de store problemene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 30. september 2005 #5 Del Skrevet 30. september 2005 Ei venninne av meg måtte ta ut piercingen da hun jobba i matbutikk (Coop). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. september 2005 #6 Del Skrevet 30. september 2005 (endret) Vet ikke om det finnes lovhjemmel for atarbeidgiver kan kreve synlige piercingerfjernet. Men jeg har pålegg om at jeg hverken må ha synlige tattoveringer eller piercinger i jobbsammenheng.Jeg retter med etter det og synes egentlig ikke det er noe stort problem. Endret 30. september 2005 av lenej Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingrid78 Skrevet 30. september 2005 #7 Del Skrevet 30. september 2005 Jeg tror det kommer litt an på hvor den er, hvor stor den er, om det er noe hygiensk urenslighet med den osv. Og hvilken avdeling du skal jobbe i. Også kommer det mye an på sjefen din. Jeg tror nok han hadde gitt deg beskjed om det under intervjuet ellre da du fikk jobben hvis du måtte ta den ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Ballerina Skrevet 30. september 2005 #8 Del Skrevet 30. september 2005 Hadde det vært helsevesenet hadde jeg reagert (noe av det verste jeg ser), og feks jobbe i ferskvaredisk, men hvis du skal sitte i kassa, og det er en diskret piercing så ser jeg ikke problemet. Men internregler er internregler da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kula Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter #9 Del Skrevet 1. oktober 2005 Tusen takk for svar Jeg skal jobbe med kaker, forresten. gleder meg kjempe mye til å begynne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #10 Del Skrevet 1. oktober 2005 Tusen takk for svar Jeg skal jobbe med kaker, forresten. gleder meg kjempe mye til å begynne! ← Innen matlaging er det et KRAV at du ikke skal bruke smykker- det gjelder også i ansiktet Ikke for at den kommer i direkte kontakt med kakene, men sånn er reglene. Der jeg jobbet var det ei som mistet piersingen underveis i matlagingen (uten at hun oppdaget det) og den ble servert til en kunde innpakket i maten. IKKe ta den sjansen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. oktober 2005 #11 Del Skrevet 1. oktober 2005 Ja, de kan faktisk kreve at du fjerner piercingen! Hygienereglene er ganske strenge på slike ting. Har jobbet i catering selv og alle måtte fjerne piercinger, neseringer, ørepynt etc. Ingen smykker var lov bortset fra giftering, faktisk. Men du kan prøve å dekke piercingen med en hudfarget plaster, det vil ihvertfall hindre at den faller i maten:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirito Skrevet 2. oktober 2005 #12 Del Skrevet 2. oktober 2005 Ja, de kan faktisk kreve at du fjerner piercingen! Hygienereglene er ganske strenge på slike ting. Har jobbet i catering selv og alle måtte fjerne piercinger, neseringer, ørepynt etc. Ingen smykker var lov bortset fra giftering, faktisk. Men du kan prøve å dekke piercingen med en hudfarget plaster, det vil ihvertfall hindre at den faller i maten:) ← Plaster i maten er ikke delikat det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adonia Skrevet 2. oktober 2005 #13 Del Skrevet 2. oktober 2005 jeg jobber i fersvaredisken, flere der som har dob i nesa, og ingen har måttet fjerne den. også en i bakeriet som har har en i nesa, som er på midten hvis dere skjønner, sånn "ku-ring". og hun har heller ikke fått høre noe. tydelig litt forskjellig praksis på dette.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 2. oktober 2005 #14 Del Skrevet 2. oktober 2005 Butikken kan absolutt kreve at du tar ut piercingen i forhold til hygiene. Men ellers kan vel bedrifter også ha krav om slike ting i forhold til hvordan de ansatte representerer butikken. Jeg ville ha spurt første dag på jobb, da får du svar på det du lurer på Og lykke til i ny jobb! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. oktober 2005 #15 Del Skrevet 3. oktober 2005 Bare en tanke her litt på siden av tråden....... Hvorfor er det slik uvilje mot å ta av seg gifteringen? Er den mere hygienisk enn andre ringer? Blir det mindre oppvekst av mikrober under den fordi den symbolisere kjærligheten og ekteskapet? Jeg har faktisk opplevd helsepersonell som glad og fornøyd vasker hendene, med gifteringen på, for deretter å stelle pasienten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Ballerina Skrevet 3. oktober 2005 #16 Del Skrevet 3. oktober 2005 lenej: Usj, opplever det hver eneste dag på jobb, og de mest vanlige svarene jeg får når jeg spør hvorfor er; "Føler meg ikke gift uten ringen.." eller "Den er jo så glatt..samles ikke skit under den.." Hoho, mange rare folk i helsevesenet.. Har selv sett i mikroskop der en giftering fra ei dame som jobber på et sykehus ble lagt under. Der var det liv skal jeg jeg si Nei æsj, skjønner ikke at folk kan bruke ringene, klokkene etc til hverdags også.. Tenk på hva som ligger å murmler inni kroker og kriker.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marissa Skrevet 3. oktober 2005 #17 Del Skrevet 3. oktober 2005 Hos oss er det ikke tillatt å gå med piercinger i ansiktet, og kun små øredobber er lovlig (dvs ikke noe som henger nedenfor øreflippen). Det er heller ikke tillatt med ringer (dette blir overholdt), smykker, masse sminke eller sterk parfyme (ut i fra et medmenneskelig synspunkt, noen klarer ikke å begrense seg). Er pga hygiene reglene er slik. Jeg syns det er helt greit, du blir vant til det etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå