Gå til innhold

Ønsker du at Norge skal være med i EU/EØS?

Ønsker du at Norge skal være med i EU/EØS?  

62 stemmer

1. 1. Ønsker du at Norge skal være med i EU/EØS?

• Jeg ønsker EU-medlemskap
      15
    • Jeg ønsker EØS-medlemskap
      17
    • Jeg ønsker ingen av delene
      30

Anbefalte innlegg

Gjest Nimbus2000
Skrevet

Jeg skulle ønske vi slapp både arbeidsinnvandringen og alle reglene fra EU. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nimbus2000 skrev (6 minutter siden):

Enig. En viss arbeidsinnvandring ville vi fortsatt trengt, men å kunne styre antallet selv, og slippe alle direktivene som ikke er tilpasset norske forhold ville vært bedre enn husmannsavtalen vi har nå.

• Liker 6
Skrevet

Min erfaring er at forkjempere for innmelding i EU eller avslutting av EØS-samarbeidet er lite nyanserte og farer med hinsides utopisk ønsketenking.

Husk at det er flere parter involvert. Hvorfor skal EU reforhandle en avtale som er mer lukrativ for Norge enn dagens løsning? Hva tjener EU på det? 

Jeg setter selvråderett høyt og ønsker mindre EUkrati, men da kommer realpolitikk og økonomiske interesser inn. EU er akkurat nå viktigere for norsk handel enn motsatt.

Det blir spennende å følge med på Storbritannia når resultatet av Brexit er klart.

• Liker 1
Skrevet
Imariuz skrev (22 timer siden):

En viss arbeidsinnvandring ville vi fortsatt trengt

Til hva da? Vi har 800 000 nordmenn i arbeidsfør alder utenfor arbeidslivet. 10% av den voksne befolkningen går på trygd. 150 000 voksne er arbeidsledige. 1 000 000 jobber i offentlig sektor, hvorav en stor andel ikke bidrar med noe som helst.

Enda flere folk er det aller siste vi trenger. Vi nyttiggjør oss jo ikke en gang av de som allerede bor her.

Nei til EU og EØS. 

• Liker 6
Skrevet

Eu er et arnested for sosial dumping. Hvem kan konkurrere med utenlandske sjåfører som bor 3 mnd i lastebilen og lager mat på primus. Hvordan være tilstede for kone og barn i en sånn konkurransesituasjon?

• Liker 7
Skrevet

Vi bør bli med i EU. Men det kommer ikke til å skje på en stund. Ikke akkurat stemning for det i Norge nå.

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
Kågebruker skrev (5 minutter siden):

Ikke akkurat stemning for det i Norge nå.

Dessverre.

Skrevet
Nimbus2000 skrev (22 timer siden):

Både oljeprisen og norsk økonomi kommer til å kollapse før 2030.. og overbetalte nordmenn skal kjempe på verdensmarkedet med like vilkår som resten..uten å ha stabiliteten til Euroen i bånn..😂😂😂...blir en brutal oppvåkning for EU-motstandere dette..!..Vi produserer jo ikke en dritt jo.!..er gode til å forbruke da...

Gjest Alterego666
Skrevet
Kågebruker skrev (5 minutter siden):

Ikke akkurat stemning for det i Norge nå.

For å nyansere:

Det er rekordhøy oppslutning om både EU og EØS i befolkningen, men siden dette aldri er valgkampsaker, stemmer folk på Nei-partier på begge sider av den politiske skalaen.

EU/EØS er et område hvor Stortinget ikke speiler synspunktene i befolkningen. 
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/qAjzym/maaling-rekordhoey-stoette-til-eoes-avtalen

Skrevet
Alterego666 skrev (Akkurat nå):

For å nyansere:

Det er rekordhøy oppslutning om både EU og EØS i befolkningen, men siden dette aldri er valgkampsaker, stemmer folk på Nei-partier på begge sider av den politiske skalaen.

EU/EØS er et område hvor Stortinget ikke speiler synspunktene i befolkningen. 
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/qAjzym/maaling-rekordhoey-stoette-til-eoes-avtalen

Det har vi jo sett gjennom EF og EU avstemningene 

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
Apis skrev (Akkurat nå):

Det har vi jo sett gjennom EF og EU avstemningene 

Det er ingen under 45 år som har fått lov til å stemme for eller mot EU.

Skrevet
A-hunter skrev (25 minutter siden):

Til hva da? Vi har 800 000 nordmenn i arbeidsfør alder utenfor arbeidslivet. 10% av den voksne befolkningen går på trygd. 150 000 voksne er arbeidsledige. 1 000 000 jobber i offentlig sektor, hvorav en stor andel ikke bidrar med noe som helst.

Enda flere folk er det aller siste vi trenger. Vi nyttiggjør oss jo ikke en gang av de som allerede bor her.

Nei til EU og EØS. 

Det er noe å hente på å stramme inn på sykeordningene og effektivisere offentlig sektor, men til syvende og sist er arbeidsinnvandring noe vi alltid har og vil trenge, også i fremtiden når hundretusenvis av nye hender vil trengs innen helse og omsorg. Noe vi ikke vil ha nok folk til å klare selv.

Gjest Synnøve94
Skrevet

Jeg er usikker.

Formålet til EU er å få til sømløs handel over landegrensene. For å få til dette er det essensielt at alle landene i EU opererer med det samme regelverket, at det blir tolket likt og praktisert likt. Det er umulig å få til poenget med EU, dersom man har ulikt regelverk som krever kontroll av grensene osv. Det gjør at å gi fra seg noe lovgivningsmyndighet er nødvendig, og det er jeg ikke fornøyd med. 

Men, Norge er allerede et lite land. Vi må ta imot alle konkurranse fordeler vi kan for å hevde oss internasjonalt. Tilgang på arbeidskraft fra hele Europa, mulighet for nordmenn til å jobbe og skaffe seg erfaring fra hele EU uten store byråkratiske hindringer, enkel import og eksport.... Vi har egentlig ikke råd til å lå være, tenker jeg.

Er litt usikker, men jeg tror EØS-avtalen gjør at vi beholder kontroll over fiske i norsk hav for eksempel. Der måtte vi nok ha gjort noen kompromiss ved et evt EU-medlemskap.

Så jeg tenker at EØS-avtalen burde beholdes slik den er. Fullt EU-medlemsskap er jeg i mot.

Skrevet
Alterego666 skrev (36 minutter siden):

Resultatet av Brexit er overtydelig. Det er en nasjonal og regional katastrofe:

https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/2021/09/28/brexit-i-baklas/

Det var jo i stor grad den eldre garde som stemte for Brexit for å få bukt med innvandring med sine tilhørende utfordringer. Nå har fremmedarbeiderne dratt, og de har sånn sett lyktes. Litt forbigående drivstofftrøbbel er jo en vits i forhold. For disse er nok Brexit fortsatt en 100 % gladsak.

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet
Nevian skrev (3 timer siden):

Det var jo i stor grad den eldre garde som stemte for Brexit for å få bukt med innvandring med sine tilhørende utfordringer. Nå har fremmedarbeiderne dratt, og de har sånn sett lyktes. Litt forbigående drivstofftrøbbel er jo en vits i forhold. For disse er nok Brexit fortsatt en 100 % gladsak.

Får håpe de gamle ikke blir syke, for innvandrerne har forlatt kritiske stillinger i helsesektoren:

https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/brexit-immigration-care-homes-nhs-b1793416.html?amp

Gjest Alterego666
Skrevet
Nevian skrev (3 timer siden):

Får håpe de gamle ikke blir sultne, for avlingene råtner på jordene etter at innvandrerne i landbruket har reist hjem:

https://www.euronews.com/amp/2021/07/14/devastating-crops-left-to-rot-in-england-as-brexit-begins-to-bite

Gjest Alterego666
Skrevet
Synnøve94 skrev (20 timer siden):

Er litt usikker, men jeg tror EØS-avtalen gjør at vi beholder kontroll over fiske i norsk hav for eksempel. Der måtte vi nok ha gjort noen kompromiss ved et evt EU-medlemskap.

Fisk er regulert av EØS-avtalen, men landbruk er unntatt, så ved et medlemskap er nok landbruket et objekt for større endringer.

Når det er sagt, så er landbrukssubsidiene i EU astronomiske, så det behøver ikke være dårlige nyheter.

Skrevet
ABM skrev (På 30.9.2021 den 18.46):

Både oljeprisen og norsk økonomi kommer til å kollapse før 2030.. og overbetalte nordmenn skal kjempe på verdensmarkedet med like vilkår som resten.

Det er ekstremt lite sannsynlig at oljeprisen vil kollapse i den tidsrammen, og oljeprisfallet i 2014 ga oss to klare bedskjeder:  

1. vi lever ikke av oljeprisen direkte, vi lever av konsekvensene. Det betyr at selv om stoppet all utvinning idag, ville vi ha økende inntekter i 2030

og

2. så lenge kravet for å gå inn i EU nå,  er å gå over til Euro, KAN vi ikke gå inn i EU. 

Nettopp fordi svekkelsen av krona tok mesteparten av smerten ved problemet. Alle i Norge tok 20% lønnssvekkelse på kort tid, nesten uten å legge merke til det.

• Liker 1
Skrevet

Ønsker ikke EØS medlemskap. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...