Gå til innhold

Meld dere ut "erfaringer med Covid-19 vaksinering"

UtPå1Tur

Anbefalte innlegg

Optimo skrev (9 timer siden):

@goldlion Her er vi ganske uenige, men det blir en litt annen diskusjon. I løpet av koronatiden har jeg "mistet" venner som jeg anså som fullt oppegående folk, de er nå langt nede i kaninhullene og poster linker til vissvass både her og der. Det er skummelt hvor fort gjort det tydeligvis er å ramle utpå, og det er virkelig ikke bare å presentere "fakta, tall og kilder" når man er blitt tilstrekkelig indoktrinert. 

Det er ikke så mange av dem her til lands enda, men gudene skal vite at det er mange lettpåvirkelige folk der ute. Å forsøke å få dem tilbake til virkeligheten hvis de først har "sett lyset" nytter ikke. 

“You cannot reason a person out of a position he did not reason himself into in the first place.”

De finner hverandre. Men la dem nå holde på i lukkede grupper så de får med seg færrest mulig andre.

Sånn du beskriver dine gamle "venner" så var nok det beste at de slapp deg.

Får en nytt bekjentskap må da første spørsmål være om de er vaksinert. 

For en verden vi lever i. Hadde de vært så lett påvirkelig så hadde de vært vaksinert for lenge siden.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sirisiri10 skrev (7 timer siden):

Jeg er helt enig at feilinformasjon ikke skal spres da det kan nå de feil personene og påvirke på feil måte

Fint. Facebookgrupper som nevnt i åpningsinnlegget her er en stor del av nettopp dette. Folk deler alt mulig rart, helt ukritisk. For mange er kjøreregelen tydeligvis at så lenge innholdet er negativt til vaksine så er det troverdig, og hvis noen påpeker feil i innlegget så er det kjøpt og betalt kritikk og kan ikke lyttes til. TS forteller at man blir utestengt fra gruppa hvis man våger å stille spørsmålstegn ved noe av vaksinemotstanden som deles der inne. 

Det er et problem. 

Jeg har fulgt vaksinefolk i årevis. Jeg vet ikke helt hvorfor, det er litt fascinerende å se på. Men hvertfall, det er mange av de samme folka som kritiserer det generelle vaksineprogrammet som er mest høylytte nå også. "Argumentene" er stort sett de samme. Legemiddelindustrien er ond, immunforsvaret er best, en lege på et eller annet universitet sier noe helt motsatt av alle de andre så da må jo det være den reelle sannheten, ta vitaminer, urtedrikker hjelper, viruset finnes ikke... Folk i gruppene blir ikke helt enige seg i mellom engang.

Det eneste som skjer er at folk som leser på slike sider får en underliggende følelse av at vaksinene er langt mer skadelige og risikable enn viruset. Det har vi overhodet ingen holdepunkter for å si. 

Jeg har mistet kontakten med noen folk fordi jeg ikke ukritisk godtok videoene de la ut fra Bitchute og andre slike plattformer, men så litt på dem, stilte spørsmål til innholdet og så kom med oppfølgingsspørsmål til svarene. For eksempel "den du siterer på videoen sier A og B, mens god forskning i blant annet denne rapporten sier C og tilbakeviser både A og B. Hvorfor mener du denne personen er troverdig?" De valgte å slette og blokkere. Ikke jeg. 

Jeg vet ikke om det sier mest om dem eller meg. 

Endret av Optimo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Optimo skrev (1 time siden):

Fint. Facebookgrupper som nevnt i åpningsinnlegget her er en stor del av nettopp dette. Folk deler alt mulig rart, helt ukritisk. For mange er kjøreregelen tydeligvis at så lenge innholdet er negativt til vaksine så er det troverdig, og hvis noen påpeker feil i innlegget så er det kjøpt og betalt kritikk og kan ikke lyttes til. TS forteller at man blir utestengt fra gruppa hvis man våger å stille spørsmålstegn ved noe av vaksinemotstanden som deles der inne. 

Det er et problem. 

Jeg har fulgt vaksinefolk i årevis. Jeg vet ikke helt hvorfor, det er litt fascinerende å se på. Men hvertfall, det er mange av de samme folka som kritiserer det generelle vaksineprogrammet som er mest høylytte nå også. "Argumentene" er stort sett de samme. Legemiddelindustrien er ond, immunforsvaret er best, en lege på et eller annet universitet sier noe helt motsatt av alle de andre så da må jo det være den reelle sannheten, ta vitaminer, urtedrikker hjelper, viruset finnes ikke... Folk i gruppene blir ikke helt enige seg i mellom engang.

Det eneste som skjer er at folk som leser på slike sider får en underliggende følelse av at vaksinene er langt mer skadelige og risikable enn viruset. Det har vi overhodet ingen holdepunkter for å si. 

Jeg har mistet kontakten med noen folk fordi jeg ikke ukritisk godtok videoene de la ut fra Bitchute og andre slike plattformer, men så litt på dem, stilte spørsmål til innholdet og så kom med oppfølgingsspørsmål til svarene. For eksempel "den du siterer på videoen sier A og B, mens god forskning i blant annet denne rapporten sier C og tilbakeviser både A og B. Hvorfor mener du denne personen er troverdig?" De valgte å slette og blokkere. Ikke jeg. 

Jeg vet ikke om det sier mest om dem eller meg. 

Nå er ikke jeg medlem av slike grupper så vet ikke hva som står der og ikke. Men slik du beskriver det fører det ikke med seg noe godt i og med man ikke kan diskutere det eller påpeke feil og feilinformasjon forblir deres sannhet. 

Sånn er det også om her inne. Veldig mye ukritiske kilder om korona og vaksinen, og greit så lenge det støtter under at corona er farlig og vaksinen er helt trygg. Det er ikke helt riktig. 

At man kan gjøre mye for å styrke immunforsvaret er ikke noe nytt, alternativt eller en konspirasjonsteori. Det burde vært snakket om mye mer. Men over halvparten av befolkningen er overvektig, mange har livsstilssykdommer osv. så mest sannsynlig ikke et tiltak de fleste ville tatt innover seg og gjort noe med. Det blir for inngripende for mange og vi er alt for glad i det bedaglige livet. 

Men nå er det ganske langt fra disse personene du følger og de som faktisk vet at virus finnes, har fulgt hele vaksineprogrammet osv, men ønsker å vente med koronavaksinen som flere her inne. 

Hvis det du beskriver stemmer så tenker jeg det helt klart sier mer om dem enn deg. Å blokkere noen fordi de har andre meninger eller setter spørsmålstegn ved kilder man legger ut er rett og slett lavmål. Akkurat på samme måte vaksinerte kutter kontakten med uvaksinerte. 

Endret av Sirisiri10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, hlidskjalf said:

Så nå er man altså antivaxer om man ikke ønsker å ta en vaksine man verken trenger eller vet langtidseffekten av.

Men bra Facebook har vaktbikkjer som deg som kan si ifra så folk med andre meninger enn deg blir utestengt.

Med antivaxer så menes gjerne de som sprer konspirasjonsteorier, oppspinn og tynt begrunnede eller ubegrunnede påstander rundt farligheten av vaksiner. Uvaksinerte er noe annet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Optimo said:

Hva er uansett vitsen med å diskutere bivirkninger på Facebook? "Jeg opplever sånn og slik etter å ha vaksinert meg, er det noen andre som gjør det?"

Om du mistenker noe rart så meld det inn som bivirkning (det kan du gjøre i Helse Norge appen) og / eller snakk med legen din. Å spekulere i alskens rart sammen med folk over hele spekteret fra normal til nevrotisk til spik spenna gæærn kommer det ikke noe godt ut av.

Er mange på Facebook som har utdannet seg på Facebook sitt eget medisinske fakultet.

0E880887-4584-4892-B996-A5F43FBCA706.jpeg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, T1gerlilje said:

Jeg ser absolutt hvor du kommer fra, det er noen få useriøse innlegg der inne med noe tvilsomme teorier.

Kødder du? Det er nesten det eneste som postes. 

15 hours ago, T1gerlilje said:

Man må da ha litt tiltro til at de fleste mennesker klarer å tenke selv, og sile ut slikt?  

Den gruppa er et fantastisk eksempel på at man åpenbart ikke klarer det. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, Sirisiri10 said:

Du anser disse vennene som IKKE oppegående fordi de ikke deler ditt syn på ting. Betyr det at alt du deler, alt du sier og gjør et et gjennomtenkt, rasjonelt og tungt veid valg som er helt korrelt? Nei! Det er faktisk klin umulig for et menneske å gjøre. Tror man det kan man veldig lite, men tror man kan mye. 

Det sa hen vel aldri. Fin stråmann.

Når det er sagt kan man fint kategorisere noen som lite oppegående om de ikke deler ens syn på enkelte ting. Jeg vil for eksempel anse noen som ikke deler mitt syn om at jorden er rund som lite oppegående. Om en annen person ikke deler mitt syn om at blå er den fineste fargen, så betyr det derimot veldig lite for hvor oppegående jeg anser dem for å være. Altså er ikke det at man har forskjellig syn den avgjørende faktoren. Det er synet i seg selv. 

Folk som sprer vissvass og misinformasjon om vaksiner og corona deler ikke mitt syn, og jeg mener de er lite oppegående, men det er ikke fordi de ikke deler mitt syn. Det er fordi jeg vurderer synet de har som lite oppegående i seg selv. 

Endret av Aliquis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (3 timer siden):

Nå er ikke jeg medlem av slike grupper så vet ikke hva som står der og ikke. Men slik du beskriver det fører det ikke med seg noe godt i og med man ikke kan diskutere det eller påpeke feil og feilinformasjon forblir deres sannhet. 

Sånn er det også om her inne. Veldig mye ukritiske kilder om korona og vaksinen, og greit så lenge det støtter under at corona er farlig og vaksinen er helt trygg. Det er ikke helt riktig. 

At man kan gjøre mye for å styrke immunforsvaret er ikke noe nytt, alternativt eller en konspirasjonsteori. Det burde vært snakket om mye mer. Men over halvparten av befolkningen er overvektig, mange har livsstilssykdommer osv. så mest sannsynlig ikke et tiltak de fleste ville tatt innover seg og gjort noe med. Det blir for inngripende for mange og vi er alt for glad i det bedaglige livet. 

Men nå er det ganske langt fra disse personene du følger og de som faktisk vet at virus finnes, har fulgt hele vaksineprogrammet osv, men ønsker å vente med koronavaksinen som flere her inne. 

Hvis det du beskriver stemmer så tenker jeg det helt klart sier mer om dem enn deg. Å blokkere noen fordi de har andre meninger eller setter spørsmålstegn ved kilder man legger ut er rett og slett lavmål. Akkurat på samme måte vaksinerte kutter kontakten med uvaksinerte. 

De som ikke har hatt bivirkninger skriver også der, det blir ikke slettet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (2 timer siden):

Det sa hen vel aldri. Fin stråmann.

Når det er sagt kan man fint kategorisere noen som lite oppegående om de ikke deler ens syn på enkelte ting. Jeg vil for eksempel anse noen som ikke deler mitt syn om at jorden er rund som lite oppegående. Om en annen person ikke deler mitt syn om at blå er den fineste fargen, så betyr det derimot veldig lite for hvor oppegående jeg anser dem for å være. Altså er ikke det at man har forskjellig syn den avgjørende faktoren. Det er synet i seg selv. 

Folk som sprer vissvass og misinformasjon om vaksiner og corona deler ikke mitt syn, og jeg mener de er lite oppegående, men det er ikke fordi de ikke deler mitt syn. Det er fordi jeg vurderer synet de har som lite oppegående i seg selv. 

👏👏👏

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elida88 skrev (20 timer siden):

Du opplever ikke sensuren selv, og alt som gjøres. Derfor er det lett for deg å si at ytringsfriheten er som før.. Ting skjer jo ikke over natten. Ytringsfrihet forsvinner ikke i løpet av kort tid. Men tegnene på at den blir innskrenket i større og større grad er her, om du ser det eller ei. 

Ytringsfrihet er med andre ord noe vi har hatt i 15-20 med internett og ikke før dette? Nå trues den fordi medier ikke vil være talestol for de som forvrenger sannheten eller bevisst lyver fordi de vil påvirke andre?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (7 timer siden):

Hva tenkte du på? 

Sier at det er også de med gode erfaringer rundt vaksinen som legger ut der. Blir ikke slettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
zemer skrev (38 minutter siden):

Sier at det er også de med gode erfaringer rundt vaksinen som legger ut der. Blir ikke slettet.

Ah, ok da skjønner jeg 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirisiri10 skrev (1 minutt siden):

Ah, ok da skjønner jeg 😊👍

Bra😊Følte at her på forumet kom bare det "negative" fram. Jeg synes det er skummelt at folk som lurer på om symptomer stammer fra vaksine eller ikke skal bli hindret fra å prate om det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
zemer skrev (1 minutt siden):

Bra😊Følte at her på forumet kom bare det "negative" fram. Jeg synes det er skummelt at folk som lurer på om symptomer stammer fra vaksine eller ikke skal bli hindret fra å prate om det.

Ja, greit å få frem 😊 Det er jeg helt enig i. Vi trenger åpenhet. Dette er veldig nytt for oss alle. Og selv om man snakker om bivirkninger av vaksinen så betyr det ikke at man er imot vaksinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (4 minutter siden):

Ja, greit å få frem 😊 Det er jeg helt enig i. Vi trenger åpenhet. Dette er veldig nytt for oss alle. Og selv om man snakker om bivirkninger av vaksinen så betyr det ikke at man er imot vaksinen. 

Nettopp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Optimo skrev (På 29.9.2021 den 21.09):

Hva er uansett vitsen med å diskutere bivirkninger på Facebook? "Jeg opplever sånn og slik etter å ha vaksinert meg, er det noen andre som gjør det?"

Om du mistenker noe rart så meld det inn som bivirkning (det kan du gjøre i Helse Norge appen) og / eller snakk med legen din. Å spekulere i alskens rart sammen med folk over hele spekteret fra normal til nevrotisk til spik spenna gæærn kommer det ikke noe godt ut av.

Det hjelper ikke når helsevesenet ikke oppgir bivirkningene uansett hvor mye man melder dem inn. Min tenåringsdatter ble vaksinert i går, hun er under 16 år og akkurat begynt med mens. Sykepleieren sa ikke et eneste ord om at hun kunne oppleve blødningsforstyrrelser og smerter som følge av vaksinen, hun spurte ingenting om mens. Men å spørre henne om hun var gravid i alder av 12 år, det gjorde hun "fordi det var et rutinespørsmål de måtte stille". Derfor er det viktig at man deler erfaringer, slik at man ikke får full panikk av at man plutselig blør 30 dager i strekk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

goldlion skrev (På 29.9.2021 den 21.13):

Mange blir jo redde, naturlig nok, når man leser om de (få) som har fått myokarditt/perikarditt/blødningsforstyrrelser av vaksinen.

Å diskutere frykt med andre er et grunnleggende behov som ikke er direkte nytt for menneskeheten. Forstår ikke helt denne skepsisen til åpenhet? Da får man jo som regel svar om at det går bra med de fleste? 

Jeg forstår heller ikke hvorfor man skal hysje ned bivirkningene av vaksinen. Det er jo et veldig viktig kunnskap for å utvikle vaksinen ytterligere, gjøre den mer trygg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (På 29.9.2021 den 21.34):

Problemet med slike grupper er at folk sitter og poster anekdoter, antakelser og ville ting de finner i de rareste kroker av internett, og jazzer hverandre opp. Som TS er inne på så er det til slutt ikke godtatt å si noe som helst positivt om vaksiner.

Det er litt samme tendensen inne på forumet her. Fy pokker så mye drit som deles her og blir liggende i timesvis før en moderator får tatt tak i det.

Problemet er at myndighetene ikke opplyser om bivirkninger som er forholdsvis vanlige hvis de gjelder kvinner. Hjerteposebetennelse som rammer flest menn og forekommer sjeldnere enn blødningsforstyrrelser, opplyses det om i det vide og det brede. Fordi det gjelder menn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...