Gå til innhold

Meld dere ut "erfaringer med Covid-19 vaksinering"

UtPå1Tur

Anbefalte innlegg

Anbefaler alle som er i den gruppen, men ikke antivakser, om å melde seg ut fra Facebookgruppen "erfaringer med Covid-19 vaksinering i Norge". De har dette navnet for å få mest mulig inn i gruppen, men den handler om alt mulig annet. De som står bak gruppen og administratorerne, er uvaksinerte og tror på konspirasjonsteorier. De blokkerer og stenger ute folk som prøver å sette spørsmålstegn ved hva de vil.

Har i dag meldt meg ut, og rapportert inn gruppen til Facebook. 

Det finnes en annen seriøs gruppe, for de som er interessert. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtPå1Tur skrev (13 minutter siden):

Anbefaler alle som er i den gruppen, men ikke antivakser, om å melde seg ut fra Facebookgruppen "erfaringer med Covid-19 vaksinering i Norge". De har dette navnet for å få mest mulig inn i gruppen, men den handler om alt mulig annet. De som står bak gruppen og administratorerne, er uvaksinerte og tror på konspirasjonsteorier. De blokkerer og stenger ute folk som prøver å sette spørsmålstegn ved hva de vil.

Så nå er man altså antivaxer om man ikke ønsker å ta en vaksine man verken trenger eller vet langtidseffekten av.

Men bra Facebook har vaktbikkjer som deg som kan si ifra så folk med andre meninger enn deg blir utestengt.

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hlidskjalf skrev (10 minutter siden):

Så nå er man altså antivaxer om man ikke ønsker å ta en vaksine man verken trenger eller vet langtidseffekten av.

Men bra Facebook har vaktbikkjer som deg som kan si ifra så folk med andre meninger enn deg blir utestengt.

Da kunne de hatt et ordentlig navn på gruppen, "vi som ikke ønsker å vaksinere oss". 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss har familiemedlemmer som havnet på sykehus av vaksinen. Det betyr ikke at vi er antivaxxere/konspirasjonsteoretikere fordi vi ønsker å snakke med andre i samme situasjon. Spesielt ikke de av oss som har tatt vaksinen selv.

Innlegget ditt virker mer som en konspirasjon, spør du meg...

Endret av T1gerlilje
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T1gerlilje skrev (5 minutter siden):

Noen av oss har familiemedlemmer som havnet på sykehus av vaksinen. Det betyr ikke at vi er antivaxxere/konspirasjonsteoretikere fordi vi ønsker å snakke med andre i samme situasjon. Spesielt ikke de av oss som har tatt vaksinen selv.

Innlegget ditt virker mer som en konspirasjon, spør du meg...

Du misforstår. Da burde du søke opp en annen og seriøs gruppe, hvor det blir diskutert bivirkninger. "Covid-19 vaksinereaksjoner og forskningsresultater" anbefales. 

Den gruppen du er medlem av, burde ikke få oppmerksomhet og så mange medlemmer. De ønsker ikke at folk skal vaksinere seg. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtPå1Tur skrev (5 minutter siden):

Du misforstår. Da burde du søke opp en annen og seriøs gruppe, hvor det blir diskutert bivirkninger. "Covid-19 vaksinereaksjoner og forskningsresultater" anbefales. 

Den gruppen du er medlem av, burde ikke få oppmerksomhet og så mange medlemmer. De ønsker ikke at folk skal vaksinere seg. 

Jeg ser absolutt hvor du kommer fra, det er noen få useriøse innlegg der inne med noe tvilsomme teorier. Men jeg overser dem glatt, som alle andre oppegående folk. Om noen ønsker å tro på konspirasjonsteorier, så er ikke en uskyldig Facebookgruppe utslagsgivende, det finner de hvor som helst. Man må da ha litt tiltro til at de fleste mennesker klarer å tenke selv, og sile ut slikt?  

Problemet er at jeg sliter med å finne andre grupper som diskuterer tematikken i det hele tatt. Gi meg gjerne tips om du kjenner til noen? For dette er en tung situasjon å være i. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er uansett vitsen med å diskutere bivirkninger på Facebook? "Jeg opplever sånn og slik etter å ha vaksinert meg, er det noen andre som gjør det?"

Om du mistenker noe rart så meld det inn som bivirkning (det kan du gjøre i Helse Norge appen) og / eller snakk med legen din. Å spekulere i alskens rart sammen med folk over hele spekteret fra normal til nevrotisk til spik spenna gæærn kommer det ikke noe godt ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T1gerlilje skrev (9 minutter siden):

Jeg ser absolutt hvor du kommer fra, det er noen få useriøse innlegg der inne med noe tvilsomme teorier. Men jeg overser dem glatt, som alle andre oppegående folk. Om noen ønsker å tro på konspirasjonsteorier, så er ikke en uskyldig Facebookgruppe utslagsgivende, det finner de hvor som helst. Man må da ha litt tiltro til at de fleste mennesker klarer å tenke selv, og sile ut slikt?  

Problemet er at jeg sliter med å finne andre grupper som diskuterer tematikken i det hele tatt. Gi meg gjerne tips om du kjenner til noen? For dette er en tung situasjon å være i. 

Gruppen "Covid-19 vaksinereaksjoner og forskningsresultater" Den fortjener absolutt flere medlemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (1 minutt siden):

Hva er uansett vitsen med å diskutere bivirkninger på Facebook? "Jeg opplever sånn og slik etter å ha vaksinert meg, er det noen andre som gjør det?"

Om du mistenker noe rart så meld det inn som bivirkning (det kan du gjøre i Helse Norge appen) og / eller snakk med legen din. Å spekulere i alskens rart sammen med folk over hele spekteret fra normal til nevrotisk til spik spenna gæærn kommer det ikke noe godt ut av.

Mange blir jo redde, naturlig nok, når man leser om de (få) som har fått myokarditt/perikarditt/blødningsforstyrrelser av vaksinen.

Å diskutere frykt med andre er et grunnleggende behov som ikke er direkte nytt for menneskeheten. Forstår ikke helt denne skepsisen til åpenhet? Da får man jo som regel svar om at det går bra med de fleste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (15 minutter siden):

Ehhh.. fordi folk liker å "snakke" med andre i samme situasjon?? Enten det gjelder problemer med helse, parforhold, jobb, eller hva det nå måtte være, Støtte, råd og tips og sånn?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtPå1Tur skrev (1 time siden):

Jeg vil tro at personer som har meldt seg inn, og kan se innholdet i denne gruppa, også er i stand til å vurdere ut fra innholdet om gruppa er noe for dem.....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

goldlion skrev (19 minutter siden):

Mange blir jo redde, naturlig nok, når man leser om de (få) som har fått myokarditt/perikarditt/blødningsforstyrrelser av vaksinen.

Å diskutere frykt med andre er et grunnleggende behov som ikke er direkte nytt for menneskeheten. Forstår ikke helt denne skepsisen til åpenhet? Da får man jo som regel svar om at det går bra med de fleste? 

Enda en tulling skrev (4 minutter siden):

Ehhh.. fordi folk liker å "snakke" med andre i samme situasjon?? Enten det gjelder problemer med helse, parforhold, jobb, eller hva det nå måtte være, Støtte, råd og tips og sånn?

Problemet med slike grupper er at folk sitter og poster anekdoter, antakelser og ville ting de finner i de rareste kroker av internett, og jazzer hverandre opp. Som TS er inne på så er det til slutt ikke godtatt å si noe som helst positivt om vaksiner.

Det er litt samme tendensen inne på forumet her. Fy pokker så mye drit som deles her og blir liggende i timesvis før en moderator får tatt tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (22 minutter siden):

Problemet med slike grupper er at folk sitter og poster anekdoter, antakelser og ville ting de finner i de rareste kroker av internett, og jazzer hverandre opp. Som TS er inne på så er det til slutt ikke godtatt å si noe som helst positivt om vaksiner.

Det er litt samme tendensen inne på forumet her. Fy pokker så mye drit som deles her og blir liggende i timesvis før en moderator får tatt tak i det.

Om noen mister evnen til kritisk tenkning og kildrekritikk av at et fåtall galninger "jazzer" hverandre opp med konspirasjonsteori på en Facebook-gruppe (eller forum for den del), så sorry Mac - men de hadde gått ned den ruten uansett.

Vaksinasjonsdekningen i Norge viser jo at vi er godt informerte og lite konspirasjonsteoretiske her i landet. USA er en annen sak, men også en annen debatt. Ser virkelig ikke problemet her, det finnes fortsatt mennesker som tror at jorden er flat, og vi bør innfinne oss med at et fåtall alltid vil gå mot strømmen, også til ekstreme lengder.

Fokuser heller på å sørge for at barna dine får god utdannelse og utvikler kritisk tenkning. Det er både bortkastet energi og tankevirksomhet å tro at vi skal klare å slette alle spor fra konspirasjonsteoretikere, å ta fra dem ytringsfriheten virker i verste fall mot sin hensikt. Vi bør heller fokusere på å gi våre barn god utdannelse slik at de utvikler evnen til å ikke bli hjernevasket av en kommentar på Facebook eller et forum.

Om de aldri får diskutere ting i det åpne rom, så foregår diskusjonene uten blikk og kritikk fra omverden - det er da det begynner å bli skummelt. Åpen debatt er nok det beste. Hold følelsene borte fra diskusjonen, og presenter fakta, tall, og kilder. Slik når man omsider de fleste på et eller annet nivå.

Endret av goldlion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@goldlion Her er vi ganske uenige, men det blir en litt annen diskusjon. I løpet av koronatiden har jeg "mistet" venner som jeg anså som fullt oppegående folk, de er nå langt nede i kaninhullene og poster linker til vissvass både her og der. Det er skummelt hvor fort gjort det tydeligvis er å ramle utpå, og det er virkelig ikke bare å presentere "fakta, tall og kilder" når man er blitt tilstrekkelig indoktrinert. 

Det er ikke så mange av dem her til lands enda, men gudene skal vite at det er mange lettpåvirkelige folk der ute. Å forsøke å få dem tilbake til virkeligheten hvis de først har "sett lyset" nytter ikke. 

“You cannot reason a person out of a position he did not reason himself into in the first place.”

De finner hverandre. Men la dem nå holde på i lukkede grupper så de får med seg færrest mulig andre.

Endret av Optimo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La folk putte det de vil i kroppen og la folk være medlem av hvilke grupper de vil på facebook. 

Endret av MAGEROST
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Elida88 skrev (27 minutter siden):

Ytringsfriheten er virkelig truet om dagen. 

Sier du det? Er det flere som blir forfulgt og straffet av myndighetene for ytringene sine her til lands? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (1 minutt siden):

Sier du det? Er det flere som blir forfulgt og straffet av myndighetene for ytringene sine her til lands? 

Du opplever ikke sensuren selv, og alt som gjøres. Derfor er det lett for deg å si at ytringsfriheten er som før.. Ting skjer jo ikke over natten. Ytringsfrihet forsvinner ikke i løpet av kort tid. Men tegnene på at den blir innskrenket i større og større grad er her, om du ser det eller ei. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elida88 skrev (10 minutter siden):

Du opplever ikke sensuren selv, og alt som gjøres. Derfor er det lett for deg å si at ytringsfriheten er som før.. Ting skjer jo ikke over natten. Ytringsfrihet forsvinner ikke i løpet av kort tid. Men tegnene på at den blir innskrenket i større og større grad er her, om du ser det eller ei. 

Å, du er av de som tror at ytringsfrihet betyr at du skal få si hva du vil, hvor du vil.

Det er ikke helt sånn. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Optimo skrev (3 timer siden):

@goldlion Her er vi ganske uenige, men det blir en litt annen diskusjon. I løpet av koronatiden har jeg "mistet" venner som jeg anså som fullt oppegående folk, de er nå langt nede i kaninhullene og poster linker til vissvass både her og der. Det er skummelt hvor fort gjort det tydeligvis er å ramle utpå, og det er virkelig ikke bare å presentere "fakta, tall og kilder" når man er blitt tilstrekkelig indoktrinert. 

Det er ikke så mange av dem her til lands enda, men gudene skal vite at det er mange lettpåvirkelige folk der ute. Å forsøke å få dem tilbake til virkeligheten hvis de først har "sett lyset" nytter ikke. 

“You cannot reason a person out of a position he did not reason himself into in the first place.”

De finner hverandre. Men la dem nå holde på i lukkede grupper så de får med seg færrest mulig andre.

Du anser disse vennene som IKKE oppegående fordi de ikke deler ditt syn på ting. Betyr det at alt du deler, alt du sier og gjør et et gjennomtenkt, rasjonelt og tungt veid valg som er helt korrelt? Nei! Det er faktisk klin umulig for et menneske å gjøre. Tror man det kan man veldig lite, men tror man kan mye. 

Jeg kan likeså si at ja, det er mange lett påvirkelig mennesker styrt til å tro at corona er farlig for friske unge mennesker igjennom media og derfor tar vaksinen. At de gjør et solidarisk valg med å vaksinere seg, samtidig som samfunnet åpnes opp, ikke aner hvor lenge vaksinen virker og smitten spres. 

Lett påvirkelig når de bruker de samme ord og uttrykk media bruker i beskrivelse av corona, coronaviruset og folk som velger av ulike grunner å avstå fra vaksinen. 

Å si at vaksinen er ferdig utprøvd, vi vet alt om korttids - og langtidsbivirkning når man ikke engang vet hvor lenge vaksinen beskytter. 

Jeg er helt enig at feilinformasjon ikke skal spres da det kan nå de feil personene og påvirke på feil måte. Samtidig sitter det haugevis av nordmenn vettskremt for corona pga enkelt historier i media, når de i utgangspunktet har langt større fare for å utvikle sykdom pga livsstilen deres, dø eller skade seg eller andre i trafikken etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...