Gå til innhold

Er det vanlig at ledere ikke får overtidsbetaling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er utlyst en lederstilling internt i firmaet som jeg er interessert i. En venn av meg har samme lederstilling ved en annen avdeling, så har snakket litt med henne. Blant annet om lønnsnivå. 

Jeg fikk vite at lønnsnivået ligger på 750.000 og man får ingen tillegg (verken bonuser, overtidsbetaling eller andre godtgjørelser). 

I nåværende stilling har jeg en grunnlønn på 600.000, men med overtidstillegg, vakttillegg, helgetilegg og mindre bonuser pleier jeg å ende på mellom 750.000-800.000. 

Jeg synes det er utrolig merkelig at lederne ikke får overtidsbetaling? Er det lov? Det blir jo gjerne en del overtid vil jeg tro i slike stillinger med alt ansvaret og personalansvar. Selve stillingen frister, men jeg risikerer å måtte arbeide mer for mindre lønn.  

Anonymkode: 115c9...3c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er ofte slik at lederstillinger går innunder «særlig uavhengig stilling» og dermed unntas fra arbeidstidsbestemmelsene. Men da bør det også reflekteres i lønnsnivå.

Anonymkode: c50fe...3eb

• Liker 14
Skrevet

Jeg har hatt en jobb hvor jeg ikke fikk overtidsbetalt. I stedet hadde jeg litt forhøyet lønn, overtiden var innbakt i lønna. Da var jeg ikke en gang en leder, bare en teamleder.

Anonymkode: 8ce53...d4e

Skrevet

Ja, det er helt vanlig.

Første året som leder gikk jeg i minus.

Men så får man gode lønnsoppgjør, og bonus. Samt mye fleksibilitet til å legge opp uka som man vil. 

Så det har lønt seg, på alle måter. 

Anonymkode: fc1aa...11a

Skrevet

Det er vanlig ja, men de fleste får nok sette overtiden i timebank til avspasering.

Anonymkode: 302b2...3b8

• Liker 3
Skrevet

Det er helt vanlig at overtidsarbeid er en del av lønnen til ledere. Vi lever 2 ledere her, og ingen av oss har noensinnet «tellet timer» uansett om vi jobber døgnet rundt året gjennom. For oss er det en livsstil rett og slett. 

Anonymkode: 1df12...ee9

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er vanlig ja, men de fleste får nok sette overtiden i timebank til avspasering.

Anonymkode: 302b2...3b8

Nei, det er ikke vanlig. 

I kontrakten min står det at fastlønnen inkluderer minst 200 overtidstimer. Jeg blir heller ikke kompensert om jeg jobber ut over dette. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, det er ikke vanlig. 

I kontrakten min står det at fastlønnen inkluderer minst 200 overtidstimer. Jeg blir heller ikke kompensert om jeg jobber ut over dette. 

Det er ganske vanlig selv om ikke du har det. Her praktiseres avspasering, men selvfølgelig, jobben må leveres. Man skal i utg.pkt. ha en «særlig uavhengig stilling» for at man skal avlønnes uten overtidstillegg, men dette utnyttes av mange arbeidsgivere. Mange fastlønte har en ganske dårlig timelønn når man regner på det. Viktig å tenke på når man forhandler lønn. På den andre siden har man et insentiv til å jobbe smartere og en annen fleksibilitet som leder. 

Til TS, her er det viktig med forventningsavklaring. Får du avspasere overtidstimene eller ikke, sett opp et regnestykke og bruk det gjerne i forhandling. Men altså, her jeg jobber er det flere av de timelønte på gulvet som tjener mer enn adm.dir. Men da jobber de MYE overtid. 

Anonymkode: bc78a...2ef

• Liker 2
Skrevet
On 9/29/2021 at 7:25 PM, AnonymBruker said:

Det er utlyst en lederstilling internt i firmaet som jeg er interessert i. En venn av meg har samme lederstilling ved en annen avdeling, så har snakket litt med henne. Blant annet om lønnsnivå. 

Jeg fikk vite at lønnsnivået ligger på 750.000 og man får ingen tillegg (verken bonuser, overtidsbetaling eller andre godtgjørelser). 

I nåværende stilling har jeg en grunnlønn på 600.000, men med overtidstillegg, vakttillegg, helgetilegg og mindre bonuser pleier jeg å ende på mellom 750.000-800.000. 

Jeg synes det er utrolig merkelig at lederne ikke får overtidsbetaling? Er det lov? Det blir jo gjerne en del overtid vil jeg tro i slike stillinger med alt ansvaret og personalansvar. Selve stillingen frister, men jeg risikerer å måtte arbeide mer for mindre lønn.  

Anonymkode: 115c9...3c8

Kort svar, men ja det er vanlig at ledere ikke har overtidsbetalt.

Anonymkode: e1187...a7f

Skrevet

Jeg er seksjonsleder i en stor privat bedrift og har overtidsbetalt. Andre seksjonsledere i samme bedrift har ikke. 
Man må forhandle seg frem til dette hos oss.

Anonymkode: 595a1...ee7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...