AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #1 Skrevet 29. september 2021 Jeg ble tilbudt ny jobb av en tidligere kollega. Han bekreftet lønnen min, fikk pc, egen e-postadresse, tilgang til ulike kontoer, mobilabonement osv. Kontrakten min ble sendt til gjennomgang av styre før jeg skulle signere den. Jeg sa opp min faste jobb som jeg har hatt i 7 år for å bytte til denne jobben. Skjønner nå at det var dumt av meg å si opp før jeg fikk kontrakten, men alt virket jo serriøst siden jeg fikk pc, mobilabonoment osv. I går ringte han meg og fortalte at han hadde en "kjip" nyhet, som da var at styret visstnok hadde bestemt seg for at firmaet ikke kunne ansette fler nå. Jeg var den første som ble lovet jobb, etter et par uker ansatte de en til og denne uka skal de ansette enda en. De andre nyansatte skal jobbe med andre ting enn det jeg egentlig skulle jobbe med, og jeg forstår at de er viktigere for firmaet med kompetansen de har. Jeg er så lei meg nå, og vet ikke hva jeg vil med dette innlegget en gang. Min største frykt er å ende opp arbeidsledig som resten av familien min, jeg har lenge ønsket meg en ny jobb, men hadde aldri i verden levert inn oppsigelsen om jeg ikke hadde blitt lovet en ny og bedre jobb å gå til. Når han ringte å fortalte at de ikke kunne ansette meg nå, fikk jeg intrykk av at ansettelsen bare vare utsatt litt. Noen timer senere er e-postkontoen min slettet, firmakortet tømt osv- Helt fryst ut. Anonymkode: cee70...8c0
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 29. september 2021 Men da må du jo si fra! Si at det er uakseptabelt og at dere hadde en muntlig avtale her. Om de har ombestemt seg kan du gå med på en midlertidig ansettelse frem til du får ny jobb eller 3 mnd lønn. Anonymkode: 635ae...a86 51
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #3 Skrevet 29. september 2021 Er du fagorganisert? Anonymkode: a1a88...6f3 24
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #4 Skrevet 29. september 2021 Totalt uakseptabelt, er du organisert? Ville forhørt meg først med de. Har du noen private eposter som bekrefter at du et tilbudt jobb? Anonymkode: 4f9ae...e87 26
Gjest Alterego666 Skrevet 29. september 2021 #5 Skrevet 29. september 2021 Det er dessverre ditt ansvar at du sier opp før du har signert avtale med ny arbeidsgiver. Kjip situasjon.
Gjest Chroma Skrevet 29. september 2021 #6 Skrevet 29. september 2021 Så utrolig kjipt! Håper dette er noe du kan/vil gå videre med!
Mariell1995 Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 Håper dette ordner seg! Det er gode forslag ovenfor, så jeg vil bare tilføye en ting. Er det en mulighet for deg å få tilbake den jobben du hadde i 7 år, om du forklarer situasjonen? 16
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #8 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Totalt uakseptabelt, er du organisert? Ville forhørt meg først med de. Har du noen private eposter som bekrefter at du et tilbudt jobb? Anonymkode: 4f9ae...e87 Jeg er ikke organisert. Har mange meldinger fra han ang. jobb (begynte så smått å jobbe for de i begynnelsen av september) samt meldinger ang. hva årslønnen min skulle bli. Har jeg krav på noe fra de? Anonymkode: cee70...8c0 7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #9 Skrevet 29. september 2021 Mariell1995 skrev (1 minutt siden): Håper dette ordner seg! Det er gode forslag ovenfor, så jeg vil bare tilføye en ting. Er det en mulighet for deg å få tilbake den jobben du hadde i 7 år, om du forklarer situasjonen? Min arbeidsgiver gjennom 7 år hadde nok blitt veldig glad om jeg fortsatte der, men denne jobben tar veldig mye energi og jeg har lengtet etter forandring en stund. Jeg prøver å se positivt på det og har søkt på en annen jobb i kveld, men det er vondt at jobben jeg hadde blitt lovet med bedre lønn osv. plutselig ikke blir noe av- hadde virkelig gledet meg til det... Anonymkode: cee70...8c0 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #10 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke organisert. Har mange meldinger fra han ang. jobb (begynte så smått å jobbe for de i begynnelsen av september) samt meldinger ang. hva årslønnen min skulle bli. Har jeg krav på noe fra de? Anonymkode: cee70...8c0 Jeg ville tatt kontakt med en advokat som har peiling på arbeid og ansettelser. Helt uhørt! Har du jobbet for de uten å få lønn og? Forøvrig ville jeg hørt om muligheten til å få tilbake gammel jobb, dem nye plassen høres jo helt useriøs ut. Har din bekjente noe som helst rett pp å ansette folk? Og hvordan fikk han fikset epost og pc til deg, dersom det ikke var godkjent fra øverste hold? Anonymkode: 841b8...91e 14
Populært innlegg solmåneogstjerner Skrevet 29. september 2021 Populært innlegg #11 Skrevet 29. september 2021 (endret) Alterego666 skrev (37 minutter siden): Det er dessverre ditt ansvar at du sier opp før du har signert avtale med ny arbeidsgiver. Kjip situasjon. Faktisk ikke. Hun har fått tilbud og akseptert det. Det er bindende. De har til og med avtalt lønn. Arbeidsgiver har i tillegg bekreftet det med sin atferd i ettertid (gi utstyr og tilganger osv. Denne saken er helt klar, ts har krav på stillingen. Kontrakt eller ikke er irrelevant i denne situasjonen. Endret 29. september 2021 av solmåneogstjerner 52
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #12 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville tatt kontakt med en advokat som har peiling på arbeid og ansettelser. Helt uhørt! Har du jobbet for de uten å få lønn og? Forøvrig ville jeg hørt om muligheten til å få tilbake gammel jobb, dem nye plassen høres jo helt useriøs ut. Har din bekjente noe som helst rett pp å ansette folk? Og hvordan fikk han fikset epost og pc til deg, dersom det ikke var godkjent fra øverste hold? Anonymkode: 841b8...91e Firmaet eies av et annet utenlandsk firma og min bekjente er daglig leder for det norske firmaet, men det er visst de fra det utenlandske firmaet som bestemmer... Anonymkode: cee70...8c0
solmåneogstjerner Skrevet 29. september 2021 #13 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Firmaet eies av et annet utenlandsk firma og min bekjente er daglig leder for det norske firmaet, men det er visst de fra det utenlandske firmaet som bestemmer... Anonymkode: cee70...8c0 Norsk lovgivning gjelder. Se svaret mitt over. 32
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #14 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Firmaet eies av et annet utenlandsk firma og min bekjente er daglig leder for det norske firmaet, men det er visst de fra det utenlandske firmaet som bestemmer... Anonymkode: cee70...8c0 Har vel ikke noe å si? Firmaet som ansetter har uansett ansvaret for avtaler de inngår. Anonymkode: 119be...b0e 13
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #15 Skrevet 29. september 2021 Sjekk om du har noe advokathjelp i en eller annen forsikring som kan hjelpe deg litt her, ettersom du ikke er organisert (noe som forøvrig er ufattelig dumt, men det har du sikkert innsett selv nå, så det skal jeg ikke si noe mer på ) Anonymkode: b4b96...d3e 8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #16 Skrevet 29. september 2021 solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden): Norsk lovgivning gjelder. Se svaret mitt over. Har jeg rett til noe? Rett til å få stillingen jeg ble tilbudt likevel? For hvor lang tid? Anonymkode: cee70...8c0
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #17 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjekk om du har noe advokathjelp i en eller annen forsikring som kan hjelpe deg litt her, ettersom du ikke er organisert (noe som forøvrig er ufattelig dumt, men det har du sikkert innsett selv nå, så det skal jeg ikke si noe mer på ) Anonymkode: b4b96...d3e Tenker du på advokathjelp for å få jobben jeg ble tilbudt? Da tror jeg ikke det hadde blitt noe hyggelig å jobbe med de... 😞 Anonymkode: cee70...8c0
solmåneogstjerner Skrevet 29. september 2021 #18 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har jeg rett til noe? Rett til å få stillingen jeg ble tilbudt likevel? For hvor lang tid? Anonymkode: cee70...8c0 Du har rett til å få stillingen. Går ut fra det var fast jobb, ja da som om de ikke hadde ombestemt seg. Skal du sies opp må det være saklig grunn, som ved alle andre oppsigelser. (Og ja, det gjelder i prøvetiden også, selv om forhold rundt deg kan sees litt strengere på da). 7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #19 Skrevet 29. september 2021 Muntlig er også bindende Anonymkode: 51440...717 14
solmåneogstjerner Skrevet 29. september 2021 #20 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Muntlig er også bindende Anonymkode: 51440...717 Nettopp. Selv om det kan være vanskelig å bevise. Men her har jo ts massevis av bevis. Og da er arbeidskontrakt irrelevant 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå