Gå til innhold

Pårørende borderline

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette høres veldig ut som narsissistisk personlighetsforstyrrelse. De kan være veldig usikre på seg selv, føle skam og ta det ut over andre, samt ha vanskeligheter med å regulerer følelser og adferd.  Anbefaler deg til å trekke deg unna i mest mulig grad for å beskytte deg selv. Høres ut som du tar skade av å være i relasjon med henne. 

Anonymkode: 63cb6...7e8

Ja, jeg tar skade av henne ja. Var på teltur med henne for å teste litt meg selv og henne. Jeg var helt tappet for energi og deppa 4 dager etterpå. Hun fikk flere sterke sinneutbrudd og hun sa så mye styggt. Det svir i brystet av å tenke på hvor gale det er. Hun er en tikkende bombe. Hun sliter sosialt, hun er dårlig på å være i en stor venninnegjeng, hun må ha en som hun kan klandre seg til som forsvarer henne.  

Oppveksten med henne har gjort meg sterkere mentalt, men samtidig er jeg redd for andres følelser. Hvis noen får negative følelser blir jeg redd. Jeg unngår konflikter.  Jeg er veldig god til å tilpasse meg ulike personligheter. Jeg liker godt mitt egent selskap samtidig som jeg liker å være mwd greie folk. 

Min søster kan være grei når vi gjør noe som begge får glede av, da kan vi le masse, men hun liker best å le av meg , at jeg skal dumme meg ut. Hun bryr seg ikke om livet mitt, jobben min eller noe. Men hun later som foran andre. 

Jeg har hatt det helt jævlig i oppveksten pga hun, jeg gråter nesten nå av å skrive dette. Jeg må møte hun i familie selakap og vennegjeng. Hun prøver å lage drama mellom meg og andre. Hun vil ta fra meg familien og venner. Ts

Anonymkode: df127...bf2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tror du det? Er det ikke flere typer borderline da og du hadde den som ikke var slem mot andre som du sa? Ts

Jeg har ikke sagt det? Jeg har bare sagt at jeg utredes for borderline, hva slags type vet jeg ikke. Men jeg syns uansett ikke ut som hovedgreia med din søster er vorderlkne, men narsisist: manipulerende, egoistisk, sjalu... jeg er ihvertfall ingen av de 3, og heller ikke en som får sinneutbrudd ut av det blå. Og humøret mitt svinger ikke, jeg har det humøret som passer til hva som skjer der og da. Er ting bra så blir jeg ikke brått sint. 

En med borderline har vel vanligvis humørsvingninger, så jeg tviler på at jeg har den diagnosen, men psykologen mener nå enten det, eller adhd, kanskje litt av begge. Hun mener samtidig at hun tviler på adhd fordi jeg har et såpass høyt funksjonsnivå. Jeg er god med økonomi, jobb, har aldri rusa meg, er ikke hyperaktiv og sosialt sett fungerer jeg også bra. Så hun mener at det et mer vanlig med et så høyt funksjonsnivå med borderline, enn med ahdh. Jeg trodde det var motsatt, men. 

Så utifra meg selv og hva min psykiater sier, og hva jeg har sett av andre med den lidelsen, så høres det ikke ut som det, isåfall både borderline og narsisistisk personlighetsforstyrrelse. Det er neppe kun borderline. 

Anonymkode: c6e07...6b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS her. Jeg har alltid tenkt narsissist, men hun kan få dårlig samvittighet noen ganger, også er hun opptatt av bekreftelse og er veldig usikker på seg selv. Hun er redd for avvisning og for å være alene. Alle merker at hun er usikker og lett kan bli overveldet av følelser. Hun tar følelsene mot andre enn seg selv, den impulsive borderline. Hun klarer fint å ha relasjon til ekstremt rolige ettergivende mennesker, men må ha bekreftelse på alt. Hun er ekatremt opptatt av hva kjærestern gjør, hvor han er og om han svarer tidsnok på sms eller snap. Hun klarer ikke bo med han. Hun later som hun er en annen npr vi er med andre mennesker, sånn at hun skal bli likt, da holder hun følelsene inne, men senere ringer og baksnakker. Hun tar alt jeg sier som kritikk, om jeg gir råd er også gale. Hun får tvangstanker at jeg må svare på den måten hun vil, når følelsene er sterk i hode hennes.

Er fortsatt ganske sikker på at dette handler om narssisisme, og kanskje borderline også, man kan ha begge deler, og det er nok en grusom kombinasjon. Det verste du beskriver er mye mer narssisisme enn borderline. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke sagt det? Jeg har bare sagt at jeg utredes for borderline, hva slags type vet jeg ikke. Men jeg syns uansett ikke ut som hovedgreia med din søster er vorderlkne, men narsisist: manipulerende, egoistisk, sjalu... jeg er ihvertfall ingen av de 3, og heller ikke en som får sinneutbrudd ut av det blå. Og humøret mitt svinger ikke, jeg har det humøret som passer til hva som skjer der og da. Er ting bra så blir jeg ikke brått sint. 

En med borderline har vel vanligvis humørsvingninger, så jeg tviler på at jeg har den diagnosen, men psykologen mener nå enten det, eller adhd, kanskje litt av begge. Hun mener samtidig at hun tviler på adhd fordi jeg har et såpass høyt funksjonsnivå. Jeg er god med økonomi, jobb, har aldri rusa meg, er ikke hyperaktiv og sosialt sett fungerer jeg også bra. Så hun mener at det et mer vanlig med et så høyt funksjonsnivå med borderline, enn med ahdh. Jeg trodde det var motsatt, men. 

Så utifra meg selv og hva min psykiater sier, og hva jeg har sett av andre med den lidelsen, så høres det ikke ut som det, isåfall både borderline og narsisistisk personlighetsforstyrrelse. Det er neppe kun borderline. 

Jeg er enig med deg. 

For øvrig trenger man ikke ha raske humørsvingninger. Det har ikke jeg, men jeg har definitivt borderline mtp andre trekk, men de går altså ikke på hvordan jeg behandler eller interakterer med mine relasjoner. 

Det er ca 250 ulike kombinasjoner av symptomer på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ikke alle med adhd er hyperaktiv og ikke alle med adhd ruser seg, de kan også være flinke sosialt og med en jobb som interesserer dem, de kan tom gjøre jobben bedre enn de fleste om det er noe de liker å drive med. Adhd er ikke noe stor greie, kommer ofte som tileggdiagnose til større diagnoser. Adhd sliter med å fokusere, de blir lett distrahert av tinh rundt dem og de kan glemme ting fordi de sanser alt rundt seg, de har også en evne til å bli hyperfokusert og kan holde konsentrasjonen 10 ganger bedre enn andre og det er med ting som de liker å gjøre.  Men mange med adhd finner en hverdag som funker for dem med gaste rutiner, trening og ta seg tid til å slappe av og sortere alle intrykkene. Adhd er den mest missforståtte diagnosen. Det er ulike grader av adhd og forkjellige typer, ingen er forkjellig. 

Enten så har du missforstått psykiateren eller så kan hun ikke jobben sin. Du skriver også her at det er ingenting i veien med deg? Utifra det du skriver så virker du som en person som ikke sliter noe særlig. Borderline er en alvorlig diagnose, at hun gir deg den diagnosen, men samtidig usikker er også veldig rart. Hun børr heller fokusere på deg og dine følelser, tanker og opplevelser. Ikke sette en diagnose du kansje kan ha. Merkelig spør du meg.

Jeg vil gjerne lære mer om borderline, ay min søster er narsissist er veldig gale isåfall, det må være tvilsomt siden det er sjeldent. Borderline er ikke så sjeldent.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ikke alle med adhd er hyperaktiv og ikke alle med adhd ruser seg, de kan også være flinke sosialt og med en jobb som interesserer dem, de kan tom gjøre jobben bedre enn de fleste om det er noe de liker å drive med. Adhd er ikke noe stor greie, kommer ofte som tileggdiagnose til større diagnoser. Adhd sliter med å fokusere, de blir lett distrahert av tinh rundt dem og de kan glemme ting fordi de sanser alt rundt seg, de har også en evne til å bli hyperfokusert og kan holde konsentrasjonen 10 ganger bedre enn andre og det er med ting som de liker å gjøre.  Men mange med adhd finner en hverdag som funker for dem med gaste rutiner, trening og ta seg tid til å slappe av og sortere alle intrykkene. Adhd er den mest missforståtte diagnosen. Det er ulike grader av adhd og forkjellige typer, ingen er forkjellig. 

Enten så har du missforstått psykiateren eller så kan hun ikke jobben sin. Du skriver også her at det er ingenting i veien med deg? Utifra det du skriver så virker du som en person som ikke sliter noe særlig. Borderline er en alvorlig diagnose, at hun gir deg den diagnosen, men samtidig usikker er også veldig rart. Hun børr heller fokusere på deg og dine følelser, tanker og opplevelser. Ikke sette en diagnose du kansje kan ha. Merkelig spør du meg.

Jeg vil gjerne lære mer om borderline, ay min søster er narsissist er veldig gale isåfall, det må være tvilsomt siden det er sjeldent. Borderline er ikke så sjeldent.

Om det er sjeldent eller ikke har ikke noe å si i hvert enkelttilfelle. 

Jeg er alvorlig preget av min diagnose og jeg hadde ALDRI oppført meg slik som din søster gjør. 

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (15 minutter siden):

Om det er sjeldent eller ikke har ikke noe å si i hvert enkelttilfelle. 

Jeg er alvorlig preget av min diagnose og jeg hadde ALDRI oppført meg slik som din søster gjør. 

Kansje det blir verre for min søster pga at jeg er søster? Vi er like gammel og det er tydelig at jeg fungerer og ikke henne. Jeg løser mine egne problemer selv, imenst hun må ha hjelp og råd til alt fra andre. Hun spør 1000 ganger om hun skal gjøre sånn eller svare sånn og ringer flere personer for å vurdere det beste svaret. Hun ringer ofte for å fortelle hvor stygge personer har vært mot henne. Sier ofte ting om andre og en komentar til slutt "men ikke si det til noen". Hun er ikke til å stole på, hun holder ikke hemmeligheter. Hun har sagt at jeg ikke får lov til å snakke med kjæresten hennes om ting jeg har mestret eller gjøre noe talenter når han ser på, feks spille gitar. Hun er psyyykk... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, om hun vat en kollega hadde jeg byttet jobb, om det var en gjern veninne hadde jeg slettet hun. Men hun er i familieselskap og veninnefest og jeg blir ikke kvitt hun. Hun kommer alltid til å lyge og fp andre imot meg. Jeg venter bare på at folk skal se mer og mer hvem hun egentlig er så kan hun aldri lyge om meg mer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kansje det blir verre for min søster pga at jeg er søster? Vi er like gammel og det er tydelig at jeg fungerer og ikke henne. Jeg løser mine egne problemer selv, imenst hun må ha hjelp og råd til alt fra andre. Hun spør 1000 ganger om hun skal gjøre sånn eller svare sånn og ringer flere personer for å vurdere det beste svaret. Hun ringer ofte for å fortelle hvor stygge personer har vært mot henne. Sier ofte ting om andre og en komentar til slutt "men ikke si det til noen". Hun er ikke til å stole på, hun holder ikke hemmeligheter. Hun har sagt at jeg ikke får lov til å snakke med kjæresten hennes om ting jeg har mestret eller gjøre noe talenter når han ser på, feks spille gitar. Hun er psyyykk... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, om hun vat en kollega hadde jeg byttet jobb, om det var en gjern veninne hadde jeg slettet hun. Men hun er i familieselskap og veninnefest og jeg blir ikke kvitt hun. Hun kommer alltid til å lyge og fp andre imot meg. Jeg venter bare på at folk skal se mer og mer hvem hun egentlig er så kan hun aldri lyge om meg mer.

Jeg har også en søster som fungerer veldig godt. Behandler henne ikke dårlig av den grunn. 

Skjønner godt det der må være utrolig tøft å forholde seg til. Du må sette grenser for deg selv, men skjønner det er vanskelig. 

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Dette høres veldig ut som narsissistisk personlighetsforstyrrelse. De kan være veldig usikre på seg selv, føle skam og ta det ut over andre, samt ha vanskeligheter med å regulerer følelser og adferd.  Anbefaler deg til å trekke deg unna i mest mulig grad for å beskytte deg selv. Høres ut som du tar skade av å være i relasjon med henne. 

En av hovedkjennetegnene ved eufp er nettopp problemer med følelsesregulering og ingenting i innlegget du siterer indikerer narsissistisk pf. Hvis det i det hele tatt er et begrep som brukes lenger.

Anonymkode: e3273...477

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En av hovedkjennetegnene ved eufp er nettopp problemer med følelsesregulering og ingenting i innlegget du siterer indikerer narsissistisk pf. Hvis det i det hele tatt er et begrep som brukes lenger.

Anonymkode: e3273...477

Det er en av hovedkjennetegnene ved eufp. Ts listet opp mye mer enn det. 

Her kan du lese om skjult narssisisme https://psykopaten.info/2020/05/30/den-skjulte-narsissisten-blant-oss/

• 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 0.25):

Ikke for å være negativ mot deg, men min søster forklarer likt som deg. Hun gjør aldri sånn og hvis hun gjør sånn da har hun goood grunn til det og hun sier hele tiden at hun har masse venner og alt er bra med henne, det er alle andres fei det er også alltid anderledes med henne, hun gjør det på den riktig måten og stakkars henne.... Det du skriver minner litt om henne. Jeg vil syns synd på henne, men jeg klarer ikke. Nå kjenner jeg bare hst på henne etter sist episode, da var hun virkelig en dritt kjerring for å si det styggt. Men tommel opp til dere som søker hjelp og prøver å gjøre noe med det. 

Nå har jeg bare lest første siden. Det høres mer ut som din søster har dyssosial personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: 91d71...cae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...