Gå til innhold

Pårørende borderline

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei folk har ikke ulik verdi

Anonymkode: c6e07...6b0

i deres øyne så har de tydeligvis det.

Anonymkode: e3273...477

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

i deres øyne så har de tydeligvis det.

Ja okei. Men du kunne ikke tenke deg å lese det andre jeg skrev da. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja okei. Men du kunne ikke tenke deg å lese det andre jeg skrev da. 

Jo det kan jeg tenke meg. Et spesielt innlegg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo det kan jeg tenke meg. Et spesielt innlegg?

Bare se på anonymkodene du. Det er det lange om at jeg tror helle søstra di er narsisist

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare se på anonymkodene du. Det er det lange om at jeg tror helle søstra di er narsisist

Jeg er enig med deg i at søsteren til ts trolig er narsisist, eventuelt er det i tillegg til eupf. Jeg kjenner flere med eupf, ingen av dem er slik som beskrevet i denne tråden. 

Anonymkode: 63cb6...7e8

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke helt kva jeg skal kommentere egentlig? Du virker å ha et bra liv med venner og turer og det er jo fint.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke helt kva jeg skal kommentere egentlig? Du virker å ha et bra liv med venner og turer og det er jo fint.

Nei det var ikke det innlegget. Det var innlegget om at jeg tror at søstra di er narsisist. Det går an å svare om det heller er mer gjenkjennelig enn borderline f.eks. 

Ellers så syns jeg det høres ut på svarene dine her at du kanskje også har en psykisk utfordring. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er enig med deg i at søsteren til ts trolig er narsisist, eventuelt er det i tillegg til eupf. Jeg kjenner flere med eupf, ingen av dem er slik som beskrevet i denne tråden. 

Ja det kan være begge deler, men narsisist i seg selv er ille nok i seg selv. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det var ikke det innlegget. Det var innlegget om at jeg tror at søstra di er narsisist. Det går an å svare om det heller er mer gjenkjennelig enn borderline f.eks. 

Ellers så syns jeg det høres ut på svarene dine her at du kanskje også har en psykisk utfordring. 

Om du kunne kopiert det inn her så hadde det vært enklere. Er ikke så lett å se igjennom alle innleggene.

Skrevet

Familien har tatt det ulikt. En som ble veldig usikker og overbeskyttende og to som gjerne vil forstå og lære mer. Yngste søsken bryr seg ikke og har ikke tatt skade fordi jeg har vært åpen fra hn var liten. Hn forstår at enkelte ting jeg gjør er pga sykdommen og er ikke alltid det riktige å gjøre.

Jeg tror på at åpenhet er viktig, også til barn. Ufarliggjør og snakk om det. Ikke skrem, men normaliser på en måte.

Anonymkode: b36ac...7d6

Skrevet

Om du kunne kopiert det inn her så hadde det vært enklere. Er ikke så lett å se igjennom alle innleggene.

Åh herlighet.... 

• Liker 2
Skrevet
Blod skrev (21 timer siden):

Det er kjempevanskelig å leve med en slik diagnose, og enda vanskeligere når man ikke vet hvorfor man er som man er og gjør som man gjør. Når man vet at man har en diagnose kan man få riktig hjelp, og bli bevisst på hvorfor ting er som de er. For eksempel, de kan få hjelp til å lære seg å takle å kjenne på følelser de ikke takler, kjenne igjen tegn før en episode kommer så det kan forebygges eller "lindres".

Dette er veldig riktig og viktig. Jeg hadde emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse tidligere, men har vært «friskmeldt» lenge. Skal sies at jeg var mildt rammet. Jeg slet først og fremst i romantiske relasjoner. 

Terapi var nøkkelen min. Tviler på at jeg hadde vært frisk i dag hvis jeg ikke hadde fått profesjonell hjelp.

Anonymkode: 20cb9...344

Skrevet

Venner har tatt det veldig ulikt. Noen kan jeg snakke med om alt og de tar det fint og gir råd eller distraherer meg. Andre har snudd ryggen og gått.

Felles er vel at de syns det er krevende at jeg trenger mye bekreftelse og fort krisemaksimerer. Likevel gir de ikke opp. Vi snakker om det i stedet.

Anonymkode: b36ac...7d6

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Åh herlighet.... 

Ikke lett når det tåkete og kuling der opp vet du :) i bpd termer. Dissosiasjon og uregulerte følelser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den du siterer (AB 477) er ikke TS 🙂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Den du siterer (AB 477) er ikke TS 🙂 

Åja, okei. Virket som det var ts som hadde svart på flere ting, så jeg så ikke på koden på første innlegget. Men at jeg tror at søstre til ts er narsisist og ikke borderline gjelder fortsatt, da det var den jeg i utgangspunktet skrev til

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her! Jeg mener ikke å snakker ikke ned andre mennesker med borderline. Jeg har kun en søster som jeg har hatt problemer med hele oppveksten og har aldri fotstått hva som skjer. Før trodde jeg det faktisk var min feil, at det er noe galt med meg siden hun får alle disse sterke følelsene rettet mot meg.

Hun har fått andre imot meg også, fordi hun har trodd så mye på følelsene sine at hun har sladret til andre i full troverdighet på seg selv over hvor stygg og slem jeg har vært med henne. Hun har også brukt dette imot meg, truet med å ringe andre.

Hun kan være så gale mot meg av at jeg bare får til noe bra feks, for da kommer misunnelsen sterkt i henne. Hun overvåker kjæresten og hun tålte ikke at jeg tømte brus i glasset hans. Hun tar hevn ofte. Den eneste diagnosen jeg finner er borderline og det passer mye til det jeg har sett. Av og til ser jeg at hun jobber på fullt med følelsene i stillhet og det er skremmende å se på.

Jeg har jobbet mye med meg selv etter tett forhold med det menneske der opp igjennom livet. Jeg finner meg i for masse på jobb feks, jeg er redd for andres følelser. 

Hun har kun venner som ikke sier ifra, venner som hun kan styre. Når hun får ainne utbrudd mot meg blir de vennene stille. Hun hater folk med grenser, folk som tar plass, fordi hun vil ha all oppmerksomheten hele tiden. 

Det er trist at vi har samme vennegjeng og familie. Hun er på mine vennefester og familieselskaper 😭jeg er så lei av drama

Jeg er følsom også, men jeg kan ikke gråte foran henne, hun klarer ikke trøste. Jeg må grine når hun ikke ser på.  Jeg prøvde alt for at hun ikke skulle være slem sist gang. Hun fikk hakken min på tur og jeg sa masse fint til henne. Men hun sksl ha viljen sin og tenker bare på sine behov. Hun ville vi skulle ta bilder men hun taklet ikke vente til jeg hadde drikket opp. 

Jeg må ha hun i livet pga felles relasjoner, det er vanskelig, jeg har hatt tanken før om å kutte ut alle og flytte og finne nye relasjoner.  Så gale har det vært . men jeg må bare leve med at hun er der og lager feller...😞

Anonymkode: df127...bf2

Jeg henger meg på og sier at det høres mer ut som en narssisist enn borderline. Eventuelt som en sa, begge deler.

• Liker 1
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Jeg henger meg på og sier at det høres mer ut som en narssisist enn borderline. Eventuelt som en sa, begge deler.

TS her. Jeg har alltid tenkt narsissist, men hun kan få dårlig samvittighet noen ganger, også er hun opptatt av bekreftelse og er veldig usikker på seg selv. Hun er redd for avvisning og for å være alene. Alle merker at hun er usikker og lett kan bli overveldet av følelser. Hun tar følelsene mot andre enn seg selv, den impulsive borderline. Hun klarer fint å ha relasjon til ekstremt rolige ettergivende mennesker, men må ha bekreftelse på alt. Hun er ekatremt opptatt av hva kjærestern gjør, hvor han er og om han svarer tidsnok på sms eller snap. Hun klarer ikke bo med han. Hun later som hun er en annen npr vi er med andre mennesker, sånn at hun skal bli likt, da holder hun følelsene inne, men senere ringer og baksnakker. Hun tar alt jeg sier som kritikk, om jeg gir råd er også gale. Hun får tvangstanker at jeg må svare på den måten hun vil, når følelsene er sterk i hode hennes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åja, okei. Virket som det var ts som hadde svart på flere ting, så jeg så ikke på koden på første innlegget. Men at jeg tror at søstre til ts er narsisist og ikke borderline gjelder fortsatt, da det var den jeg i utgangspunktet skrev til

Hvorfor tror du det? Er det ikke flere typer borderline da og du hadde den som ikke var slem mot andre som du sa? Ts

Skrevet

TS her. Jeg har alltid tenkt narsissist, men hun kan få dårlig samvittighet noen ganger, også er hun opptatt av bekreftelse og er veldig usikker på seg selv. Hun er redd for avvisning og for å være alene. Alle merker at hun er usikker og lett kan bli overveldet av følelser. Hun tar følelsene mot andre enn seg selv, den impulsive borderline. Hun klarer fint å ha relasjon til ekstremt rolige ettergivende mennesker, men må ha bekreftelse på alt. Hun er ekatremt opptatt av hva kjærestern gjør, hvor han er og om han svarer tidsnok på sms eller snap. Hun klarer ikke bo med han. Hun later som hun er en annen npr vi er med andre mennesker, sånn at hun skal bli likt, da holder hun følelsene inne, men senere ringer og baksnakker. Hun tar alt jeg sier som kritikk, om jeg gir råd er også gale. Hun får tvangstanker at jeg må svare på den måten hun vil, når følelsene er sterk i hode hennes.

Dette høres veldig ut som narsissistisk personlighetsforstyrrelse. De kan være veldig usikre på seg selv, føle skam og ta det ut over andre, samt ha vanskeligheter med å regulerer følelser og adferd.  Anbefaler deg til å trekke deg unna i mest mulig grad for å beskytte deg selv. Høres ut som du tar skade av å være i relasjon med henne. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...