Gå til innhold

Kjæresten min baserer alt på sin egen erfaring

Anbefalte innlegg

Gjest Buskerogtrær
Skrevet (endret)

.

Endret av Buskerogtrær
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sånn han er skrudd isammen. Du kan oppmuntre han til å prøve nye matretter feks og være mer nysgjerrig, men han er jo den han er. Ikke typen som fant opp hjulet kanskje, men det viktigste er at dere har det bra isammen. 

Anonymkode: 657c7...8e4

• Liker 5
Skrevet

Aspergers?

Anonymkode: 6df08...24d

• Liker 4
Skrevet
Buskerogtrær skrev (14 minutter siden):

Jeg har en kjæreste som har en sta tankegang hvor han baserer alt på erfaring f.eks. fikk han ikke høyere lønn i en lønnsforhandling, prøver han aldri å forhandle lønn igjen (og fraråder andre også med å forhandle lønn) fordi han tror basert på erfaring at det ikke går. Har han en tanke om noe f.eks. at nervetråden i en reke er bæsj, så tror han ikke på noe annet fram til han finner bæsj et annet sted i reken. Har han prøvd en rett og synes den er god, vil han bestille den samme retten hver gang helt til jeg tvinger ham til å prøve noe nytt. Oppdager han en ny løsning som er bedre enn den gamle, så følger han kun etter den nye erfaringen som om det nå er den «rette» løsningen til alle lignende situasjoner. 

Jeg blir gal fordi jeg kan aldri stole på at rådene hans kommer fra et reflektert sted (research og analyse) eller bare fra den siste «erfaringen» hans. Samtidig er det irriterende å måtte «bevise» noe før han tror på det. Han liker heller ikke å få råd eller kunnskap fra andre folk - vil heller finne ut alt selv, selv om det tar mye lengre tid/han ikke er nødvendigvis veldig flink til å researche/er mye taus kunnskap som er vanskelig å «lese» seg fram til. Han er en voksen mann og jeg vil ikke argumentere med ham så ofte, men basert på tiden vår sammen så gjør han mye mer feil enn riktig.   

Noen som har lignende erfaringer som kan fortelle meg hva iallverden dette er for noe og hvordan jeg kan håndtere det? Blir helt koko.

Og denne mannen lar du penetrere deg daglig/ukentlig med ønske om å reprodusere?

Anonymkode: 6b5b5...8ee

• Liker 4
Skrevet

Lavt utdannet eller autistiske trekk?

Anonymkode: 75839...2cc

• Liker 1
Skrevet

Du får finne deg en som liker bedre å reflektere.

Anonymkode: 0a53e...a2a

• Liker 2
Gjest Buskerogtrær
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Aspergers?

Anonymkode: 6df08...24d

Han er sosialt oppegående vil jeg si. Lett å like og morsom. Følger som regel etter noen mer dominant. Høy utdanning innenfor et snevret felt. Men veldig sta A til B tankegang som jeg ikke forstår. 

Skrevet

Folk som baserer sin virkelighetsoppfatning på anekdotiske bevis er slitsomme. Det er ikke mye du kan gjøre dessverre. Du må enten akseptere at sånn kommer det til å være, eller dumpe han.

Anonymkode: 8f4ca...bee

• Liker 6
Skrevet

Han høres dum ut. 

Anonymkode: 00feb...59e

• Liker 4
Gjest Buskerogtrær
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han høres dum ut. 

Anonymkode: 00feb...59e

Han er ikke dum. Han har tross alt en god jobb og utdanning. På egenhånd klarer han seg fint, men som kjæreste føler jeg at det er frustrerende til tider.

Skrevet
Buskerogtrær skrev (4 minutter siden):

Han er ikke dum. Han har tross alt en god jobb og utdanning

Merker jeg blir veldig nysgjerrig på hvilket fagfelt han er utdannet innen.

Får han ofte ros fra kolleger eller sjefer? Eller er han bare en middelmådig arbeidsmaur som sjefen ikke er tilstrekkelig fornøyd med (og dermed heller ikke gir lønnsøkning)? 

Anonymkode: df914...491

Skrevet

Autisme?

Anonymkode: b56ff...654

Gjest Buskerogtrær
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Merker jeg blir veldig nysgjerrig på hvilket fagfelt han er utdannet innen.

Får han ofte ros fra kolleger eller sjefer? Eller er han bare en middelmådig arbeidsmaur som sjefen ikke er tilstrekkelig fornøyd med (og dermed heller ikke gir lønnsøkning)? 

Anonymkode: df914...491

Han jobber innenfor helsesektoren. I et spesialisert felt. Han er dyktig i arbeidet sitt og ble raskt promotert. Jeg må tilstå at jeg ble tiltrukket av bl.a. det at han gjør det bra i stillingen sin, men synes at det er rart med forskjellen mellom hvordan han er på arbeid vs hverdagsfronten. 

Skrevet

Les dette stykket om Dunning-Krüger:

Det hele dreier seg om en snål kognitiv svikt, som kalles Dunning-Kruger-effekten. De amerikanske psykologene David Dunning og Justin Kruger fra Cornell-universitetet har konkludert følgende: Desto mindre vi kan, jo høyere roper vi - og jo mindre kompetente vi er til å utføre en oppgave, desto mindre er sjansene for at vi oppdager at vi er udugelige til å utføre nettopp den oppgaven.

https://www.fvn.no/magasin/i/X2zpn/hva-er-det-som-gjoer-at-enkelte-oppfatter-seg-selv-som-eksperter-innenfor-felt-som-de-aapenbart-har-svaert-begrenset-kunnskap-om

Anonymkode: 92b7f...b70

• Liker 1
Skrevet

De som tror dette er et tegn på aspergers, er i samme kategori som kjærsten din.

Anonymkode: 69ce1...33d

• Liker 1
Skrevet
Buskerogtrær skrev (10 timer siden):

Jeg har en kjæreste som har en sta tankegang hvor han baserer alt på erfaring f.eks. fikk han ikke høyere lønn i en lønnsforhandling, prøver han aldri å forhandle lønn igjen (og fraråder andre også med å forhandle lønn) fordi han tror basert på erfaring at det ikke går. Har han en tanke om noe f.eks. at nervetråden i en reke er bæsj, så tror han ikke på noe annet fram til han finner bæsj et annet sted i reken. Har han prøvd en rett og synes den er god, vil han bestille den samme retten hver gang helt til jeg tvinger ham til å prøve noe nytt. Oppdager han en ny løsning som er bedre enn den gamle, så følger han kun etter den nye erfaringen som om det nå er den «rette» løsningen til alle lignende situasjoner. 

Jeg blir gal fordi jeg kan aldri stole på at rådene hans kommer fra et reflektert sted (research og analyse) eller bare fra den siste «erfaringen» hans. Samtidig er det irriterende å måtte «bevise» noe før han tror på det. Han liker heller ikke å få råd eller kunnskap fra andre folk - vil heller finne ut alt selv, selv om det tar mye lengre tid/han ikke er nødvendigvis veldig flink til å researche/er mye taus kunnskap som er vanskelig å «lese» seg fram til. Han er en voksen mann og jeg vil ikke argumentere med ham så ofte, men basert på tiden vår sammen så gjør han mye mer feil enn riktig.   

Noen som har lignende erfaringer som kan fortelle meg hva iallverden dette er for noe og hvordan jeg kan håndtere det? Blir helt koko.

Hvis du mener den noen ganger svarte "strengen" som går langs ryggen på reka  så er jo det bæsj. Det er tarmen /fordøyelseskanalen til reka ...

Hvis det er slike ting han er nødt til å "argumentere" med deg på er nok han den som er mest frustrert i forholdet.

Anonymkode: 60064...2ab

Skrevet

Syns det virker som du blir provosert fordi du føler deg smartere enn han, og føler at han burde høre på deg. Dere er vel en dårlig match tenker jeg 🤷‍♀️ Tror problemet ditt er vel så mye deg, som han

Anonymkode: 13bb3...7bf

Skrevet
Buskerogtrær skrev (11 timer siden):

I det minste kan du trøste deg med at du slipper å blir gal. Du trenger ikke å lure på hvor rådene hans kommer fra, du forklarer veldig nøye gjennom innlegget ditt at de kommer fra egen erfaring. Håper noe av problemet og forvirringen er løst nå.

Anonymkode: 9fa91...5b2

Gjest Buskerogtrær
Skrevet (endret)

Det var mange negative kommentarer her. Jeg avslutter denne tråden. Takk til de som ga konstruktive innspill.

Endret av Buskerogtrær

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...