Gå til innhold

2 åring som er trass og helt grusom under måltid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig lei og sliten! Jeg lager gode middager fra bunn, stresser og ordner med 2-åringen hyler og vræler når jeg skal sette henne i spise-stolen! Hun blir helt rabiat og dette har pågått i snart to uker!!! Jeg begynner å miste det.. Hun kommer hjem utsultet og sliten fra barnehagen og jeg ordner slik at middagen er ferdig når hun er hjemme, men hun orker ikke. Jeg må si at jeg begynner å bli veldig bekymret for henne. Hun ser ut som en strek og er tynn. Har vært hos legen og alt er som det skal, man mat skal hun ikke ha!! Jeg er redd hun kommer til å besvime snart da hun ikke har noe næring i kroppen stakkar🥲

Hun går rundt og er sulten og spiser ikke i barnehagen heller. Hun drikker store mengder med melk, så mulig hun drikker seg mett på dette. Jeg lager alt det beste du kan tenke deg men hun er ikke interessert. Spaghetti elsker hun, men hun vil ikke ha det heller! Prøvde på pølsegryte men ingen respons! Jeg kjenner at jeg nesten vurderer å bare kutte ut å prøve fordi det blir bare stress, galskap og skriking. Ender bare med at jeg blir utslitt og at jeg får tidenes migrene etterpå etterfulgt av at dagen blir ødelagt! Har en gutt fra før på 6 måneder så har ikke den beste tålmodigheten fra før heller og faren jobber overtid idag så jeg har ingen andre som kan hjelpe meg. 

Hun har blitt et barn jeg ikke liker! I går kom onkelen på døren med masse godteri til henne i en sekk og dette fant hun idag da jeg hadde glemt å gjemme det. Hun begynte å hylskrike fordi jeg tok ifra henne godteriet! Hun får bare godteri på bursdager og bittelitt sjokolade på lørdager, men ellers ønsker jeg at hun skal spise lite godteri. Alt ble bare tull etter hun fant godteriet og nå vil hun ingenting annet enn å mase om godteri og is! 

Anonymkode: ce281...10a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her 

Glemte å fortelle at jeg blir så sint noen ganger at jeg bare må låse meg inne på rommet og overse henne litt. Hun kaster mat, oppfører seg helt grusomt og roper og skriker. Hun kan ta mat å smøre i sofaen samt bli helt forferdelig imot meg og broren. 

Matsituasjonen har blitt så vanskelig at jeg ikke orker å lage mat lengre. Har vurdert å kutte ut middagen rett og slett.. Kan heller få brødskiver fordi jeg orker ikke dette i lengden hver eneste dag!

Skrevet

..

Skrevet

Normalt. Toåringen har funnet ut at hun har en vilje og tester grensene på deg - som er den tryggeste i hennes verden. Det går over - om noen år... 

Lag brødskiver, ingen som sier at det må være middag hver dag. Her handler det om å overleve!

Hjelper faren til når han ikke jobber overtid?

Anonymkode: c6efd...497

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Normalt. Toåringen har funnet ut at hun har en vilje og tester grensene på deg - som er den tryggeste i hennes verden. Det går over - om noen år... 

Lag brødskiver, ingen som sier at det må være middag hver dag. Her handler det om å overleve!

Hjelper faren til når han ikke jobber overtid?

Ja, han hjelper til men jobber mye overtid. Er mye alene med de to og jeg begynner å bli gal! 

Skrevet

Jeg har to barn som er veldig kresne og småspiste. Jeg forstår at det er kjipt at maten man har brukt mye energi på å lage flyr vegg i mellom. 
Det viktigste er at de skal smake, de må ikke spise det, men de må smake. Barn har helt andre smaksløker enn vi har, og må gjerne smake mange ganger før de liker noe. Vil de ikke ha middag, får de mat litt senere. 
Å få de til å sitte med bordet kan fortsatt være en kamp, selv om eldste er over 7 år, bare å smøre seg med tolmodighet. 
Velg dine kamper tenker jeg, er det helt krise om 2 åringen får en liten smakebit av godteriet selv om det ikke er bursdag? Forstår godt at han ble sint, han hadde jo funnet gullgruven så ble den snytt for han uten at han forstår hvorfor. Tror du gjør deg selv en tjeneste hvis du senker skuldrene litt, ikke ha så høye forventninger. De får som regel i seg det de skal ha. Sliter han med vektoppgang kan du berike den maten han liker godt med mer sundt fett. 

Anonymkode: 70102...d68

Gjest DramaTheLama
Skrevet

Våre hadde og en periode. Det som hjalp var en banan eller knekkebrød på vei fra barnehagen, så ungen ikke bikka over. Vi lot ungen gå fra bordet om den ønsket. Hos oss var matfred det viktigste. Vi ga brødskiver i stedet for å krangle. 

Per i dag eter de alt.

Skrevet
DramaTheLama skrev (6 minutter siden):

Våre hadde og en periode. Det som hjalp var en banan eller knekkebrød på vei fra barnehagen, så ungen ikke bikka over. Vi lot ungen gå fra bordet om den ønsket. Hos oss var matfred det viktigste. Vi ga brødskiver i stedet for å krangle. 

Per i dag eter de alt.

Dette. :)

Mange opplever også bedring når de bytter om på middag og kveldsmat. Altså brødskiver når man kommer hjem/på vei hjem, så lage varm kveldsmat. Gjerne ta med barnet på matlagingen. :) Skap en hyggelig atmosfære. Om barnet ikke spiser så kan fortsatt du spise.

Og det er så få barn som klarer å sulte seg til døde at jeg tror du kan slappe av. De aller aller fleste barn spiser når de blir sultne nok. Eneste er hvis barnet har asberger e.l., da er det andre regler som gjelder. :)

Skrevet

Det hjelper lite å bli sint på barnet. Dette er et forventet utviklingstrinn som alle barn må gjennom.

Selv om barnet ikke vil spiste, er det ikke utakknemlig. Det avviser ikke deg.

Hun er ikke grusom, hun tester grenser. Får så klart ikke lov å være slem mot mamma og bror eller smøre mat i sofaen. Server brødskiver da vel?

• Liker 3
Skrevet

Historien din høres kjent ut. Har vært der jeg og.. 

Hadde med banan eller noe annet «godt» i bilen barnet fikk på vei hjem fra bhg. Middag var ofte bare makaroni og noen agurkskiver og litt rømme. Hadde også 2 tette, og minimalt med overskudd. Barn sulter sjeldent ihjel med mindre det feiler de noe. De trenger i utgangspunktet ikke så mye, så et stort glass melk før middag kan Mette godt hos et kresent barn. 

Anonymkode: de74d...21b

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ts her 

Glemte å fortelle at jeg blir så sint noen ganger at jeg bare må låse meg inne på rommet og overse henne litt. Hun kaster mat, oppfører seg helt grusomt og roper og skriker. Hun kan ta mat å smøre i sofaen samt bli helt forferdelig imot meg og broren. 

Matsituasjonen har blitt så vanskelig at jeg ikke orker å lage mat lengre. Har vurdert å kutte ut middagen rett og slett.. Kan heller få brødskiver fordi jeg orker ikke dette i lengden hver eneste dag!

Hvordan i alle dager får ungen tak i mat og rekker bort til sofaen for å smøre den inn med det før du stopper henne? 😳

Du stresser og kaver så voldsomt at det setter preg på hele atmosfæren og stemningen hjemme. Barn plukker opp sånt og reagerer, kanskje nettopp på den måten datteren din gjør; ved å slå seg vrang og hyle og vræle. Dessuten er hun to år, og i den alderen er det knapt mulig å unngå trassig skriking rett som det er.

Vil ellers anbefale at du slutter å pumpe henne full av melk døgnet rundt, og heller lar henne kjenne seg sulten på mat. Kan hende hun spiser da. Melk er mettende og tar bort appetitten.

Prøv å roe ned, roe heeeelt ned og ikke stresse sånn med middagene. Har du prøvd å sette henne på fanget ditt når dere skal spise? Kanskje hun har fått litt aversjon mot den høystolen, fordi hun forbinder det med stress, kjefting og dårlig stemning. 

Ellers kan det hjelpe litt på stresset ditt om du senker kravene noen hakk, og repeterer for deg selv; "Hun er bare to, det går over, det går over, hun er bare to....sånn er de i den alderen"

• Liker 8
Skrevet

Ungen er ikke grusom, hun er en normal toåring som er sliten etter barnehagen. 

Kutt ut melka, server helt enkle ting, og kutt ned på forventingene. 

Og vær så snill å ikke kall datteren din for grusom. 

Anonymkode: 128e5...c22

• Liker 9
Skrevet

Skjønner godt at 2 åringen blir stresset, jeg blir sliten bare av å lese innlegget ditt. Du må roe ned mange hakk. Kanskje du trenger litt veiledning i foreldrerollen, snakk med helsestasjonen. 

Her prøver vi å være kreativ når han er i perioder han ikke vil spise. Være med å lage mat, spise et helt nytt sted (f eks under bordet!). Viktigst av alt, vi stresser ikke med det. 

Anonymkode: e2b87...7c5

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ungen er ikke grusom, hun er en normal toåring som er sliten etter barnehagen. 

Kutt ut melka, server helt enkle ting, og kutt ned på forventingene. 

Og vær så snill å ikke kall datteren din for grusom

Anonymkode: 128e5...c22

Bare for å forsvare TS litt her.. jeg har kalt ungene mine verre ting enn grusom når jeg er sliten, trøtt og lei av mas og hyling. Å ha en toåring i trass samtidig som en baby krever MYE. 

Anonymkode: f3b4a...90c

Skrevet

❤️

Anonymkode: ef5ee...441

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her 

At hun kaster mat og smører i sofaen forhindrer du ved å ta den fra henne. Og hvorfor får hun all denne melken? Ignorer dårlig oppførsel. Det er en toårings lodd å trasse. Hun går nok lei. 

Skrevet

Hun virker sliten og sulten etter barnehage. Trenger kanskje litt kos og lek først, eller gi en banan eller noe på vei hjem. Legg noe godt på tallerken i tillegg til middagsmat (feks rosiner), min spiser ofte når hun først er i gang med det som er på tallerkenen. Eller server brød og spis middag nærmere leggetid eller etter leggetid. Gi barnet positiv oppmerksomhet og tenk at det går over. Noe i rutinene fungerer ikke akkurat nå, prøv noe annet en stund og så kan du prøve igjen med middagen klar etter barnehagen.

Føler med deg, det er helt normalt, men utrolig slitsomt. Prøv å fokusere på at det går over, ha en rolig atmosfære under måltid og la henne heller gå fra bordet mens du/dere selv spiser, om hun ikke vil ha. De gangene det går bra, kan du si «så hyggelig det var at du spiser med oss, vi liker å ha deg her ved bordet» eller noe sånt. Mest mulig fokus på det som går bra, minst mulig på uønsket atferd.

Det går seg til.

Anonymkode: b3d04...05c

• Liker 1
Skrevet

Hehe, det er het normalt. 

Ikke gjør mye ut av middagen, bare lag noe enkelt. Hvis ikke barnet spiser, så pytt pytt. Da får hun vente til kveldsmat og spise en skive da. 

Anonymkode: 42efd...010

Skrevet

Dobbel brødskive med smørepålegg i hånda når hun kommer hjem fra barnehagen. 

Anonymkode: 72700...d51

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i alle dager jobber mannen mye overtid hvis mor holder på å bli gal på hjemmebane? Mannen må prioritere å bidra mer hjemme i denne fasen! Overtid får han enten droppe eller ta etter ungene har lagt seg. 
Snakk med mannen, TS ❤️

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...