Gå til innhold

Hvor ofte får tenåringen kjøpe nye klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår tenåringsjente skal stadig ha nye klær og sko. Hun fikk kjøpe seg en del nytt til sommeren,  og nå ønsker hun seg my vinterjakke,  gensere og bukser. Tidligere har hun vokst ut av tøyet og derfor fått nytt, nå vil hun kjøpe nytt fordi hun vil ha det. 

Hun er 13 år gammel, så det at hun skal skaffe seg jobb og finansiere klær på egenhånd er urimelig å forvente.  

Hun får 500kr i lommepenger i måneden,  vi dekket månedskort og alt det nødvendige. De 500kr går med til sosiale ting som kinotur og "henge " med venner.  

Hvor ofte får deres tenåring kjøpe seg nye klær? 

Anonymkode: 2acb8...d6f

Videoannonse
Annonse
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Ungene får tøy når de trenger nytt tøy. Er det noe spesielt og fullstendig unødvendig de vil ha får de spare opp å bruke sine egne penger. 

Hender vi drar på shopping for morro med mammas kort sånn en sjelden gang😬☺️😅 kanskje ett par ganger i året vil jeg si.  

Skrevet

Våre tenåringer kjøper seg nye klær så ofte de selv mener at de har råd til det. De styrer sin egen økonomi uten innblanding fra oss foreldre, så de får selv erfare hva som skjer hvis de sløser vekk pengene sine.

Anonymkode: 7f4e2...0f8

• Liker 1
Skrevet

Når de trenger det, men jeg er ganske raus med begrepet trenger, hvis det er lenge siden sist eller ønsket ikke er dyrt. Helt unødvendige ting får hun bare når det er sånn veldig billig på salg. 

(Hvis behovet er stort, hun MÅ faktisk ha nye sko, er jeg også raus med å vurdere ønskede merker, men dyre ting får hun kun ved behov). 

Anonymkode: 31419...50a

Skrevet

Våre tenåringer får nye klær og sko når de trenger nye klær og sko. Men hvis de vil ha nye klær bare for det de vil, så har vi sagt at vi kan sponse halvparten av summen og så må de dekke resten. Nå har den ene tenåringen en jobb og tjener egne penger, men de får også månedspenger og det skal dekke medlemskap på treningssenter, kino, snacks, henge med venner o.l. 

Skrevet

15 åringen min får nye klær når hun trenger. Men vil hun ha noe utenom, så må hun spare eller ønske seg til jul/bursdag. 

Anonymkode: a8674...3a4

Skrevet

Gutt på 14. Når jeg ser han mangler noe eller han har penger selv og vil ha noe dyrt. 

Anonymkode: 9af3a...598

Skrevet

Når de trenger det enkelt og greit. 

Skal de bare kjøpe fordi de vil ha må de bruke sine egne penger.

12 åringen skaffet seg jobb i sommer og 15 åringen har fått jobb etter jul. De har forstått at jeg bidrar når de trenger nye klær fordi er for små eller ødelagte.

Utenom det kjøper jeg ikke noe til dem.

Anonymkode: 25f1e...a88

Skrevet

Her får ungene en fast sum i måneden til klær og sko, og må kjøpe alt selv i utgangspunktet, med mindre vi bestemmer oss for å sponse noe. Har de ikke råd til noe de må ha (støvler feks), så har de gjeld til oss, og får ikke penger til det er nedbetalt. 

Anonymkode: 544db...402

• Liker 1
Skrevet

Når de trenger noe betaler vi, når de bare har lyst på får de bruke av oppsamlede midler.  De får en del penger av besteforeldre blant annet.  Vi skal for eksempel på tur i høstferien og det var ikke rent lite de trengte av turbukser, allværsjakker, fjellsko osv som var for lite- klærne var ganske så for korte i armer og ben. Yngste er ikke stor nok til å arve alt fra den største.     

Anonymkode: 4e051...0cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...