Gå til innhold

Kjøpe bilsete fra Biltema?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Se på resultatene fra tester (kræsjdelen, ikke brukervennlighet etc) så finner du ut det. At setet er godkjent betyr ikke så mye. Et oppblåsbart sete ble også godkjent… Det er STORE forskjeller på sikkerhet. 

Anonymkode: 61f95...fb9

Det oppblåsbare setet kommer forøvrig mye bedre ut i test enn de fleste, så poenget ditt er ikke-eksisterende. Selv om du har rett i at godkjenning ikke trenger å bety noe.

Uansett, et nøkkelspørsmål her er jo hvor gamle og store barna som skal sitte i det er. Uten å vite det så er alle kråkehyl fra denne tråden verdiløse fordi det ikke anes hva det svares på. Er barnet stort nok så brukes et framovervendt setet til å gi riktig belteføring og gir ekstra beskyttelse ved sidekollisjon. Det er ikke like krise å ha et billig merke her som ved et bakovervendt sete eller et babysete, noe som burde være totalt uaktuelt for de fleste. Er det snakk om en pute så er det et fett så lenge det har horn for å sørge for at beltet ligger over barnas hofte.

Anonymkode: 9d0da...116

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Løser det ved å kjøpe en bakovervendt stol. 

Anonymkode: 532bf...185

Ah, så de er universale, slik at de passer alle biler og alle barn? Det visste jeg ikke, takk for tips.

Jeg ville dog gjort som TS, synes det høres ut som en god plan.

Anonymkode: 4e4ed...098

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det oppblåsbare setet kommer forøvrig mye bedre ut i test enn de fleste, så poenget ditt er ikke-eksisterende. Selv om du har rett i at godkjenning ikke trenger å bety noe.

Uansett, et nøkkelspørsmål her er jo hvor gamle og store barna som skal sitte i det er. Uten å vite det så er alle kråkehyl fra denne tråden verdiløse fordi det ikke anes hva det svares på. Er barnet stort nok så brukes et framovervendt setet til å gi riktig belteføring og gir ekstra beskyttelse ved sidekollisjon. Det er ikke like krise å ha et billig merke her som ved et bakovervendt sete eller et babysete, noe som burde være totalt uaktuelt for de fleste. Er det snakk om en pute så er det et fett så lenge det har horn for å sørge for at beltet ligger over barnas hofte.

De er mellom 4 og 5 år i litt forskjellige størrelser der. Det er forovervendt beltestol uten isofix vi tenker å kjøpe. Vi kan som sagt ikke kjøpe ett sete til hvert barn og til hver bil. Det må kunne brukes til alle ungene og begge bilene. 

ts

Anonymkode: 2b12a...390

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ah, så de er universale, slik at de passer alle biler og alle barn? Det visste jeg ikke, takk for tips.

Ja, faktisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De er mellom 4 og 5 år i litt forskjellige størrelser der. Det er forovervendt beltestol uten isofix vi tenker å kjøpe. Vi kan som sagt ikke kjøpe ett sete til hvert barn og til hver bil. Det må kunne brukes til alle ungene og begge bilene. 

ts

Så lenge det ikke er små barn av vekst så burde det gå fint med bilteste fra Biltema om du ser at de får riktig belteføring. Små barn burde sitte bakovervendt uansett.

Skrevet

Burde da gå helt fint! 

Folk gjør mye rart, så bare å ha et godkjent bilsete er topp. Jeg så en far på vei  inni bilen med to barn i barnehagen da jeg hentet min dag. Minste på ca 2 år ble satt i en stor fremovervendt beltestol og eldste på 4-5 år satt på en vanlig sovepute 😱

Anonymkode: 4f140...5e3

• Liker 1
Skrevet

Så jeg skal kjøpe ett sete til hver av de 5 vennene til sønnen min, og så 5 til som passer min manns bil!? Man må også kunne tenke litt praktisk, ikke kun sikkerhet (selv om det også er viktig). 

ts

Nei, men stolen som er nevnt over er et godt alternativ da den er omtrent den eneste som passer så små barn som barnehagebarn. Da har stolen en funksjon i hvertfall, og den får du lett solgt videre når den ikke trengs mer da det er en god stol 😊 Men jeg ser også at du har flere barn, så denne stolen vil jo også være en god investering for dem. 

Hvordan løser du ts sin problemstilling? Har du et utvalg av biler og stoler og inviterer gjester på prøving og avtaler hvilket sete som skal brukes før barnehagehentingen?

Anonymkode: dc4f9...842

TS spør om et råd, og får ikke svaret hun ønsker med en gang ("Ja den er trygg og sikker, løp og kjøp"), jeg gir henne råd som er overkommelige, fremfor å foreslå bakovervendt uten noe videre informasjon slik andre i tråden, selv om jeg er enig i at bakovervendt er best spesielt når man ikke vet høyde og vekt på alle barna som kan komme til å bruke stolen. Det finns stoler som er bedre enn andre, som den nevnt over her, når man ikke vet str på barna, men ingen slike stoler finns på Biltema, Europris eller Mekk. Det er bare sånn det er. 

Anonymkode: 9e27b...1c7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Burde da gå helt fint! 

Folk gjør mye rart, så bare å ha et godkjent bilsete er topp. Jeg så en far på vei  inni bilen med to barn i barnehagen da jeg hentet min dag. Minste på ca 2 år ble satt i en stor fremovervendt beltestol og eldste på 4-5 år satt på en vanlig sovepute 😱

Anonymkode: 4f140...5e3

For øvrig enig i denne. Folk må gjøre som de vil så lenge det er godkjent sikring som (nesten) passer barna.

Men ikke spør om råd på et forum og bli kvinnebisk av svarene 😉

• Liker 2
Skrevet

Innafor!

Anonymkode: 1e001...eec

• Liker 1
Skrevet

Riding Motorcycles with Child Passengers | Motorcycle Cruiser

Anonymkode: 2b1b0...d73

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, men stolen som er nevnt over er et godt alternativ da den er omtrent den eneste som passer så små barn som barnehagebarn. Da har stolen en funksjon i hvertfall, og den får du lett solgt videre når den ikke trengs mer da det er en god stol 😊 Men jeg ser også at du har flere barn, så denne stolen vil jo også være en god investering for dem. 

TS spør om et råd, og får ikke svaret hun ønsker med en gang ("Ja den er trygg og sikker, løp og kjøp"), jeg gir henne råd som er overkommelige, fremfor å foreslå bakovervendt uten noe videre informasjon slik andre i tråden, selv om jeg er enig i at bakovervendt er best spesielt når man ikke vet høyde og vekt på alle barna som kan komme til å bruke stolen. Det finns stoler som er bedre enn andre, som den nevnt over her, når man ikke vet str på barna, men ingen slike stoler finns på Biltema, Europris eller Mekk. Det er bare sånn det er. 

Så 2000kr på ny blikkstille må brukes for å kunne frakte venner hjem da? Eller tenker du det er bedre å kjøpe denne stolen brukt, med de risikoene det medfører? 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så 2000kr på ny blikkstille må brukes for å kunne frakte venner hjem da? Eller tenker du det er bedre å kjøpe denne stolen brukt, med de risikoene det medfører? 

ts

Det er ikke særlig stor risiko å kjøpe beltestol brukt. Heller det, enn en billig stol som ikke passer. 

Skrevet

Nei, det hadde jeg selvsagt aldri gjort.. Godkjent betyr ikke bra sete og jeg gambler ikke med livet til andres barn heller

Anonymkode: 25ca9...426

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...