Gå til innhold

Kjøpe bilsete fra Biltema?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller. Ville dere. Heller kjøpt et mer «ordentlig» et brukt? 

vi trenger et ekstrasete til å frakte venner hjem fra barnehagen (5 minutter i 40 sone) så det trenger ikke være super komfortabelt, men må jo være sikkert da. 

Anonymkode: 2b12a...390

Skrevet

Kunne fint kjøpt et fra Biltema til den bruken. 
Men her inne blir en nok slaktet for å si det😅

Skrevet

Jeg har ikke peiling på barneseter, men jeg antar at biltema har de samme sikkerhets-sertifiseringene å forholde seg til som andre produsenter?  

Brukt skal man vel være litt forsiktig med å kjøpe, man vet jo ikke hvilke skader de potensielt kan ha blitt utsatt for. 

Anonymkode: 50939...15b

• Liker 6
Skrevet

Er det ikke noen sånne offisielle "krav" som skal stå på setene om de oppfyller? Kan vel være like bra fra biltema om de bare oppfyller sikkerhetskravene? 

Anonymkode: b90d3...c40

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Eller. Ville dere. Heller kjøpt et mer «ordentlig» et brukt? 

vi trenger et ekstrasete til å frakte venner hjem fra barnehagen (5 minutter i 40 sone) så det trenger ikke være super komfortabelt, men må jo være sikkert da. 

Nei. Det hadde jeg aldri gjort. Barns sikkerhet er viktig i bil, og en ordentlig bilstol må man ha.

Anonymkode: f5a28...6d5

• Liker 1
Skrevet

Til slikt bruk hadde jeg gått for sete fra Biltema. Hvis det ikke er bra nok, får foreldrene til barnet som skal sitte på sørge for eget sete. Jeg hadde sete og pute fra Biltema liggende i noen år i tilfelle jeg måtte hente noen av tanteungene på kort varsel (f.eks foreldre som ikke rakk barnehage eller sfo pga fergestans eller ras).

Anonymkode: e4477...51f

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Det hadde jeg aldri gjort. Barns sikkerhet er viktig i bil, og en ordentlig bilstol må man ha.

Anonymkode: f5a28...6d5

Men VET du at biltemaseter er dårlig på sikkerhet? De har ikke isofix og virker hardere å sitte på, men det trenger jo ikke ha noe med sikkerheten å gjøre. 

ts

• Liker 8
Skrevet

Se på resultatene fra tester (kræsjdelen, ikke brukervennlighet etc) så finner du ut det. At setet er godkjent betyr ikke så mye. Et oppblåsbart sete ble også godkjent… Det er STORE forskjeller på sikkerhet. 

Anonymkode: 61f95...fb9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Se på resultatene fra tester (kræsjdelen, ikke brukervennlighet etc) så finner du ut det. At setet er godkjent betyr ikke så mye. Et oppblåsbart sete ble også godkjent… Det er STORE forskjeller på sikkerhet. 

Anonymkode: 61f95...fb9

Men selges det ikke-godkjente seter i Norge? 

ts

• Liker 1
Skrevet

Du trenger en bakovervendt stol. Ville kjøpt minikid eller max way brukt. 

Anonymkode: 532bf...185

• Liker 1
Skrevet

Vi gjorde det. Hadde ekstrasete derfra til små barnehagevenner. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

eh, nei det trenge vi heldigvis ikke. 

ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts

Her inne skal barna helst sitte bakovervendt til de er 10 år 🙊 

det er krav til alle seter som selges i Norge, biltema sine er ikke noe unntak. Jeg kunne fint kjøpt det når det er snakk om et sete som skal brukes noen få ganger av venner 

Anonymkode: 531f8...1bd

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men selges det ikke-godkjente seter i Norge? 

ts

Nei, det gjør det ikke. Men et godkjent sete er ikke automatisk et bra sete. Beltestoler er ikke universale og passer ikke alle barn i størrelse og lengder, og de passer ikke alle biler. 

Anonymkode: 9e27b...1c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ts

Det var snakk om barnehagebarn? 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

det er krav til alle seter som selges i Norge, biltema sine er ikke noe unntak. Jeg kunne fint kjøpt det når det er snakk om et sete som skal brukes noen få ganger av venner 

De skal sitte bakovervendt til de oppfyller kravene til å snus. 5 år, 18 kilo og 110 cm. Trenger ikke overdrive med 10 år. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvor i all verden har du det fra? Bare fordi det er et barnehagebarn? Du aner ikke vekt eller høyde på barna det gjelder til å komme med en slik påstand.

Det sagt... 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så er dette utrolig fordummende i en debatt om bilsikkerhet. Ærlig talt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor i all verden har du det fra? Bare fordi det er et barnehagebarn? Du aner ikke vekt eller høyde på barna det gjelder til å komme med en slik påstand.

Vil ikke tro alle er fylt 5 år. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil ikke tro alle er fylt 5 år. 

Neivel, men det vet du ikke? Så hold deg for god for slikt inntil du har informasjonen du trenger for å kunne yte gode svar. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det gjør det ikke. Men et godkjent sete er ikke automatisk et bra sete. Beltestoler er ikke universale og passer ikke alle barn i størrelse og lengder, og de passer ikke alle biler. 

det trenger ikke å være et veldig bra sete, de trenger bare å funke til den lille bruken de skal ha her. Vi kan ikke kjøpe ett sete som passer hvert av barna som skal med oss hjem, og et til hver bil 😂 vi trenger ett sete som kan funke som et ekstrasete til både min og mannens bil og som alle som skal være med hjem kan sitte i. 

ts

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...