Gå til innhold

Arv - fordele på venninner? Lovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg sitter i en situasjon der jeg ikke har livsarvinger.

Kan jeg i praksis og teori gi 100% av min arv til mine to venninner? Dele det 50% på dem?

Jeg er ikke interessert i at mine søsken og deres barn skal arve meg på noen som helst måte.

Har forstått at det eneste som skal til er å skrive et testamente? Er dette korrekt?

Anonymkode: b3652...730

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer så lenge du ikke har ektefelle eller barn kan du fordele arven din som du ønsker

Anonymkode: 1111f...490

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei,

Jeg sitter i en situasjon der jeg ikke har livsarvinger.

Kan jeg i praksis og teori gi 100% av min arv til mine to venninner? Dele det 50% på dem?

Jeg er ikke interessert i at mine søsken og deres barn skal arve meg på noen som helst måte.

Har forstått at det eneste som skal til er å skrive et testamente? Er dette korrekt?

Anonymkode: b3652...730

Ja

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du ikke har barn kan du testamentere til hvem du vil. Det viktigste er å få skrevet et skikkelig testamente du kan finne dette på nettet eller få en advokat til og gjøre dette. Du må ha uavhengige vitner til og signere. Mange går i fella og skriver testamente som ikke er gyldig da det skal stå ganske mye der. Dette må oppbevare hos Tingretten, koster vel ca rundt 900 kr og levere inn. 

Skrevet
Mokkilokki skrev (3 timer siden):

Så lenge du ikke har barn kan du testamentere til hvem du vil. Det viktigste er å få skrevet et skikkelig testamente du kan finne dette på nettet eller få en advokat til og gjøre dette. Du må ha uavhengige vitner til og signere. Mange går i fella og skriver testamente som ikke er gyldig da det skal stå ganske mye der. Dette må oppbevare hos Tingretten, koster vel ca rundt 900 kr og levere inn. 

Husk at advokat fort kommer opp i 10000 +. De skriver timer med gaffel. 

Anonymkode: d8329...412

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husk at advokat fort kommer opp i 10000 +. De skriver timer med gaffel. 

Anonymkode: d8329...412

Ja det er dyrt med advokat. Har sjekket rundt her jeg bor og det er rundt 8000 kr. Men jeg hadde en mal fra noen andre som hadde vært hos advokat så slapp kun med gebyret til Tingretten. Synes det er viktig og skrive det selv om man er ung for man vet aldri hva som skjer. Jeg ønsker heller ikke at søskenbarn og slektninger som jeg ikke omgås med skal få mine penger. 

• Liker 1
Skrevet

Lager man et «kontroversielt» testamente, som i dette tilfellet, så bør både advokat og tingretten være involvert.

Anonymkode: 51e02...6f3

Skrevet

Er vel bare å bruke en ferdig mal til testamente, og ha minst to vitner (ikke venninene dine som arver deg)

Anonymkode: f5139...d45

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lager man et «kontroversielt» testamente, som i dette tilfellet, så bør både advokat og tingretten være involvert.

Hva i alle dager er kontroversielt med dette? Dette er da et helt standard testamente.

Anonymkode: 0a04a...622

• Liker 10
Skrevet

Det jeg gjorde var å fylle ut en omfattende mal fra nett, og betalte for en halvtime hos advokat for å bruke dem som vitner (han og hans sekretær) og oppbevaring av testamentet hos dem. Så har jeg en kopi hos meg, og en kopi hos min mor, og en kopi hos ei venninne. 

Jeg er også barnløs og ikke gift.

Anonymkode: dbf25...81d

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er da ikke kontroversielt i det hele tatt. Har man ikke egne barn, kan ingen forvente å arve en. Men det kan være lurt å skrive at testamentet gjelder frem til man eventuelt får egne barn. 

Anonymkode: 9a0a0...7f6

• Liker 4
Skrevet

hvor oppretter man arv egentlig?

Anonymkode: 8ad56...95c

• Liker 1
Skrevet

Testamentet MÅ jo ikke tinglyses, men det BØR jo absolutt det?

Anonymkode: 1aff3...d46

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Testamentet MÅ jo ikke tinglyses, men det BØR jo absolutt det?

Anonymkode: 1aff3...d46

Ja. Det bør absolutt deponeres i tingretten. Deponering er noe annet enn tinglysing. En deponering er hemmelig. Tinglysing er offentlig. Man tinglyser skjøter og pantedokumenter, men ikke testamenter. 

Grunnen til at det bør deponeres i tingretten, er for å sikre at testamentet kommer for en dag når den som har skrevet det, dør, for det er jo ikke noe hjelp i et testamente som forblir ukjent for testamentsarvingene etter at den som har skrevet testamentet, dør. Hvis det ligger hjemme hos den som har skrevet det, så kan jo slektningene kaste det når den som har skrevet det dør, og de finner det hjemme hos henne, men hvis det er oppbevart i tingretten, så sørger tingretten for at dem som er tilgodesett i testamentet blir varslet om dødsfallet og testamentet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...