Gå til innhold

Overnatting i skoledager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 10, har en venninne som spør om å overnatte ganske ofte. De er mye sammen på fritiden, men alt for ofte er det spørsmål om å overnatte her eller der. Jeg pleier alltid å si nei (i ukedager).

Èn gang skulle jeg hente datteren min derfra, og jentene hadde spurt meg på forhånd om overnatting (hos meg) neste dag, hvorpå jeg sa nei. Det var visst moren som hadde bedt de spørre.
Jeg ble stående i kanskje 30min å prate med moren, som snakker om det å være alene med to barn, hun har aldri fritid og hun ville at datteren skulle overnatte fordi hun skulle på fest. Jeg sa nei, fordi akkurat den dagen hver uke, har jeg kveldsundervisning og trenger ekstra ro, men tror ikke hun forsto og fortsatte å overtale meg. Hun sa at hvis jeg kunne bare denne eeeene gangen, kunne datteren min overnatte når som helst..
Moren snakker forresten veldig dårlig norsk, og vi sliter med å kommunisere.

Etter dette, har det vært spørsmål hver uke, på den samme ukedagen, som ikke passer for meg. Jeg liker generelt ikke overnatting i ukedager, fordi de sovner sent, vanskelig å få opp om morgenen og det krever bare masse ekstra fra meg. Helt ærlig har jeg nok med det ene barnet jeg har.

Datteren min bruker i mot meg at jeg har sagt ja til en annen venninne av henne har et par ganger, men den jenta oppfører seg eksemplarisk, sover tidlig, rydder etter seg, trenger ikke tilsnakk og de to sammen er mye roligere.
Mens disse to, sammen, er kaos. Det er bråk, mat og søl og rot over alt, jenta hører ikke etter, stress på morgenen, også en skikkelig rydde/vaskejobb neste dag. Hadde de spurt i helgene, hadde jeg godtatt det. 

Orker dere overnatting i ukedager? Jeg er også alene med barnet mitt, og har egen barnevakt de gangene jeg må jobbe sent. Synes ikke det hadde passet seg om jeg hadde spurt foreldre på denne måten.

Anonymkode: 4a1b9...7c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også alene med barn og tenker at det en gang  iblant er greit å spørre. 
Men det avhenger av min relasjon til barnets foreldre om jeg spør. 
Som utgangspunkt har jeg strenge regler for overnatting- også i helgene. 
og sier stort sett alltid nei til barn som ikke kan tilpasse seg. 

det du beskriver hadde jeg aldri godtatt, og ville vel heller oppmuntret ditt barn til å leke med andre… 

Stå på ditt og sett foten ned. Dette hørtes invaderende og grenseoverskridende ut!! 

Anonymkode: d2397...a78

Skrevet

Er og alene med barnet mitt og har ikke problemer med å ha overnatting på skoledager om de ønsker det men det er sjelden de gidder overnatting. 😄 Så her har vi hatt overnatting i når andre har trengt barnevakt på grunn av akutte ting eller viktige anledninger.

Men, jeg hadde ikke sagt ja til denne jenta når det blir så mye trøbbel, det hadde jeg ikke giddet om det var helg heller. Må da kunne oppføre seg når man er på besøk. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker ikke å utelukke barn, men moren til denne jenta er veldig "spesiell". Jenta har ikke noe grenser ift. innetid eller leggetid, hun kan gå hvor som helst og jeg har inntrykk av at hun er mye alene hjemme, også på kveldstid.
De to gangene barnet mitt har fått lov å sove der, vet jeg at de var våkne sent (typ 2-3 på natta), da jeg kan se tlf-aktiviteten hennes. Neste dag kan jenta mi fortelle at de ikke har spist noe særlig og sist gang sa hun at moren "ammet" datteren sin for å få henne til å sove! Hallo... Etter det har jeg oppfordret de til å leke her etter skolen.
Skjønner at overnatting er gøy, men denne moren kan ikke gjengjelde tjenesten for meg, fordi jeg ønsker ikke at barnet mitt skal sove der. Når jeg har ringt et par ganger, har hun null styring på hvor barna er. Hun virker bare ikke veldig dedikert til barna sine. 

En gang spurte også datteren min om jenta kunne overnatte her, fordi moren kom ikke hjem før sent. Jeg synes synd på jenta, men samtidig må foreldre lære seg at de må skaffe seg barnevakt uansett om de skal jobbe sent eller feste.. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg liker ikke å utelukke barn, men moren til denne jenta er veldig "spesiell". Jenta har ikke noe grenser ift. innetid eller leggetid, hun kan gå hvor som helst og jeg har inntrykk av at hun er mye alene hjemme, også på kveldstid.
De to gangene barnet mitt har fått lov å sove der, vet jeg at de var våkne sent (typ 2-3 på natta), da jeg kan se tlf-aktiviteten hennes. Neste dag kan jenta mi fortelle at de ikke har spist noe særlig og sist gang sa hun at moren "ammet" datteren sin for å få henne til å sove! Hallo... Etter det har jeg oppfordret de til å leke her etter skolen.
Skjønner at overnatting er gøy, men denne moren kan ikke gjengjelde tjenesten for meg, fordi jeg ønsker ikke at barnet mitt skal sove der. Når jeg har ringt et par ganger, har hun null styring på hvor barna er. Hun virker bare ikke veldig dedikert til barna sine. 

En gang spurte også datteren min om jenta kunne overnatte her, fordi moren kom ikke hjem før sent. Jeg synes synd på jenta, men samtidig må foreldre lære seg at de må skaffe seg barnevakt uansett om de skal jobbe sent eller feste.. 

TS

Du mener at hun ammet en tiåring i søvn? Altså ingen som er så for langtids amming som meg altså men det er rimelig drøyt og med tanke på alt det andre du nevner her så burde det jo kanskje være på tide med en bekymringsmelding men de er kanskje allerede inni bildet?

• Liker 4
Skrevet

En tiåring som blir ammet i søvn??  

Anonymkode: 1e17c...bac

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En tiåring som blir ammet i søvn??  

Anonymkode: 1e17c...bac

Ikke sant.. Datteren min forklarte det som at jenta ikke fikk sove, og at hun noen ganger pleier å ha tommelen i munnen for å få sove. Så mens jenta lå med øynene lukket, hadde moren tatt ut fingeren hennes og tatt brystvorta i munnen istedet. Datteren min så dette, og mente at moren gjorde "for å være morsom". Høres bare kjemperart ut for meg, og visste helt ærlig ikke hva jeg skulle si til det. Men etter det mistet jeg hvertfalle enda mer lyst på at hun skulle sove der.
Datteren min betegner også moren som "rar", men hun klarer ikke helt å forklare hvorfor.
TS

Skrevet

Sikker på at hun ble ammet og ikke bare «bysset» satt på fanget og holdt rundt/vugget?

Anonymkode: dada9...b0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sikker på at hun ble ammet og ikke bare «bysset» satt på fanget og holdt rundt/vugget?

Anonymkode: dada9...b0d

Datteren min sa at "hun fikk pupp".. Og at jenta ble kjempeflau når hun så at datteren min så det.

Skrevet

Jeg godtar overnatting på ukedager hvis det er helt krise, f.eks at foreldrene må dra på sykehus/legevakt med et annet barn. Men da får de ikke sove på samme rom (vi vet jo hvordan det blir…), barnet som overnatter må sove på gjesterommet. 

Anonymkode: 955ba...205

• Liker 2
Skrevet

Overnatting i ukedager har vært engangstilfeller, altså at foreldrene har skullet på jobbreise samtidig og det har kræsjet, at noen har vært syke, sånne ting. Det du beskriver hadde jeg ikke orket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...