Gå til innhold

Er det håp for Sp, FrP og Høyre nå? 😂

Anbefalte innlegg

Skrevet
Imariuz skrev (11 minutter siden):

Det blir uansett bare et tåpelig argument, faktum er at alle land er ulike i strørrelse med ulike utslippsnivåer. Norge har allerede kuttet våre utslipp mye, samtidig er det mange andre politiske områder å ta hansyn til, noe SP og FrP forstår. Vi skal fortsatt kutte utslippene, men nå får de verste miljøsvinene slik som Kina begynne å kutte, noe de har nektet å gjøre så langt.

Vi har ikke kuttet noen verdens ting!... Og vi forurenser myr mer pr. hode enn Kineserne...og det på tross av at de produserer forbruksvarer til hele verden..og vi ikke produserer en dritt og samtidig har naturgitte forutsetninger som ingen annen nasjon i verden med magasinkraften vår..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ABM skrev (1 time siden):

Vi har ikke kuttet noen verdens ting!... Og vi forurenser myr mer pr. hode enn Kineserne...og det på tross av at de produserer forbruksvarer til hele verden..og vi ikke produserer en dritt og samtidig har naturgitte forutsetninger som ingen annen nasjon i verden med magasinkraften vår..

De har 1,4 milliarder mennesker og høyere utslipp per innbygger enn Norge. Men Kina har ingen planer om å bremse.

Begge påstandene dine er altså feil, Norge kutter, mens Kina gir blaffen og øker sine utslipp som allerede er høyere enn Norge. Vi produserer også mye varer og tjenester i Norge og flere selskaper flagger ut av Kina fordi de mangler kompetansen de trenger, likevel øker altså utslippene deres. 

Skrevet
Imariuz skrev (22 minutter siden):

De har 1,4 milliarder mennesker og høyere utslipp per innbygger enn Norge. Men Kina har ingen planer om å bremse.

Begge påstandene dine er altså feil, Norge kutter, mens Kina gir blaffen og øker sine utslipp som allerede er høyere enn Norge. Vi produserer også mye varer og tjenester i Norge og flere selskaper flagger ut av Kina fordi de mangler kompetansen de trenger, likevel øker altså utslippene deres. 

Nettavisen? Norge slipper ut 50 tonn CO2 i året! Ta frem kalkulatoren du..

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2021/juni-2021/norges-klimagassutslipp-ble-redusert-i-pandemiaret-2020/

Skrevet
ABM skrev (5 minutter siden):

Kildene står i artikkelen, og tallene er klare på at Kina slipper ut mer per innbygger enn Norge. Vi har kuttet og deres utslipp øker hvert eneste år og har gjort det i lange tider. Så det er ikke overraskende at Kina er verdens største miljøsvin per innbygger og totalt. Er på tide at verdenssamfunnet griper inn og sanksjonerer Kina for dette og for overgrepene deres mot innbyggerne.

Skrevet

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod. 

Skrevet
Grandidosa83 skrev (På 30.9.2021 den 7.16):

Nå har jeg ikke noe tro på at SP hopper over gjerdet, men strengt tatt tror jeg ikke noen av delene du setter opp egentlig er et problem.

Eu/globalisering: her ropes det mye fra SP, men ingen tror vel seriøst venstre- eller høyresiden kommer til å si opp EØS-avtalen uansett? Her kan SP fint få noen mindre seire knyttet til Acer mv, uten at det hadde vært nevneverdig problematisk for H/FrP.

Penger til distriktene tror jeg også man hadde fint fått til. Typisk infrastuktur deler de også med FrP. Kort fortal kan man fint ta pengene brukt på KrF og Venstres hjertesaker og heller gi dem til Bygden. Typisk alle milliardene brukt på u-hjelp/innvandring. 

Jeg tror på mange måter SP er det sentrumspartiet som er mest spiselig for alle partier. Sakene deres er tydelig osv, men sjeldent diametralt motsatt av de andre partiene. Og der det er tilfelle, har de gjerne ulik intern vektig i partiene. 

Uansett er nok ikke et retningsskifte noe som skjer. Det blir alt for kostbart å forsvare utad. Likevel er det nok noe Støre har i bakhodet i det langsiktige og noe av årsaken til at de nåværende regjeringsplanene endres: Sp kan lett være en langt mer plagsomt opposisjonsparti å måtte forholde seg til i Stortinget enn de mer venstreekstreme. Dette nettopp fordi SP fort kan gå sammen med høyresiden i mange av venstresidens hjertesaker. Sps hovedvelgergruppe er tross alt ikke fattigfolk, men heller middelklassen på bygden (og nå også litt i byene).

Jeg er ikke enig med deg. Når man ser hva denne dagens regjering har fått til, så er regionreformen kanskje en av de store endringene. Mye av innholdet i denne reformen er Sp fundamentalt i mot.

En annen stor sak fra FrP/Høyre er «konkurranseutsetting» av jernbanestrekninger. Dette er også noe Sp er fundamentalt i mot. Jeg tror heller ikke Sp ville sagt opp EØS-avtalen, men Høyre har det som mål å innlemme Norge i EU, så alle disse mindre tingene som fører Norge et skritt videre mot EU er viktig for Høyre.

Landbrukspolitikken var så viktig for FrP at de i sin tid faktisk fikk landbruksministeren. 

Skrevet

Den politiske profilen SP har vunnet velgere på, og som har bragt dem fra sperregrense-nivå til det de er idag, er antisentralisme og distrikstvennlighet. Dessuten er de (borgerlig) sosialliberale i fordelingspolitikken, og skeptiske til den globale hyperkapitalismen, som ikke minst truer primærnæringene og næringsgrunnlaget i distriktene. Hvis de skal beholde noen form for troverderdighet overfor velgerne, er det helt uaktuelt å innlede noen form for systematisk samarbeid med høyrepartiene H, V og FRP, som står for det stikk motsatte i SPs kjernesaker. Hadde det vært noe igjen av KRF, kunne de muligens fått til en slags sentrumsallianse som lente seg på den lyseblå/pragmatiske delen av Høyre.

Skrevet (endret)
lille pille skrev (På 1.10.2021 den 8.12):

Jeg er ikke enig med deg. Når man ser hva denne dagens regjering har fått til, så er regionreformen kanskje en av de store endringene. Mye av innholdet i denne reformen er Sp fundamentalt i mot.

En annen stor sak fra FrP/Høyre er «konkurranseutsetting» av jernbanestrekninger. Dette er også noe Sp er fundamentalt i mot. Jeg tror heller ikke Sp ville sagt opp EØS-avtalen, men Høyre har det som mål å innlemme Norge i EU, så alle disse mindre tingene som fører Norge et skritt videre mot EU er viktig for Høyre.

Landbrukspolitikken var så viktig for FrP at de i sin tid faktisk fikk landbruksministeren. 

Ingenting av det du skisserer her tror jeg er umulig å forhandle seg forbi. Senest i dag var det vel en artikkel om at 1/5 av sp velgerne har FRP som andrevalg?

EU / EØS spørsmålet er ikke egentlig aktuelt å forhandle seg inn og eller ut av i nåværende periode. Så ja; partiene har overordnet ulikt syn på dette, men det har man da vitterlig internt på venstresiden også?

Konkurranseutsetting av jernbane, ulike regionsreformer mv. er områder man fint kan finne løsninger, da det i stor grad er snakk om penger. En platform som ikke må ta hensyn til KRF/V sine hjertesaker frigjør faktisk mye midler (uhjelp, innvandring, kontantstøtte mv.), som heller kan kanaliseres til SPs hjertesaker.

Ser man til de politiske platformene er det også lett å se at SP ikke henger godt sammen med venstresiden heller: SP gikk til valg på skattereduksjon, mens SV ønsket økt skatt med 30 mrd. SP vil ha olje, mens ytre venstre vil slutte med den.. Listen er vel så lang her som motsatt.

Jeg tror Støre / AP ser noe av det samme og skjønner at man heller må holde seg varm med SP. De venstreekstreme har ikke noe valg egentlig, mens et presset SP fint kan hoppe over gjerdet på lengre sikt og / eller stemme med de borgerlige i enkeltsaker.

Endret av Grandidosa83
Skrevet

Jeg håper at det ikke blir plass for frp I hvertfall. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...