Gå til innhold

Er det håp for Sp, FrP og Høyre nå? 😂

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lysbakken er ute? Sv er nå i opposisjon.

Hva blir det nye?

Håper i alle fall Jonas har lært fra Erna dine feil, og ikke lager til en mosaikk av en regjering med alt som finnes av småpartier. 

Vil ikke ha mer Høyre regjering. Hele Høyre partiet er en flause. 

Tror allikevel overskriften hadde gjort beste regjering 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var som forventet av Sv. Tror likevel de vil være støttespillere, det kommer jo an på Støre også. 

Skrevet

Blir interessant å følge med på videre. Vil ikke overraske meg om det hittil bare er et spill for galleriet og at det likevel ender med Ap-Sp-Sv  Personlig håper jeg det trender mot et sterkere politisk senter ved neste stortingsvalg der KrF på sikt blir spist opp av Sp/Venstre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
  • Liker 7
Skrevet

Jeg tviler på at H-Frp-SP finner hverandre denne gangen.

Det jeg håper mest på er AP-SP med støtte fra H-Frp i store saker som omhandler industri.

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
  • Liker 6
Skrevet

Hvordan i all verden skal, Sp, Høyre og FrP finne hverandre?

Sp og Høyre er i hver sin ende av skalaen når det kommer til globalisering - tenk på EU, frihandel, osv.

I tillegg er både FrP og Høyre pro- sentralisering. Sp er det stikk motsatte. Og tenk på FrP sin landbrukspolitikk kontra Sp.

Det som er nevnt ovenfor er kjernesaker for Sp. Høyre og FrP er ikke noe alternativ for dem. De er milevis unna hverandre i viktige enkeltsaker.

• Liker 7
Skrevet
Tha_M34 skrev (7 timer siden):

Jeg bare koser meg at noen i det hele tatt fantaserer om H + SP + Frp.

Denne koalisjonen fikk 85 mandater og har dermed flertall på det tiltredende Stortinget. Så det er ingen fantasi, det som hindrer det i å bli en realitet er de politiske forskjellene. Av samme grunn er Oslo-modellen urealistisk på landsbasis.

• Liker 4
Skrevet
Madame Butterfly skrev (16 timer siden):

Hva blir det nye?

Håper i alle fall Jonas har lært fra Erna dine feil, og ikke lager til en mosaikk av en regjering med alt som finnes av småpartier. 

Hadde vært flott om SP hadde fått spise kameler med høyresiden.! Da hadde vi iallefall blitt kvitt egoistpartiet med smørbukklovnen til neste valg..

Skrevet

Jeg synes det ville vært å lure velgerne om SP gikk til høyre. De som har stemt på SP har stemt på regjeringsskifte.

(Selv om jeg lurer litt på hva SP har å gjøre på venstresiden)

• Liker 3
Skrevet
lille pille skrev (11 timer siden):

Hvordan i all verden skal, Sp, Høyre og FrP finne hverandre?

Sp og Høyre er i hver sin ende av skalaen når det kommer til globalisering - tenk på EU, frihandel, osv.

I tillegg er både FrP og Høyre pro- sentralisering. Sp er det stikk motsatte. Og tenk på FrP sin landbrukspolitikk kontra Sp.

Det som er nevnt ovenfor er kjernesaker for Sp. Høyre og FrP er ikke noe alternativ for dem. De er milevis unna hverandre i viktige enkeltsaker.

Nå har jeg ikke noe tro på at SP hopper over gjerdet, men strengt tatt tror jeg ikke noen av delene du setter opp egentlig er et problem.

Eu/globalisering: her ropes det mye fra SP, men ingen tror vel seriøst venstre- eller høyresiden kommer til å si opp EØS-avtalen uansett? Her kan SP fint få noen mindre seire knyttet til Acer mv, uten at det hadde vært nevneverdig problematisk for H/FrP.

Penger til distriktene tror jeg også man hadde fint fått til. Typisk infrastuktur deler de også med FrP. Kort fortal kan man fint ta pengene brukt på KrF og Venstres hjertesaker og heller gi dem til Bygden. Typisk alle milliardene brukt på u-hjelp/innvandring. 

Jeg tror på mange måter SP er det sentrumspartiet som er mest spiselig for alle partier. Sakene deres er tydelig osv, men sjeldent diametralt motsatt av de andre partiene. Og der det er tilfelle, har de gjerne ulik intern vektig i partiene. 

Uansett er nok ikke et retningsskifte noe som skjer. Det blir alt for kostbart å forsvare utad. Likevel er det nok noe Støre har i bakhodet i det langsiktige og noe av årsaken til at de nåværende regjeringsplanene endres: Sp kan lett være en langt mer plagsomt opposisjonsparti å måtte forholde seg til i Stortinget enn de mer venstreekstreme. Dette nettopp fordi SP fort kan gå sammen med høyresiden i mange av venstresidens hjertesaker. Sps hovedvelgergruppe er tross alt ikke fattigfolk, men heller middelklassen på bygden (og nå også litt i byene).

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i all verden skulle Støre danne mindretallsregjering med SP...?

Høl i huet egentlig...Som det ser ut nå får vi SV tilbake i forhandlingene eller vi får en ren AP regjering...

Skrevet
Grandidosa83 skrev (5 minutter siden):

Nå har jeg ikke noe tro på at SP hopper over gjerdet, men strengt tatt tror jeg ikke noen av delene du setter opp egentlig er et problem.

Eu/globalisering: her ropes det mye fra SP, men ingen tror vel seriøst venstre- eller høyresiden kommer til å si opp EØS-avtalen uansett? Her kan SP fint få noen mindre seire knyttet til Acer mv, uten at det hadde vært nevneverdig problematisk for H/FrP.

Penger til distriktene tror jeg også man hadde fint fått til. Typisk infrastuktur deler de også med FrP. Kort fortal kan man fint ta pengene brukt på KrF og Venstres hjertesaker og heller gi dem til Bygden. Typisk alle milliardene brukt på u-hjelp/innvandring. 

Jeg tror på mange måter SP er det sentrumspartiet som er mest spiselig for alle partier. Sakene deres er tydelig osv, men sjeldent diametralt motsatt av de andre partiene. Og der det er tilfelle, har de gjerne ulik intern vektig i partiene. 

Uansett er nok ikke et retningsskifte noe som skjer. Det blir alt for kostbart å forsvare utad. Likevel er det nok noe Støre har i bakhodet i det langsiktige og noe av årsaken til at de nåværende regjeringsplanene endres: Sp kan lett være en langt mer plagsomt opposisjonsparti å måtte forholde seg til i Stortinget enn de mer venstreekstreme. Dette nettopp fordi SP fort kan gå sammen med høyresiden i mange av venstresidens hjertesaker. Sps hovedvelgergruppe er tross alt ikke fattigfolk, men heller middelklassen på bygden (og nå også litt i byene).

Frp kommer aldri til å være med på overføringer til landbruket på SP-nivå....Så selv om begge partier driter i miljø og klima kommer de aldri til å sitte i samme regjering..

Skrevet (endret)
17 hours ago, Madame Butterfly said:

Hva blir det nye?

Jeg håper på at Støre og Vedum danner regjering. Men de burde hatt SV med. Nå har ikke jeg så peiling på politikk. Men tror at SV er veldig opptatt av å kutte oljeleting. Og at det er der og i klimapolitikken uenigheten er. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Skrevet
ABM skrev (4 minutter siden):

Frp kommer aldri til å være med på overføringer til landbruket på SP-nivå....Så selv om begge partier driter i miljø og klima kommer de aldri til å sitte i samme regjering..

Der er vi uenig. Frp vant et fylke i år, og det var ikke Oslo.. overføringer til bønder er ikke deres hjertesak, men det er langt lettere å «svelge» enn f.eks økning i antall flyktninger, å slavisk følge 1% målet til u-hjelp osv.

Nevnte infrastruktur, satsing på næring i distriktene (subsidiert strøm)er områder av distriktspolitikken hvor man lett finner sammen.

For å si det sånn: Jeg kan ikke se at det er vesentlig lettere for SP å finne sammen med ytre venstre-partiene enn med Frp/høyre. Men at det blir /hadde blitt noen kameler å svelge er åpenbart - men det er jo alle partier vant med.

• Liker 1
Skrevet
ABM skrev (29 minutter siden):

FrP i regjering har økt landsbruksstøtten, så det er nok lettere å svelge enn mye av det de måtte godta fra Venstre og KRF.

Når det gjelder klima er SP og FrP de mest realistiske, da de ser at våre kutt alene ikke kan redde verden når land som Kina øker sine utslipp. Partiene vil kutte, men balansere det mot andre hensyn som distriktspolitikk, næringslivspolitikk og oljepolitikken, saker klimareligiøse gir blaffen i.

• Liker 2
Skrevet
Eloise12345 skrev (35 minutter siden):

Jeg håper på at Støre og Vedum danner regjering. Men de burde hatt SV med. Nå har ikke jeg så peiling på politikk. Men tror at SV er veldig opptatt av å kutte oljeleting. Og at det er der og i klimapolitikken uenigheten er. 

Jeg har også inntrykk av at oljeleting er den skarpeste skillelinjen mellom SV pg AP. SV nevner også fordeling, og er skuffet over AP.

Der kommer forskjellene på AP og SV frem. AP er et styringsparti. De balanserer ulike hensyn, som næringsliv, velferd, fordeling etc. Når støvet har lagt seg etter valgkampen skjønner AP at en økning i formueskatt må være balansert. Ikke størst mulig. På et punkt vil man tappe bedriftene urimelig mye.

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, Isambard said:

Jeg har også inntrykk av at oljeleting er den skarpeste skillelinjen mellom SV pg AP. SV nevner også fordeling, og er skuffet over AP.

Der kommer forskjellene på AP og SV frem. AP er et styringsparti. De balanserer ulike hensyn, som næringsliv, velferd, fordeling etc. Når støvet har lagt seg etter valgkampen skjønner AP at en økning i formueskatt må være balansert. Ikke størst mulig. På et punkt vil man tappe bedriftene urimelig mye.

Jeg er nyskjerrig på om vi merker noe til at vi får ny regjering. Blir det noen forskjeller på livene våre? 

Skrevet
Imariuz skrev (3 timer siden):

FrP i regjering har økt landsbruksstøtten, så det er nok lettere å svelge enn mye av det de måtte godta fra Venstre og KRF.

Når det gjelder klima er SP og FrP de mest realistiske, da de ser at våre kutt alene ikke kan redde verden når land som Kina øker sine utslipp. Partiene vil kutte, men balansere det mot andre hensyn som distriktspolitikk, næringslivspolitikk og oljepolitikken, saker klimareligiøse gir blaffen i.

Realistisk? Forskerne sier at verden ikke kan reddes uten våre kutt..

Jeg kan dele opp hele verden i bolker på 5 mill. mennesker....og peke på hvilken som helst av dem å si at det spiller ingen rolle for klimakrisen hva disse gjør...de er jo bare 5 mill..

Skrevet
ABM skrev (5 timer siden):

Realistisk? Forskerne sier at verden ikke kan reddes uten våre kutt..

Jeg kan dele opp hele verden i bolker på 5 mill. mennesker....og peke på hvilken som helst av dem å si at det spiller ingen rolle for klimakrisen hva disse gjør...de er jo bare 5 mill..

Det blir uansett bare et tåpelig argument, faktum er at alle land er ulike i strørrelse med ulike utslippsnivåer. Norge har allerede kuttet våre utslipp mye, samtidig er det mange andre politiske områder å ta hansyn til, noe SP og FrP forstår. Vi skal fortsatt kutte utslippene, men nå får de verste miljøsvinene slik som Kina begynne å kutte, noe de har nektet å gjøre så langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...