AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #1 Skrevet 29. september 2021 Har forstått at det handler om å "låne ut" penger til investorer som gjør jobben for deg med å handle aksjer, men hvordan tjener man på det? Får man litt av avkastningen til selskapene, eller handler det bare om å selge andelene sine igjen når de har blitt mer verdt? Anonymkode: 69800...997
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #2 Skrevet 29. september 2021 Skal prøve å forenkle det så mye som mulig. Først må du forstå hva en aksje er. En aksje er en eierandel i et selskap som gjør at når selskapet øker i markedsverdi så øker også andelen din i verdi, veldig enkelt forklart. Hvis aksjene synker i verdi så synker også verdien av din eierandel. Se på det som at du og 10 stk kjøper et føll for 1000 kr hver for å satse på at føllet skal bli veddeløpshest. Føllet er ikke verdt så mye, men når det vokser så blir det til slutt en veldig god veddeløpshest som tjener masse penger og mange er interessert i å kjøpe en eierandel i denne hesten fordi den gjør det bra og tjener penger til de som eier den. Du kan nå selge din eierandel for 10 000 kr og har tjent 9000 kr på å kjøpe hesten for en lav pris, tidlig. Personen som kjøpte din eierandel i hesten er superfornøyd med et godt kjøp, men uken etter blir hesten syk og veterinæren vet ikke når den kan ut på veddeløpsbanen for å tjene penger igjen. Eierne begynner å bli urolige for at hesten ikke blir frisk og begynner å selge sin eierandel. Nå er det ikke så mange som er interessert i å kjøpe hesten lengre, fordi de vet at den er syk. Neste deleier, som kjøpte samtidig som du gjorde, får derfor solgt sin andel for 3000 kr, altså mye mindre enn hva du solgte for, men han har likevel tjent 2000 på hestekjøpet (se bort ifra at hesten har koster penger i drift og trening). Han som kjøpte din andel for 10 000 kr får panikk for at hesten skal bli avlivd pga denne sykdommen og kan tape alle pengene sine. Han ser at din venn fikk solgt for 3000 kr, tenker at det er bedre å gjøre det enn å tape hele investeringen sin og velger derfor å selge for 3000 kr han også. Han har tapt 7000 kr på kjøpet. Hesten blir frisk og vinner et stort løp og interessen for hesten øker. Plutselig er eierandelen i hesten verdt 12 000 kr. Og litt sånn fungerer også aksjer. Et fond består av x antall aksjer, feks 1500 stk. Pengene du setter i fondet fordeles inn i disse aksjene slik at du sprer risikoen din i alle aksjene samtidig. Noen vil stige og noen vil synke men målet er såklart at alle aksjene skal stige i verdi slik at din investering også stiger. Din risiko er mindre fordi du fordeler risikoen ut over mange aksjeselskap. Kjøp et globalt indeksfond uten aktiv forvaltning og ha sparehorisont på 5-10 år, minst. Aldri ha en endelig dato for nå pengene MÅ ut. Det er billigst og sikrest 😊 Hvis du sparer med for kort tidshorisont så risikerer du å være tvunget til å ta ut pengene på det tidspunktet hvor hesten ble syk og er verdt mindre slik at du risikerer å selge med tap. Du skal alltid regne med god nok tid til å kunne vente til at hesten blir frisk slik at du kan ta ut pengene dine og da helst med profitt. Anonymkode: a78d1...9a6 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #3 Skrevet 29. september 2021 Takk for god forklaring, men det var ikke helt det jeg lurte på. Jeg vet grunnprinsippene i hvordan aksjer fungerer. Det jeg ikke er helt klok på er hvordan man konkret tjener (eller sparer) penger på å sette dem i fond. Når forvalteren selger en aksje med fortjeneste, får jeg min andel av inntekten da? Eller blir den værende i fondet og reinvestert i andre aksjer? Hvis forvalteren kjøper utbytteaksjer, får jeg en del av det utbyttet? Eller tjener jeg ingenting før jeg selger meg ut av fondet igjen? Er dette riktig forstått: jeg gir forvalteren hundre kroner som han kjøper aksjer for. Aksjene stiger i (forhåpentligvis) i verdi. Når jeg vil ha pengene mine selger han alle aksjene han har kjøpt på mine vegne, og jeg får pengene (minus honorar)? Jeg har kjøpt andeler i flere fond etter å ha lest rådene til bl.a Hallvard Kvadsheim og sett at "alle" forbrukerorienterte økonomer anbefaler det fremfor sparekonto, og er forberedt på å ha det stående så lenge som mulig. Og å ha nok på en bufferkonto til at jeg ikke blir nødt til å ta ut fra fondet før jeg er pensjonist eller noe. Takk igjen for at du svarer på spørsmål fra en amatør. Anonymkode: 69800...997
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #4 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Takk for god forklaring, men det var ikke helt det jeg lurte på. Jeg vet grunnprinsippene i hvordan aksjer fungerer. Det jeg ikke er helt klok på er hvordan man konkret tjener (eller sparer) penger på å sette dem i fond. Når forvalteren selger en aksje med fortjeneste, får jeg min andel av inntekten da? Eller blir den værende i fondet og reinvestert i andre aksjer? Hvis forvalteren kjøper utbytteaksjer, får jeg en del av det utbyttet? Eller tjener jeg ingenting før jeg selger meg ut av fondet igjen? Er dette riktig forstått: jeg gir forvalteren hundre kroner som han kjøper aksjer for. Aksjene stiger i (forhåpentligvis) i verdi. Når jeg vil ha pengene mine selger han alle aksjene han har kjøpt på mine vegne, og jeg får pengene (minus honorar)? Jeg har kjøpt andeler i flere fond etter å ha lest rådene til bl.a Hallvard Kvadsheim og sett at "alle" forbrukerorienterte økonomer anbefaler det fremfor sparekonto, og er forberedt på å ha det stående så lenge som mulig. Og å ha nok på en bufferkonto til at jeg ikke blir nødt til å ta ut fra fondet før jeg er pensjonist eller noe. Takk igjen for at du svarer på spørsmål fra en amatør. Anonymkode: 69800...997 Du har forstått det riktig. Du eier og kjøper et visst antall eierandeler, eller vi kan kalle det for poeng. Si at du kjøper 100 poeng i fondet for 100 kr. Da er 1 poeng verdt 1 kr. Si at du har et aktivt forvaltet fond. Forvalteren kjøper og selger aksjer og gjør det skikkelig bra. Alle aksjene stiger i verdi og dermed stiger hvert poeng du eier i verdi. Plutselig er alle poengene dine verdt 2 kr, og du kan selge 100 poeng for 200 kr. Slik tjener du penger når du selger poengene dine, eller realiserer gevinst. Selvfølgelig også minus kostnader til forvalteren, men bare for å sette enkle tall på det. Det kan såklart også gå andre veien, forvalteren tar for stor risiko og verdien på poengene synker og dine 100 kr og 100 poeng er plutselig verdt 50 kr. Over tid derimot så ser man at det spesielt i globale indeksfond vil være stigning på sikt, så så lenge man har nok tid til å sitte i båten uten å selge når markedet svinger så tjener man på å la pengene vokse i fond. Anonymkode: a78d1...9a6 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #5 Skrevet 29. september 2021 Når beløpet på fondskontoen stiger, la oss si at det har økt med femti kroner. Kan jeg ta det ut og så har jeg tjent de femti? Eller blir de investert videre i fondet når de står på kontoen? At det blir en slags rentes rente-effekt? Anonymkode: 69800...997
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #6 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når beløpet på fondskontoen stiger, la oss si at det har økt med femti kroner. Kan jeg ta det ut og så har jeg tjent de femti? Eller blir de investert videre i fondet når de står på kontoen? At det blir en slags rentes rente-effekt? Anonymkode: 69800...997 Det blir investert videre, så du får renters rente hele veien. Husk at du må skatte av beløpene du tar ut. Handle fra en AKS-konto så kan du reinvestere overskuddet uten å skatte, men du må likevel ofte betale gebyrer for å ta ut. Ta derfor ikke ut småbeløp, det taper du fort på. Anonymkode: a78d1...9a6 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når beløpet på fondskontoen stiger, la oss si at det har økt med femti kroner. Kan jeg ta det ut og så har jeg tjent de femti? Eller blir de investert videre i fondet når de står på kontoen? At det blir en slags rentes rente-effekt? Anonymkode: 69800...997 Du kan ta de ut eller la de stå Anonymkode: e182a...5c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå