Gå til innhold

Lavkarbo og kalorier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte med lavkarbo for 6 uker siden. samtidig begynte jeg å telle kalorier og trene.

Jeg spiser 3 måltider om dagen, men sliter med å ikke bikke 500 kal pr. målid, hvis jeg skal bli mett.

Det står jo at man kan spise så mye kjøtt, ost, egg og grønsaker man vil, men det funker jo ikke! Det blir ikke nok til å bli mett, hvis man skal skal klare å holde seg innefor dagsbehovet med kalorier, hvis ikke hjelper det jo ikke!

Så dere som klarer å gå ned på lavkarbo, hva og ikke minst hvor mye spiser dere til hvert måltid?

Spiser mye salat, men så fort man legger til ett egg og litt kjøtt, så blir det for mye....

Anonymkode: 6c89f...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du har misforstått noe viktig hvis du tror at du kan spise så mye kjøtt, egg og ost som du bare vil. Kalorier er fremdeles kalorier, selv om de kommer fra kjøtt, egg og ost. Grønnsaker (ikke rotgrønnsaker) er derimot vanskelig å spise for mye av. 

Selv synes jeg egg er ganske mettende, og det kombinerer jeg med rå blomkål, rå broccoli, tomater, agurk, paprika og omtrent hvilken som helst form for grønn salat. En stor salat til lunsj gjør meg stappmett på sånn ca 300 kcal. 

Anonymkode: a8535...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg opplever lavkarbomåltidene som mettende, så jeg forstår ikke helt problemet. Her er en typisk dag for meg:

frokost hopper jeg over
lunsj omelett av to egg med revet ost og kylling, halve tallerken med salat med olje. Totalt døyt 500 kcal
middag - typisk en wok med kylling og masse grønnsaker, litt quinoa. Jeg anslår en slik middag til å ligge rundt 400 kcal.
kvelds - to lavkarboknekkebrød som er 100 kcal hver + pålegg.

Tilsetter kanskje en neve nøtter til ett av måltidene, og noen ganger et eple. 

Totalt sett ender jeg som regel på rundt 12-1400 kcal, og opplever alle måltidene som mettende og tilfredsstillende. Har ikke behov for mellommåltider.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige. Noen blir fortere mett på lavkarbo, mens andre ikke blir det. Selv blir jeg ekstra sulten på lavkarbo så jeg fokuserer på å få i meg nok fiber. Må du gå på lavkarbo?

Anonymkode: b2017...0ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 8 kg på to mnd med å spise en litt streng form for lavkarbo, og jeg telte ikke kalorier i det hele tatt. Det jeg imidlertid gjorde, var å kombinere lavkarbo med periodisk faste, slik at jeg for det meste bare spiste to måltider om dagen. Dagens første måltid spiste jeg i halv tolvtiden, som regel en smoothie med egg, spinat, bær og en fettkilde, en proteinrik salat med en god ss fett (creme fraiche, pesto, kaldpresset olivenolje) som dressing, lavkarbopannekaker eller lavkarboknekkebrød. Dagens andre måltid ble vanligvis sånn i halv fem-femtiden på ettermiddagen, og da var det kylling, kjøtt eller fisk med masse grønnsaker og saus eller dressing som fettkilde, hvis jeg ikke laget meg en blomkål- eller sellerirotmos med smør og fløte. Spiste normale porsjoner, dvs. èn kyllingfilet/torskefilet/biff/kotelett (ca 150 kjøtt/200 g fisk), og fylte halve tallerkenen med grønnsaker, ofte mye brokkoli, blomkål og kål som er fiberrike og gir god metthetsfølelse. Og selvsagt andre grønnsaker som løk, sopp, paprika, asparges, tomater, spinat, agurk, aubergine, squash osv.

Er nå i en stabiliseringsfase og tester ut å spise litt mer karbohydrater, men holder meg fortsatt til PF og 2 måltider pr dag. Holder vekta uten problemer. 

Men - lavkarbo passer ikke for alle. AB#4 over her har et poeng når hun spør om du gå på lavkarbo.

Endret av Roci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...