AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #1 Skrevet 29. september 2021 Har vært på 4 ultralyd (hatt blødning +ville se at alt sto bra til med den lille). De tre første gangene ble barnet målt til samme «alder» (altså korrekt uke i graviditet). Jeg vet med sikkerhet hvilken dag jeg ble befruktet så jeg vet at jeg er 15+2 i dag. Var på ultralyd på mandag og gynekologen sa jeg er mellom 14+2/14+6. (var 15+0 den dagen). Kan det bare være at babyen er litt liten og ikke har utviklet seg som en 15+0 baby?😂 Eller viser forskjellig utstyr ulike beregninger? Anonymkode: 441a7...a49
Amatariel Skrevet 29. september 2021 #2 Skrevet 29. september 2021 Ikke unormalt med noen dagers avvik fra da man vet man hadde EL. Jeg vet også 100% sikker på når jeg hadde EL, men står likevel med en termin som er 4 dager "feil". Men slik er det bare. Foster vokser i rykk og napp, og målingene er med små marginer. Hvis gynekologen din sa du var mellom 14+2 og 14+6 sist og din beregning er 15+0 så vil jeg si at det omtrent er spot on fra gynekologens side. På OUL vil du få en fastbestemt termin, og da er det bare den å forholde seg til. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #3 Skrevet 29. september 2021 Så lite avvik er det ikke vits å tenke på en gang Det er helt normalt at målinger kan avvike med en uke fra og til, og et svangerskap varer jo ikke nøyaktig så og så mange dager hver gang, det er cirka Det blir mer nøyaktig når det måles i uke 18-19 , det er derfor rutineultralyden er da og derfor termin settes ut fra de målingene. Men selv da kan det avvike fra beregninger utifra befruktning og mens. Jeg hadde beregnet termin 14. september utifra befruktning, fikk ny termin 8. september etter ultralyd og fødte et stort, friskt barn 26. august Anonymkode: 7928a...aab 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #4 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det blir mer nøyaktig når det måles i uke 18-19 , det er derfor rutineultralyden er da og derfor termin settes ut fra de målingene Det er faktisk helt feil. Anonymkode: 6a525...90a 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #5 Skrevet 29. september 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Det er faktisk helt feil. Anonymkode: 6a525...90a Nei vel, så fint at du backer opp med kilder. Uavhengig av hva du vil mene er ultralydundersøkelse uke 18-21 er en rutinemessig undersøkelse i svangerskapet i de fleste land, nettopp fordi da er det lettest å få gode målinger. https://radiopaedia.org/articles/second-trimester-ultrasound-scan Ja, mange land har også rutineundersøkelse i uke 12, og det kommer til Norge også snart. Anonymkode: 7928a...aab 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #6 Skrevet 29. september 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Nei vel, så fint at du backer opp med kilder. Uavhengig av hva du vil mene er ultralydundersøkelse uke 18-21 er en rutinemessig undersøkelse i svangerskapet i de fleste land, nettopp fordi da er det lettest å få gode målinger. https://radiopaedia.org/articles/second-trimester-ultrasound-scan Ja, mange land har også rutineundersøkelse i uke 12, og det kommer til Norge også snart. Anonymkode: 7928a...aab Akkurat svangerskapslengde (og dermed termin) er det bedre å fastsette tidligere, når det er mindre individuelle variasjoner i størrelse enn det er i uke 18-20. Land med rutinemessig ultralyd i uke 12 fastsetter termindato da. Ellers er det selvfølgelig mange viktige undersøkelser som gjøres i uke 18, men det blir feil å si man får bedre måling av termin da. Anonymkode: f994f...270 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Akkurat svangerskapslengde (og dermed termin) er det bedre å fastsette tidligere, når det er mindre individuelle variasjoner i størrelse enn det er i uke 18-20. Land med rutinemessig ultralyd i uke 12 fastsetter termindato da. Ellers er det selvfølgelig mange viktige undersøkelser som gjøres i uke 18, men det blir feil å si man får bedre måling av termin da. Anonymkode: f994f...270 Dette er feil. Anonymkode: 89bb9...791
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #8 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Akkurat svangerskapslengde (og dermed termin) er det bedre å fastsette tidligere, når det er mindre individuelle variasjoner i størrelse enn det er i uke 18-20. Land med rutinemessig ultralyd i uke 12 fastsetter termindato da. Ellers er det selvfølgelig mange viktige undersøkelser som gjøres i uke 18, men det blir feil å si man får bedre måling av termin da. Anonymkode: f994f...270 Hvorvidt man bør bruke tidlig eller dagens ordinære ultralyd som mal på svangerskapslengde basert på størrelse på foster er det strid om, og din påstand overgår ikke min: om at fostre i uke 18 er likere i str enn tidligere/senere (-enn uke 22). Det eneste som er sikkert er at menstruasjon (og eggløsning) må være med i vurderingen ved fastsettelse av termin, men det er det ikke i dag. Fostre vokser ulikt gjennom hele svangerskapet, også fra helt tidlig av, men fra tidlig av er det lettere å måle feil enn ved dagens OUL, spesielt ved dårligere/eldre utstyr. Derfor er i dag OUL beste måten å beregne termin. Anonymkode: 89bb9...791 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #9 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorvidt man bør bruke tidlig eller dagens ordinære ultralyd som mal på svangerskapslengde basert på størrelse på foster er det strid om, og din påstand overgår ikke min: om at fostre i uke 18 er likere i str enn tidligere/senere (-enn uke 22). Det eneste som er sikkert er at menstruasjon (og eggløsning) må være med i vurderingen ved fastsettelse av termin, men det er det ikke i dag. Fostre vokser ulikt gjennom hele svangerskapet, også fra helt tidlig av, men fra tidlig av er det lettere å måle feil enn ved dagens OUL, spesielt ved dårligere/eldre utstyr. Derfor er i dag OUL beste måten å beregne termin. Anonymkode: 89bb9...791 Du trenger oppdatert informasjon. Anonymkode: 6a525...90a
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #10 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du trenger oppdatert informasjon. Anonymkode: 6a525...90a Du trenger å lære deg å bruke kilder. Anonymkode: 89bb9...791 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #11 Skrevet 29. september 2021 Jeg hadde sex en gang i min EL-periode, og vet helt sikkert fra hvilken dag jeg kan ha blitt gravid. I følge første ultralyd ble min termin flyttet 9 dager frem, og det er ikke teoretisk mulig, for jeg og samboer hadde ikke sex på flere uker før den ene gangen. Dette uroet meg litt i starten, for det tyder jo kanskje på en stor baby, siden termindato ble satt ut i frå omkrets på hodet. Nå er jeg i uke 32 og tenker ikke et sekund på dette lenger, og har heller ikke gjort på lange tider. Er fortsatt litt over vekstkurven, men baby følger sin egen kurve og alt er normalt 👍 Anonymkode: c8d5b...af2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå